Kreative metoder Henriette Lungholt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Konkrete kvalitative og kreative metoder
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Portfolioeksamen Studieområde 2
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Arbejdspladsudvikling
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Kreative metoder og online metoder
TERM modellen Introduktion til øvelse
Om feedback og tilbagemeldinger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
7. kursusgang Kreative metoder.
Karl Henrik Flyums model
Kortsortering. Vælg elementer Udvælg elementer fra navigationen Brug topmenupunkter alt efter metode Max 50 elementer.
6. kursusgang Kreative metoder.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Kodeks for offentlig topledelse
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
7. kursusgang Kreative metoder.
Validitet og reliabilitet
Hvordan spørger man anerkendende?
6. kursusgang Kreative metoder På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage.
Kreative metoder og online metoder
7. kursusgang Kreative metoder
7. kursusgang Kreative metoder På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage.
Det aktive ur Gruppe 7 Katja, Katrine, Christian, Sigurd og Jakob.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Pædagogens univers.
Kursus i Målgruppeanalyse
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Vidensbaseret praksis i botilbud
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kreative metoder Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 43, efterår 08

Hvad er kreative metoder? ”Man kan lave forskellige øvelser, hvor man beder deltagerne om at rangordne udtalelser på papkort, fotografier, varer eller hvad der nu er relevant i forhold til ét af problemstillingens underspørgsmål.” (Bente Halkier (2002): Fokusgrupper; 50) Kreative metoder er metoder af kvalitativ karakter, der går videre end samtaleplanet bl.a. ved at: inddrage fysiske elementer, stille målgruppen overfor konkrete valg, observere målgruppens handlinger m.m.

Hvorfor behov for kreative metoder For at opnå vidensformer, som det kan være svært at opnå med det kvalitative forskningsinterview.   Kreative metoder kan være gode at inddrage som supplement undervejs i undersøgelsen til alt det, det kan være vanskeligt eller meget svært at tale sig frem til – ex. holdninger og praksis. Kreative metoder er gode at anvende ved metodetriangulering, ex. med interview og observation.

Svagheden ved det kvalitative interview Svagheder ved det kvalitative interview, det er:   "intellektualistisk, den tilsidesætter de emotionelle aspekter ved viden, overser empatien som erkendelsesform immobil, interviewpersonen sidder og taler, de bevæger sig ikke og handler ikke i verden kognitivistisk, den fokuserer på tanker og oplevelser på bekostning af handling"  (Kvale, Steinar: "InterView, s. 283)

Hypotetiske spørgsmål Ved hypotetiske spørgsmål a la: Kunne du tænke dig....forestille dig..? - Kan det være vanskeligt at opnå valide svar.   Derfor kan det være godt at prøve at få konkretiseret den måde, man spørger på ex:  ”I forbindelse med området ”nye IT-anvendelser” har prototyping længe været anerkendt som en effektiv måde at supplere – og vurdere relevansen af – abstrakte designbeskrivelser. Dette skyldes, at de giver brugerne en konkret og håndgribelig oplevelse af, hvordan et system kan understøtte deres arbejde.” (Bødker et al. (2000): "Professionel IT-forundersøgelse”, s. 75)

Projektive teknikker Hvad er projektive teknikker?   Forskellige teknikker, hvor man præsenterer modtageren for noget konkret ofte fysisk materiale. Eksempelvis andre pjecer eller hjemmesider om samme emne og lignende

Forskellige slags projektive metoder   Spørge konkret ind til et emne - probe Få feedback på storyboard, prototyper, konceptideer Få feedback på layoutskitser, æstetik, indholdsovervejelser mm.

Indirekte metoder Kollage Billedsortering Billedfortolkning Ordmetode   Billedfortolkning Ordmetode Foto Associationer Scenarier   Observationer - tænke højt test

Smittekildekort Smittekilder: Ved at have samleje Ved at have oralsex Ved at have analsex Ved at dele kanyle Ved en blodtransfusion Fra mor til barn ved fødsel   Ikke smittekilder: Ved at kysse Ved at drikke af samme glas Ved at bruge samme toilet Ved at gå i svømmehal Ved at røre ved et sår Ved at give hånd Ved at sove i samme seng Ved at dele make-up Ved at gå i solarium Ved at dele tandbørste Deles op i: Smittekilde, Ikke smittekilde, Ved ikke

Billedøvelse Hvad kan billedøvelsen bruges til? ”Det, som er den centrale pointe, er at inddragelse af billedmateriale i empiriindsamlingen på afgørende vis udvider vores forståelser af kommunikationens kompleksitet og giver konkret indsigt i, hvordan individuel og kollektiv betydningsdannelse foregår i en kommunikativ praksis.” (Hee Pedersen, 2004, s.41)

Forløb af billedøvelsen Variation i momenter – vekselvirkning mellem individ og gruppe:. Individuelle valg og refleksioner   Præsentation af valgte billeder med begrundelse for valg i runde Forhandling og fælles valg Individuel refleksion omkring spørgsmål En runde, hvor man udveksler refleksioner

Vigtige overvejelser Bred udvælgelse af billedmateriale ”Billederne var udvalgt med henblik på, at det skulle være muligt at lægge mange forskellige slags betydninger ind i dem.” Konstruktion af spørgsmålet Vælg fire billeder, som kan repræsentere fire egenskaber, man må besidde, hvis man skal have det godt i deres organisation.

Moodboards – et rigtigt eksempel

Eks. på billedøvelse Spørgsmål: Vælg 5 billeder som for dig kan repræsentere 5 kvaliteter, som er vigtige at have, hvis man skal være sund