fiktiobiografisme i film og tv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Dragen på loftet Oplæg:
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Fremtidens Videoforbruger
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
En skrivehændelse i biologi
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Ledelse i Praksis – 4. aften
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
CAREFUL WITH THAT AXE by Cameron Stevens DET DANSKE FILMINSTITUT Børn & Unge • Opleve • Forstå • Skabe.
Moderne, amerikanske tv-serier Bo Kampmann Walther THE X-FILES.
SAXO Publish Nu kan alle udgive Troels M. Krankér
AARHUS KARLSHAMN PRÆSENTATION
ART GALLERIES Gruppe 4.
Kommunikation og offentlighed
Der er penge i kommunikation
Velkommen til Statsbiblioteket
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Arbejdsglæde Jon Kjær Nielsen Chief Happiness Officer.
Digital Business Development Kvartalsmøde 3. november.
Interkulturel kommunikation
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Stol på Ingen! Rænkespil i Kongens Kolding
Gunhild Agger Aalborg Universitet
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Nutidig Urban fantasy.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Audiovisuel betydning
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Introduktion til Access (Access, del 1)
Hjertelig velkommen til arrangementsrækken: ”Selviscenesættelse som fænomen”
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Facebook 2014 Byrådscentrets personalemøde 4. april 2014.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Strategisk kommunikation og muséer
Arbejdsglæde Jon Kjær Nielsen. Hvad er arbejdsglæde? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør vi? (Masser af konkrete tips!) ‏
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Projektledelse Projektledelse og produktion af digitalt indhold PDI 2A.14 Lektion 2 9. Februar 2005 Peter Olaf Looms kl
Udvikling af fiktionskompetence
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Medier og kommunikation V
Temadag for undervisere Aalborg Universitet Esbjerg 2. december 2014.
Debutantprisen m.m. / Mona Madsen Debutantprisbestyrer siden 1999.
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
Dokumentar.
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
- Virkelighedsvarianter
Hvad er dokumentarfilm?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

fiktiobiografisme i film og tv Louise Brix Jacobsen

Fiktiobiografiske værker Bertelsen, Michael & Brügger, Mads: Den 11. time. Danmarks Radio, Danmark. Tv-serie, 2007-. Boe, Christoffer: Offscreen. Manus: Christoffer Boe; Knud Romer Jørgensen. Alphaville Pictures Copenhagen, Danmark, 2006. Fauli, Søren: Deroute. Manus: Martin Kongstad. Danmark, 2008. Kaplers, Morten Hartz: AFR. Manus: Allan Milter Jakobsen; Morten Hartz Kaplers. Bald Film/ Liberty Film/ Super 16/ Zentropa Entertainments, Danmark, 2007. Monberg, Nicolaj: Wulffs Magasin. Manus: Mikael Wulff; Marie Østerbye. Social Club Productions, Danmark, 2008. Nørgaard, Mikkel: Klovn. Manus: Frank Hvam; Casper Christensen. Zentropa Episode ApS/ Nutmeg Movies, Danmark, 2005-2009. Trier, Lars von: Epidemic. Manus: Lars von Trier; Niels Vørsel. Det Danske Filminstitut/ Elementfilm A/S, Danmark, 1987.

Fiktiobiografisme i udlandet David, Larry: Curb Your Enthusiasm. HBO Films, USA, 2000-. Ellin, Dough: Entourage. Home Box Office (HBO)/ Leverage Management, USA, 2004- Gervais, Ricky; Merchant, Steven: Extras. British Broadcasting Corporation/ Home Box Office (HBO), UK; USA, 2005-2007. Orr, Joseph: Pastewka. Manus: Bastian Pastewka; Chris Geletneky et. al. Sat1, Tyskland. 2005- Shandling, Garry; Klein Dennis: The Larry Sanders Show. Brillstein-Grey Entertainment/ Colukbia Pictures Television/ Home Box Office (HBO)/ Partners with Boundaries, USA, 1992-1998. Skåber, Linn; Solli, Terje: Hjerte til Hjerte. NRK Underholdning, Norge, 2007-

Fiktiobiografisme I det fiktiobiografiske værk bevirker selvoptræden et samtidigt overskud af fiktionalitet og biografiske detaljer, Det komplicerer en kategorisering af værket som enten entydigt fiktion eller entydigt ikke-fiktion. Biografisk uafgørlighed Den biografiske optræden indgår i en sammenhæng, hvor rollen ikke entydigt kan afgrænses fra virkeligheden.

Fiktiobiografisme i medielandskabet Baggrund Lejeune/Doubrovsky-debatten (1970erne) Genettes tilføjelser hertil (1991) 1950: Buster Keaton spiller sig selv I Sunset Blvd, 1987: Lars von Triers Epidemic I løbet af de sidste fem år er fiktiobiografisme som fænomen blevet udbredt på tværs af medier, kunstværker og kontinenter.

Performativ Biografisme Jon Helt Haarder Fiktiobiografiske produktioner er en specifik delmængde af de værker, performativ biografisme refererer til.

Fiktiobiografisme og autofiktion (Genette): fiktive narrativer, hvor forfatteren deler navn med én af karaktererne Begrebet kan både dække biografisk og selvbiografisk optræden Tæt forbundet med litteratur Virksomt på tværs af kunstarter og medier

Det audiovisuelle potentiale Navnets kobling til den krop, vi også kan se i virkeligheden, giver en dimension, som kun det audiovisuelle kan skabe.

Referentialitets-strukturer Referentiel struktur: Biografisk overskud, assertoric stance Non-referentiel struktur: Fiktive begivenheder/karakterer, fiktivt stance Svævende referentialitet: fx rygter om humoseksualitet eller utroskab

rygteskabelse Skabelsen af rygter, der har potentialet til at blive forankret i den virkelige virkelighed.

Afhængigheden af kulturelle diskurser Et af hovedkarakteristikaene ved fiktiobiografisme er en interaktion med de nuværende relevante kulturelle diskurser. De fiktiobiografiske værker forudsætter og er dybt afhængige af modtagerens viden om kendisser, politikere og kongelige.

Den skabende vekselvirkning Klovn indfører et allerede etableret medieret perspektiv fra virkeligheden, puster til det (og til modtagerens viden), så det virker tilbage på den ’virkelighed’, det er taget fra. Sladderbladene, kendis-tv-shows, nyhederne osv. er med til at forme de fiktiobiografiske kunstværker, og de fiktiobiografiske værker er medvirkende til at forme medieringen i virkeligheden.

Den multimediale fortælling Denne hybride vekselvirkning får fiktiobiografisme til at fremstå som et fænomen, der både synes at determinere og være afhængig af en multimedialitet. Fiktiobiografiske produktioner kan ikke eksistere uden de medieplatforme, der forsyner os med real word-viden om karaktererne. En ny måde at fortælle på – at fortælle i og gennem en multimedialitet Den fiktiobiografiske fortællemodus overskrider grænsen mellem hvem der fortæller, og hvem der modtager

Implikationer for fiktionsteori To opfattelser af fiktion og fiktionalitet 1) Den generiske opfattelse. Fiktion og ikke-fiktion som adskilte kategorier, der hver især indgår specifikke kontrakter med modtageren. 2) Richard Walsh: The Rhetoric of Fictionality. Fiktionalitet som retorisk ressource.