Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Digital læremiddelkompetence i fagene
Velkommen til workshoppen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Undervisningsplanlægning
Læreprocesser med filmfortællinger
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Danskfaget – beholder eller genstand?
Ledelse i Praksis – 4. aften
It og dansk Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d.
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Analyse og kvalificering af læremidler til danskfaget
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
iBøger og didaktisk design
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Eksperimenterende undervisning
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Digitale billeder – analyse og produktion
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Sprogbaseret læring i naturfag
Teori-praksis i læreruddannelsen
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Problem- and play- based Learning
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
It i folkeskolens matematikundervisning
Præsentationens transcript:

Fra tekstanalyse til kontekstanalyse Forskningsprogram for medier og it i læringsperspektiv Thomas Illum Hansen Videncenterleder, ph.d. Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler Handlingsanvisende udviklingsviden Jeppe Bundsgaard Lektor, ph.d. Evidensbaseret forskningsviden

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Evaluering af læremidler 1.Læremidlers læringspotentiale • Tekst- og designanalyse med basis i didaktiske og semiotiske teorier 1.Aktualiseret læringspotentiale • Brugsanalyse med basis i etnografi, fænomenologi og socialsemiotik 1.Aktuel læring • Test og måling med basis i kompetence- teorier

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Evaluering af læremidler 1.Læremidlers potentiale • Tekst- og designanalyse med basis i didaktiske og semiotiske teorier 1.Aktualisering af læremidler • Brugsanalyse med basis i etnografi, fænomenologi og socialsemiotik 1.Læremidlers effekt • Test og måling med basis i kompetence- teorier 4.Læremidlers virkning • Test og kompetencemåling af læremidlers effekt

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Indhold Tilgængelighed Progression Differentiering Dannelsessyn Fagsyn Mål Læremiddelanalyse UdtrykAktivitet

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Repræsentationsformer

FunktionForankrer forståelsen i en kropslig oplevelse og fornemmelse Forankrer forståelsen i kropslig oplevelse af og interak- tion med genstande Skaber gen- kendelse og konkret bil- ledlighed Skaber præcision og abstrakt billedlighed Pakker informa- tioner og skaber sammen- hængende forståelse Pakker in- formationer og repræ- senterer generelle lovmæssig- heder EksemplerHænder i bevægelse som repræ- sentation af kontinental- pladernes forskydning Forstenet søpindsvin, udstoppet ugle, fløde- bolleeksperi ment… Foto, film, maleri, tegnefilm, ikoner, model af by eller af skib … Graf, land- kort, søjle- diagram, flow- diagram, modelskitse … Brødtekst, opgave- tekst, billedtekst, faktaboks, biografi, dialog… Matematisk notation, formler i kemi og fysik… TyperGestik/ mimik/ kinæstese Anskuelse/ eksperiment Statisk/ dynamisk, animeret/ ikke- animeret, 2.d./ 3.d. Statisk/ dynamisk, 2.dim./ 3.dim. Tale/skriftSymbolske skrifttegn Repræsen- tationsform KropsligGenstands- mæssig BilledligDiagram- matisk SprogligSymbolsk Bevidst- hedsakt Perceptive akter og Indeksikalske tegn Imaginative akter og Ikoniske tegn Signitive akter og Symbolske tegn

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremidler er multimodale

Repræsentation af rum Repræsentation af tid

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler

Brødtekst Opgave Biografi Faktaboks

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Udtryk: genrer og fremstillingsformer Genrer Skønlitteratur og sagprosa Brødtekst Faktaboks Biografi Opgaver Evaluering Fremstillingsformer Berette, beskrive, forklare, argumentere Beskrive, forklare, argumentere Forklare Berette, beskrive Instruere Farve Lysegul Hvid Grå Grøn Brun Mørkegul Teksttype AnalysetekstPrimærtekst Formidlings- tekst Paratekst Formidlings- tekst Paratekst Formidlings- tekst Paratekst OpgavetekstParatekst MetatekstParatekst

Aktualiseret læringspotentiale  Hvad sker der når læremidlet tages i brug?  Læremidlet deltager på lige fod med andre artefakter i rummet/rummene  Stole og borde, skabe osv. – rumlayout  Tavler  Computere, kuglepenne, blyanter  Deltagere – i rummet og udenfor

Situationsmodeller

Brug Filosofien

Brug filosofien

Processer i undervisning  Mikroniveau: Kommunikationssekvenser  Mesoniveau: Workflow  Makroniveau: Forløb  Et forløb indeholder et workflow, som indeholder kommunikationssekvenser

Kommunikations- sekvenser  IRE  IDRF  Foredrag/forelæsning  Lærerstyret foredrag m. elevdeltagelse  lærer fortæller og spørger elever om ”hjælp”/genkaldelse af tidligere behandlet/omtalte viden.  Inautentisk lærerstyret dialog – minder om IRE  lærer spørger elever om svar på spørgsmål/opgaver der – eleverne svarer og gives feedback/rettes  Autentisk lærerstyret dialog  autentiske spørgsmål, høj værdsætning, optag  Disputiv, Kummulativ, Udforskende samtale

Workflow  Læreroplæg – Forståelsesspørgsmål (IRE) – Elever løser opgaver – Plenum (LFOP)  Variationer over LFOP  Genkaldelse (evt. med IDRF)  Lærerintroduktion – Elevsamtale – Plenum (LEP)  Variationer over LEP  Lærerintroduktion – Organisering (fx af roller) – Elevsamtale – Plenum

Workflow II  Eleverne stiller spørgsmålene  Organisering – Inspiration – Elever formulerer spørgsmål – Plenum  Projektarbejde  Avisskrivning  osv.

Workflow og læring  Workflow er ikke bare organisering af interaktion mhp. at få stoffet overført.  Workflow bærer i sig et læringspotentiale  Kompetenceudviklingsmulighederne er forskellige

Udfordring  Hvordan iagttages tegn på læring i situationen?  I hvilket omfang er disse tegn et resultat af læremidlet?

Forløb  Progression  Bredde og dybde  Taxonomi  Differentiering  Fagmålsopfyldelse

Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Litteraturliste • Both Erik og Henning Henriksen: Kosmos. Grund bog, København 2008 • Bråten, Ivar: Læseforståelse (red.), Århus 2009 • Bundsgaard, Jeppe & Hansen, Thomas Illum (forthcoming): Holistic evaluations of learning materials. • Hansen, Jens Jørgen: Mellem didaktik og design, ph.d.-afhandling 2006 • Hansen, Thomas Illum & Keld Skovmand (red.) 2010: Klims små fagdidaktikker, Århus (under udgivelse) • Kress, Gunther: Literacy in the New Media Age, London 2003 • Kress, Gunther & T. Leeuwen: Reading images – The Grammar of Visual Design, New York 1996 • Leeuwen, Theo van: Introducing Social Semiotics, New York 2005 • Mulvad, Ruth: Sprog i skole, Kbh • Poulsen, Henrik (m.fl.): Vild med dansk, København 2008