Eksamensspørgsmål Hvordan er levevilkårene langs Jordens pladegrænser? 1. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet 2. Redegør for de centrale geofaglige sammenhænge, der knytter sig til problemstillingen 3. Sæt særlig fokus på levevilkårene ved konstruktive og destruktive pladegrænser
Fagligt mål Opsøge, forholde sig til og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer som tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale kort.
Engagement 1. modul Introduktion til forløbet Arbejder med ”appetizers” i form af kort, atlas, artikler, viewprogrammer, film eller lign., hvor eleverne skal arbejder med forskelligt materiale, med det mål at de skal motiveres og undre sig. Lektie til næste modul: s. 195-202 (til ”Alfred Wegener”) i AVG
Exploration 2. modul Kort intro til brug af atlas Elever inddeles i grupper og arbejder med hver deres jordskælvscase, hvor de arbejder med internettet, atlas, lektien til idag og lign. Lektie til 3. modul: Wegeners teori + gennemgå animation fra Webgeology
Explanation 3. modul Samler op på lektien i klassen Eleverne skal i deres grupper arbejde frem mod at kunne give en pladetektonisk forklaring på jordskælvet i deres case
Elaboration 4. og 5. modul Eleverne arbejder i grupperne med hvilke andre parametre der gør sig gældende for deres pladegrænse. Parametrene inddeles efter fordele og ulemper i forhold til at være bosat nær pladegrænsen.
Evaluation 6. modul Eleverne kommer i matrixgrupper 2 og 2 og fremlægger hver deres jordkælv for hinanden Lyttegruppen fremlægger en mundtlig evaluering for klassen, hvor læreren fungerer som opsamler og garant.