Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup"— Præsentationens transcript:

1 Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup

2 Timen i dag Hvad skal vi lave i dag
Et overblik over jorden – hvordan ser den ud!

3 Lille sjov/vigtig starter
Gå ind på hjemmesiden Skriv et land i tekstboksen, f.eks. ”Greenland” Træk landet rundt på kortet Snak om hvorfor sker det som sker. Kom med forskellige forklaringer.

4 Hvorfor ser jorden ud som den gør?
Er denne forklaring rigtig? Eller hvad er skyld i det? Har i nogle bud?

5

6 Jordens overordnede sfærer
De fire sfærer Luften udgør atmosfæren, mens jordskorpen og klipperne kaldes for lithosfæren. Den samlede mængde af vand på jordkloden er hydrosfæren, og alt levende hører til i biosfæren. Disse sfærer breder sig ind i hinanden og er gensidigt afhængige. Ændringer i én sfære påvirker konstant de andre.

7 Vi ser nærmere på Lithosfæren
Jorden består af fire forskellige lag Jordskorpen – En forholdsvis tynd skorp Kappen – Den er 3000 km tyk Ydre kerne – består af flydende jern, Indre kerne, den er fast Lithosfæren er de yderste 100 km af den faste jord, den er hård, stiv og relativ hold – Den består af jordskorpe og den øverste del af kappen. Under lithosfæren ligger asthenosfæren som er varm blød, - op til 15 % magma.

8 NU kom vi til det!!! Pladetektonik
Hvorfor dannes der store bjergkæder, og hvorfor opstår der jordskælv, vulkaner og dybhavsgrave? Svaret skal findes i pladetektonikken.

9 Alfred Wegener Teorien om pladetektonik, der også kaldes kontinentaldrift, blev fremsat af den tyske videnskabsmand Alfred Wegener i 1915. Han havde bl.a. opdaget, at Sydamerikas og Afrikas kystlinjer passede sammen som brikkerne i et puslespil. Derudover fandt han forsteninger af de samme dyr og planter på begge sider af Atlanterhavet, og han så også identiske geologiske lag på forskellige kontinenter. Superkontinent Pangæa. Alfred Wegeners teori blev dengang anset for vanvid, men i dag er den anset som videnskabelig sandhed. Vide om Alfred

10 Hvordan kan pladerne bevæge sig?
Hvordan pladerne har flyttet sig og er blevet til de syv store kontinenter, som findes i dag, har der gennem tiden været flere teorier om. I dag mener de fleste geologer dog, at pladernes bevægelse skyldes konvektionsstrømme i Jordens indre. En konvektionsstrøm er en bevægelse i en væske eller i luftarter, og ved pladetektonikken er det en bevægelse i den bløde del af Jordens kappe. Bevægelserne skyldes varmepåvirkning Pladerne igennem 100 millioner år -

11 Forskellige pladegrænser
Pladegrænserne har stor betydning for menneskets levevilkår – Hvorfor? - Snak sammen to og to. Der er to typer plader – Oceanbundsplader – Tunge Kontinentalplader – Lettere Der findes tre tyder at pladegrænser. Hvilke?

12 De destruktive pladegrænser
Langs de destruktive pladegrænser kan en oceanbundsplade skubbe sig ind under en kontinentalplade. Det kaldes en subduktionszone, og der er ofte kraftige jordskælv og vulkansk aktivitet i disse zoner. Det er også langs subduktionszonerne, at der opstår dybhavsgrave.

13 De konstruktive pladegrænser
Langs de konstruktive pladegrænser bevæger pladerne sig væk fra hinanden. Her vil smeltet sten, magma fra Jordens indre, udfylde sprækken mellem pladerne og danne ny oceanbund, ofte i form af en bjergkæde på havbunden. Sådan en bjergkæde kaldes en oceanryg.

14 De bevarende pladegrænser
Ved de bevarende pladegrænser glider to plader langs hinanden. I disse områder kan der opstå meget kraftige jordskælv.

15 Nu er det jeres tur Gå på udkik på linket
Mens i er på linket skal i snakke om: Hvordan Jorden egentlig blev dannet? Hvad der får Jordens plader til at bevæge sig? Hvordan der ser ud inde i Jorden? Hvorfor der er bjerge nogle steder, mens der fx er temmelig fladt i Danmark?

16 Det er stadigvæk jeres tur Gruppearbejde Team A
Jordskælv- Amalie Greve + Troels Kristiane + Nilas Tsunamier - Amalie K + Ole-Bjørn Louise B + Max Vulkaner og hotspot - Caroline B + Anders P Mathilde H + Therese H Gejsere - Cecilie Lybech + Jakob Bro Stephanie Jæger + Mikkel Skovbak Bjergkæder - Celine + Kristian Buur Ranva + Sanne Dybgrave - Kirstine + Magnus Winther Alex + Theis I skal aflevere en beskrivelse af jeres emne, den skal indeholde: En redegørelse af jeres fænomen, i skal hele tiden tage udgangspunkt i pladetektonik, og bruge de rigtig fagtermer. Brug gerne billeder og små video klip til at underbygge jeres tekst.

17 Det er stadigvæk jeres tur Gruppearbejde Team B
Jordskælv- Anna Bach + Anton Herløv Laura Østrup + Mikkel H + Toke Tsunamier - Benedicte + Claes Louise Hyldgaard + Mathias Damgaard Vulkaner og hotspot – Clara + Frederik R Mikkel Lauritzen + Rikke Gejsere – Harald + Helena Sidse + Simon Miguel Bjergkæder - Janni + Jeppe Høgh Sofie Haunstrup + Thomas Nørgaard Dybgrave –Kathleen + Malthe Astrid Linder + Anton Mønsted I skal aflevere en beskrivelse af jeres emne, den skal indeholde: En redegørelse af jeres fænomen, i skal hele tiden tage udgangspunkt i pladetektonik, og bruge de rigtig fagtermer. Brug gerne billeder og små video klip til at underbygge jeres tekst.


Download ppt "Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google