VIBE Videncenter for begivenheder Martin Bender Eventdirektør Ulrich Ammundsen Senior projektleder
Hvorfor et nyt videncenter? Hvad er VIBE ? Koncept Organisation Investering
Hvorfor et nyt videncenter?
Oplevelsesøkonomi = vækst Baggrund Oplevelsesøkonomi = vækst Efterspørgslen på oplevelser og den globale handel med oplevelsesprodukter stiger Oplevelseserhvervene i Danmark bidrager mere end fire gange så meget til hele økonomien som landbrug, gartneri og skovbrug Oplevelseserhvervene i Danmark står også stærkt internationalt – men konkurrenterne haler ind De danske oplevelseserhverv er mere innovative end både industri- og servicesektorerne Kilde: Vækst via oplevelser Erhvervs og Byggestyrelsen
Oplevelsesøkonomi = vækst Baggrund Oplevelsesøkonomi = vækst Virksomheder i det øvrige erhvervsliv, der får stort input fra oplevelseserhvervene, er mere innovative Oplevelser er den vigtigste drivkraft for nye forretningsområder og radikal innovation i hele erhvervslivet - og det har betydning for de økonomiske resultater Tre ud af fire virksomheder vurderer, at oplevelser også i fremtiden vil få betydning for virksomhedens profilering og udvikling De virksomheder, der har en høj værditilvækst, har flere kreativt uddannede og flere kreative jobfunktioner Kilde: Vækst via oplevelser Erhvervs og Byggestyrelsen
Begivenheder skaber udvikling, vækst og identitet Baggrund Begivenheder skaber udvikling, vækst og identitet Begivenhedssucceer hviler oftest på tre kriterier: Lokal forankring og udvikling Blivende værdier og vækst International gennemslagskraft og national branding
Ressourcer Menneskelige Baggrund Ressourcer Menneskelige Vores stærkeste ressource er viden. Det er viden, der skal sikre en stærk position i den nationale og internationale konkurrence. Økonomiske Stor udfordring da grundlaget er begrænset ift. internationale konkurrenter. Derfor stort behov for videndeling og optimering. Infrastrukturelle Begrænsede muligheder. Derfor behov for rådgivning, videndeling og koordinering.
Sådan ligger landet Internationalt kendt brand: Copenhagen Baggrund Sådan ligger landet Internationalt kendt brand: Copenhagen Mange aktører med stor viden: F.eks. Esrum Kloster, Louisiana, Kreative Byer, Mungo Park, Sparta etc. Begrænsede ressourcer (faciliteter og økonomi) Stigende konkurrence – national og international Ingen samlende netværk for erfaringsudveksling, videnspredning og ressourceallokering
Begivenhedsstrategi Erhvervsudviklingsstrategi Baggrund Begivenhedsstrategi Erhvervsudviklingsstrategi Begivenhedsstrategi for hovedstadsregionen 14 indsatsområder
14 indsatsområder 1. Klima (FN's klimatopmøde) Baggrund 14 indsatsområder 1. Klima (FN's klimatopmøde) 2. Sport (IOC kongres og session) 3. Cykling (Bike City Copenhagen) 4. Film (CPH:PIX (Københavns filmfestivaler) 5. Mode (Copenhagen Fashion Week) 6. Mad (Copenhagen Cooking) 7. Mangfoldighed (Womex) 8. Design (Danish Design Week) 9. Tolerance (World Outgames 2009 10. Viden (Center for kompetenceudvikling og netværk) 11. Det offentlige rum (Byen som scene – lys og lyd) 12. Børnekultur 13. Ungdomskultur 14. Kulturarv
Hvad er VIBE ?
Vision VIBE skal være nordens førende videncenter for begivenheder og genere en markant vækst i regionens oplevelsesøkonomi
VIBE Formål Realisere begivenhedspotentialet gennem ressourceallo- kering, videnspredning, netværksfacilitering og udvikling Skabe en fælles begivenhedsplatform og profil - såvel udad som indadtil Styrke brandingeffekten, innovationen og kvaliteten i byernes nationale og internationale begivenheder Fremme rammevilkår for iværksættere og mindre virksomheder i begivenhedsindustrien Fremme vækst, udvikling og innovation i den lokale og regionale begivenhedsøkonomi
VIBE Mål Ved udgangen af 2009 skal min. 10 af regionens kommuner investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser Ved udgangen af 2010 skal min. 20 af hovedstads- og øresundsregionens kommuner investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser Ved udgangen af 2011 skal min. 30 medlemmer investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser
Målgrupper Hovedstads- og Øresundsregionens Kommuner VIBE Målgrupper Hovedstads- og Øresundsregionens Kommuner Kultur- og sporteventaktører Turismebranchen Begivenhedsbranchen Reklamebranchen Viden- og uddannelsesinstitutioner
Koncept
VIBE som rådgiver og drivkraft Koncept VIBE som rådgiver og drivkraft VIBE samler, optimerer og formidler ressourcer og skaber vækst, udvikling og branding på begivenhedsområdet Menneskelige Viden Workshops Kurser Uddannelse Praktik Økonomiske Fundraising Sponsorering Økonomistyring Billetsalg Infrastrukturelle Produktion Kalender Registrering Overblik
VIBE’s virkemidler Virtuelt videnforum Operativt rejsehold Koncept VIBE’s virkemidler Virtuelt videnforum Operativt rejsehold Fysisk videncenter Internationale begivenheder med kommunal forankring
VIBE’s virkemidler (fortsat) Koncept VIBE’s virkemidler (fortsat) Virtuelt forum Online kommunikationsnetværk, der stiller en række værktøjer til rådighed: Kalender-, kontakt- og skabelonfunktioner Jobbørs Uddannelse Ledelse Socialt og fagligt mødested Formål At fremme og optimere videndeling og åbne netværk på tværs af kommuner, brancher og aktører.
VIBE’s virkemidler (forsat) Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Rejsehold VIBe tilbyder et specielt ”rejsehold”, der rykker ud til den enkelte begivenhed og rådgiver/sparrer og/eller opererer konkret på eksempelvis: Produktion Organisation Økonomi Markedsføring og PR Analyser og evaluering mm Formål At styrke kommunernes begivenheder, samspillet mellem aktører og videreudvikle eksisterende ressourcer
VIBE’s virkemidler (forsat) Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Fysisk center VIBe bliver rent fysisk placeret i samme hus som Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity. VIBe kan trække på: Viden og kompetencer fra Wonderful Copenhagen: begivenheds-, kommunikations-, analyse- og udviklings-, film-, markedsførings- og onlineafdeling Netværk i Wonderful Copenhagen Netværk i Copenhagen Capacity Projektstationer (Kulturnatten, Copenhagen Cooking, Strøm etc.)
Internationale begivenheder med kommunal forankring Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Internationale begivenheder med kommunal forankring VIBE’s virkemidler (forsat) COPENHAGEN DESIGN WEEK
Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Internationale begivenheder med kommunal forankring Praktikophold Kommunale bidrag ved begivenheden Forankring i lokalmiljøet Inddragelse i markedsføring og PR
VIBe tilbyder det første år Koncept VIBe tilbyder det første år Tid Aktivitet Maj 09 Kick off møde: Velkommen til VIBe Juni 09 Gå-hjem-møde: Bag om FN’s klimatopmøde Aug.09 Gå-hjem-møde: Bag om ”Copenhagen Cooking” Sept. - dec. 09 Kursus: Projektledelse i begivenhedshåndtering (4 heldagsmoduler) Okt. 09 Gå-hjem-møde: Bag om IOC ”Copenhagen Countdown” Feb. 10 Gå-hjem-møde: Bag om ”VM i banecykling” April 10 Gå-hjem-møde: Bag om ”Copenhagen eSPORT CHALLENGE” Løbende Rådgivning Online forum Rejsehold Forankring af begivenheder Nationale og internationale netværk Projektlederpraktik
Organisation
- Fundraising - Sponsorering Organisation VIBE Styregruppe Region Hovedstaden Medl. af VIBe Woco VIBE Fysisk Virtuelt Rejsehold Kommunikation Markedsføring PR Økonomi - Fundraising - Sponsorering Uddannelse Kurser Gå-hjem-møder Praktik Nye medier Web Mobil ??? Begivenheder Lokale Nationale Internationale
Investering
Budget (estimat) Budget Indtægter År 1 År 2 År 3 I alt Region Hovedstaden 1.000.000 1.500.000 2.500.000 5.000.000 Kommuner og andre VIBE aktører 500.000 3.000.000 EU strukturfondsmidler 1.750.000 2.350.000 3.900.000 8.000.000 Staten Wonderful Copenhagen 250.000 150.000 100.000 4.000.000 5.500.000 8.500.000 18.000.000 Udgifter År 1 År 2 År 3 I alt Kapacitetsomkostninger 500.000 600.000 700.000 1.800.000 Lønninger og honorarer 800.000 1.000.000 1.600.000 3.400.000 Online forum, markedsføring og PR 400.000 Strategier, analyser og evaluering 250.000 450.000 650.000 1.350.000 Uddannelse 1.300.000 2.300.000 4.400.000 Projektbidrag 2.000.000 3.500.000 Rejsehold Diverse (transport, forplejning etc.) 50.000 150.000 4.000.000 5.500.000 8.500.000 18.000.000
VIBE – giver din kommune en lang række fordele Resumé VIBE – giver din kommune en lang række fordele Omfattende netværk på tværs af brancher og lande Nationale og internationale begivenheder med profilering og lokal forankring Opdatering af kompetencer inden for oplevelsesøkonomien Tilskud til lokale begivenheder Profilering gennem professionelle begivenheder Aktivt engagement i oplevelsesøkonomien Naturlig kobling mellem kultur og erhvervsliv Koordinering og allokering af regionale ressourcer
Næste skridt - realisering 6. feb. Kommunaldirektørkonference Feb. Møde med resterende kommuner 23. feb. Socialfondsansøgning Februar (ultimo) Tilsagn fra kommuner Marts Etablering af VIBE organisationen April VIBE Kick Off på aktiviteter April Første styregruppemøde Løbende Øvrige fondsansøgninger