Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Digitalisering og medialisering
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Udfordringer – hvorfor deltager studerende ikke?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Projektarbejde En praksishistorie.
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forskningen i ITMF-projekterne
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Videndannelse og- medier
Unge og undervisningens medialisering
Livsmod - tematimer om digital mobning
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Eksperimenterende undervisning
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digitalisering og medialisering
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Demonstrationsskoleprojekt:
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Det handler om eleverne
Informationskompetencer
Præsentationens transcript:

Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet Vejle den 19.11.2012 Birgitte Holm Sørensen Forskningslab: IT og Læringsdesign (ILD) Aalborg Universitet – København Mastermodul IKT og læring i folkeskolen http://www.mil.aau.dk/?p=1273

Medier og it i nye læringsomgivelser. 1.-3.klasse. 2002-2005 1:1 -Netbooks på begyndertrinnet. 0.-3.klasse. 2009-2012 * Forskningsprofilskole. 1.-3.kl. 2012-2015

It i skolen Mellemste og ældste klassetrin har været i fokus …starte fra begyndertrinnet

Mindre børns brug af internettet Internetdebut 2005: 9 år i gennemsnit, når de startede 2010 5 år i gennemsnit, når de startede (Medierådet, Sverige 2010)

Mindre børns brug af internettet 26% af de 9-10 årige har en profil på internettet? (Medierådet for Børn og Unge, Danmark 2009)

Elever på begyndertrinnet - født som “2. generation internet” brugere deltagelse socialitet netværk samarbejde produktion publicering multimodalitet globalisering

Eleverne bruger digitale medier Eleverne har allerede kompetencer Eleverne udvikler hurtigt nye kompetencer Elevernes leg er basis for it-kompetenceudvikling

Didaktiske principper for 1:1 på begyndertrinnet Leg og lærende tilgange Kobling mellem uformelle og formelle læringstilgange Elevernes egen produktion Elever som didaktiske designere

Konstruktions- og rollelege igangsætte og gennemføre et forløb (selvstyring) indgå i fællesskab (samarbejde) være skabende og produktive (produktion) konstruere og forholde sig til nye udfordringer (selvdrift/selvmotivation) anvende artefakter, man kan gøre noget med (handling)

Uformel og formel læring Den uformelle læring Læring er et middel i forbindelse med aktiviteter Formel læring Læring er et mål for de aktiviteter, som sættes i gang

Didaktiserede læringsmidlers lixtal? Elevproduktioners lixtal?

Læring Faciliteter it læreprocessen? Kvalificerer it læringsresultatet?

Ex ”Månedens professor” – selvstændig hjemmeopgave som fordybelse i et emne

Elevens interesser – skolastiske emner? Fagliggøre de projekter eleverne kommer med Køn 95% målopfyldning

It’s potentialer i forhold til elevernes læring It´s multimodalitet Internettet - adgang til supplerende viden Svage og stærke elever Undervisningsdifferentiering

Eksempel Fakta-film i Movie Maker 3. klasse - Multimodale kompetencer

Billede Synsvinkel/perspektiv Billedbeskæring Eleverne tegnede & fandt eksempler i blade og bøger > kategoriserede

Film fra www.filmstriben.dk Genre – fiktion og fakta Lyd - lyttede og indkredsede forskellige måder at bruge lyd på i film

Lære at bruge Movie Marker Videnledelse: Ambassadørmodellen (Sørensen, Audon, Levinsen 2010)

Storyboard

Optagelse og redigering

Multimodale kompetencer billede lyd tekst grafik & integrationen af disse Koble analyse- og produktionstilgange

…at producere målsætte idéer eksperimentere ressourcer finde en rute mod målet deadline rammeplanlægning > Produktions kompetencer

Produktion som basis for Innovation og kreativitet Innovation har fokus på nyt produkt, der evalueres af brugerne Målrettet/strategisk retning (Darsø 2011) Kreativitet har fokus på proces, der evalueres af skaberne selv Inspireret aktivitet (Darsø 2011)

Arbejde med projekter og it betyder, at eleven i højere grad selv målsætter, planlægger og tilrettelægger deres læreprocesser Læreren som didaktisk designer Eleven som didaktisk designer

Hvordan støttes eleverne i at blive gode didaktiske designer af deres egne læreprocesser?

Eleverne som didaktiske designere Tilrettelæggelses/planlægningsniveau Praksisniveau Refleksionsniveau

Ex matematik 2. klasse elevproducerede opgaver

Hvorfor bruge tid på at lave matematikopgaver i et præsentationsprogram? det skaber en bedre forståelse (læringsresultat)

Multimodaliteter – flere læringstilgange Funktionalitet – bruges af andre elever Formidling – skal selv kunne det faglige stof Målgruppetænkning – kan de andre forstå opgaven Præstation – lave et godt resultat Kombinerer tal og tekst – matematikhistorie Praksisrelation – omsætte matematik til hverdagskontekster /interesser

Udfordring at bringe it-læringsressourcer i spil at udvikle it-integrerede didaktikker relateret til vidensamfundets skole deltagelse socialitet netværk samarbejde produktion publicering multimodalitet globalisering