VIBE Videncenter for begivenheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Eventudvikling i Rebild Kommune
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Mikrovirksomheder som løftestang i erhvervsudviklingen
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Erhvervsakademi DANIA
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Vækstforum Hovedstaden 9. september 2010 Marlene Haugaard
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Hvorfor begivenheder? Begivenheder spiller en afgørende rolle i oplevelsesøkonomien Begivenheder kan være løftestang for ny infrastruktur og faciliteter.
Hvad kan København som hovedstad?
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
WoCo Projektgruppe Copenhagen Jazz Festival, MXD, IFPI, MTV, ROSA, Roskilde Festival, VEGA, Spillesteder.dk & WoCo ROLLE: Udvikle og gennemføre musikaktiviteter.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Landdistriktspolitik - i en ny forvaltningsstruktur?
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Klimakommunikation - er vi gode nok? v/ Steffen Lüders, Mannow Mandag den 28. april 2008.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Den bæredygtige landsby
COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Status for Det Internationale Kulturpanels arbejde Oplæg på Kulturseminaret 30. august 2011 ved Jesper Hermansen, formand for Det Internationale Kulturpanel.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
1 Kulturseminar 2009 Det internationale kultursamarbejde.
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
Malmö Festivalen har ca besøgende. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Festivalen är Nordens största stadsfestival med ca.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Lederkonferencen 9. juni 2010
Velkommen til andet møde i Sparringsgruppen for Science-kommuner København Status for projekt Science-kommuner 2.Sådan gør vi i min.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Præsentationens transcript:

VIBE Videncenter for begivenheder Martin Bender Eventdirektør Ulrich Ammundsen Senior projektleder

Hvorfor et nyt videncenter? Hvad er VIBE ? Koncept Organisation Investering

Hvorfor et nyt videncenter?

Oplevelsesøkonomi = vækst Baggrund Oplevelsesøkonomi = vækst Efterspørgslen på oplevelser og den globale handel med oplevelsesprodukter stiger Oplevelseserhvervene i Danmark bidrager mere end fire gange så meget til hele økonomien som landbrug, gartneri og skovbrug Oplevelseserhvervene i Danmark står også stærkt internationalt – men konkurrenterne haler ind De danske oplevelseserhverv er mere innovative end både industri- og servicesektorerne Kilde: Vækst via oplevelser Erhvervs og Byggestyrelsen

Oplevelsesøkonomi = vækst Baggrund Oplevelsesøkonomi = vækst Virksomheder i det øvrige erhvervsliv, der får stort input fra oplevelseserhvervene, er mere innovative Oplevelser er den vigtigste drivkraft for nye forretningsområder og radikal innovation i hele erhvervslivet - og det har betydning for de økonomiske resultater Tre ud af fire virksomheder vurderer, at oplevelser også i fremtiden vil få betydning for virksomhedens profilering og udvikling De virksomheder, der har en høj værditilvækst, har flere kreativt uddannede og flere kreative jobfunktioner Kilde: Vækst via oplevelser Erhvervs og Byggestyrelsen

Begivenheder skaber udvikling, vækst og identitet Baggrund Begivenheder skaber udvikling, vækst og identitet Begivenhedssucceer hviler oftest på tre kriterier: Lokal forankring og udvikling Blivende værdier og vækst International gennemslagskraft og national branding

Ressourcer Menneskelige Baggrund Ressourcer Menneskelige Vores stærkeste ressource er viden. Det er viden, der skal sikre en stærk position i den nationale og internationale konkurrence. Økonomiske Stor udfordring da grundlaget er begrænset ift. internationale konkurrenter. Derfor stort behov for videndeling og optimering. Infrastrukturelle Begrænsede muligheder. Derfor behov for rådgivning, videndeling og koordinering.

Sådan ligger landet Internationalt kendt brand: Copenhagen Baggrund Sådan ligger landet Internationalt kendt brand: Copenhagen Mange aktører med stor viden: F.eks. Esrum Kloster, Louisiana, Kreative Byer, Mungo Park, Sparta etc. Begrænsede ressourcer (faciliteter og økonomi) Stigende konkurrence – national og international Ingen samlende netværk for erfaringsudveksling, videnspredning og ressourceallokering

Begivenhedsstrategi Erhvervsudviklingsstrategi Baggrund Begivenhedsstrategi Erhvervsudviklingsstrategi Begivenhedsstrategi for hovedstadsregionen 14 indsatsområder

14 indsatsområder 1. Klima (FN's klimatopmøde) Baggrund 14 indsatsområder 1. Klima (FN's klimatopmøde) 2. Sport (IOC kongres og session) 3. Cykling (Bike City Copenhagen) 4. Film (CPH:PIX (Københavns filmfestivaler) 5. Mode (Copenhagen Fashion Week) 6. Mad (Copenhagen Cooking) 7. Mangfoldighed (Womex) 8. Design (Danish Design Week) 9. Tolerance (World Outgames 2009 10. Viden (Center for kompetenceudvikling og netværk) 11. Det offentlige rum (Byen som scene – lys og lyd) 12. Børnekultur 13. Ungdomskultur 14. Kulturarv

Hvad er VIBE ?

Vision VIBE skal være nordens førende videncenter for begivenheder og genere en markant vækst i regionens oplevelsesøkonomi

VIBE Formål Realisere begivenhedspotentialet gennem ressourceallo- kering, videnspredning, netværksfacilitering og udvikling Skabe en fælles begivenhedsplatform og profil - såvel udad som indadtil Styrke brandingeffekten, innovationen og kvaliteten i byernes nationale og internationale begivenheder Fremme rammevilkår for iværksættere og mindre virksomheder i begivenhedsindustrien Fremme vækst, udvikling og innovation i den lokale og regionale begivenhedsøkonomi

VIBE Mål Ved udgangen af 2009 skal min. 10 af regionens kommuner investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser Ved udgangen af 2010 skal min. 20 af hovedstads- og øresundsregionens kommuner investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser Ved udgangen af 2011 skal min. 30 medlemmer investere ressourcer i VIBE og benytte sig af centerets ydelser

Målgrupper Hovedstads- og Øresundsregionens Kommuner VIBE Målgrupper Hovedstads- og Øresundsregionens Kommuner Kultur- og sporteventaktører Turismebranchen Begivenhedsbranchen Reklamebranchen Viden- og uddannelsesinstitutioner

Koncept

VIBE som rådgiver og drivkraft Koncept VIBE som rådgiver og drivkraft VIBE samler, optimerer og formidler ressourcer og skaber vækst, udvikling og branding på begivenhedsområdet Menneskelige Viden Workshops Kurser Uddannelse Praktik Økonomiske Fundraising Sponsorering Økonomistyring Billetsalg Infrastrukturelle Produktion Kalender Registrering Overblik

VIBE’s virkemidler Virtuelt videnforum Operativt rejsehold Koncept VIBE’s virkemidler Virtuelt videnforum Operativt rejsehold Fysisk videncenter Internationale begivenheder med kommunal forankring

VIBE’s virkemidler (fortsat) Koncept VIBE’s virkemidler (fortsat) Virtuelt forum Online kommunikationsnetværk, der stiller en række værktøjer til rådighed: Kalender-, kontakt- og skabelonfunktioner Jobbørs Uddannelse Ledelse Socialt og fagligt mødested Formål At fremme og optimere videndeling og åbne netværk på tværs af kommuner, brancher og aktører.

VIBE’s virkemidler (forsat) Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Rejsehold VIBe tilbyder et specielt ”rejsehold”, der rykker ud til den enkelte begivenhed og rådgiver/sparrer og/eller opererer konkret på eksempelvis: Produktion Organisation Økonomi Markedsføring og PR Analyser og evaluering mm Formål At styrke kommunernes begivenheder, samspillet mellem aktører og videreudvikle eksisterende ressourcer

VIBE’s virkemidler (forsat) Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Fysisk center VIBe bliver rent fysisk placeret i samme hus som Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity. VIBe kan trække på: Viden og kompetencer fra Wonderful Copenhagen: begivenheds-, kommunikations-, analyse- og udviklings-, film-, markedsførings- og onlineafdeling Netværk i Wonderful Copenhagen Netværk i Copenhagen Capacity Projektstationer (Kulturnatten, Copenhagen Cooking, Strøm etc.)

Internationale begivenheder med kommunal forankring Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Internationale begivenheder med kommunal forankring VIBE’s virkemidler (forsat) COPENHAGEN DESIGN WEEK

Koncept VIBE’s virkemidler (forsat) Internationale begivenheder med kommunal forankring Praktikophold Kommunale bidrag ved begivenheden Forankring i lokalmiljøet Inddragelse i markedsføring og PR

VIBe tilbyder det første år Koncept VIBe tilbyder det første år Tid Aktivitet Maj 09 Kick off møde: Velkommen til VIBe Juni 09 Gå-hjem-møde: Bag om FN’s klimatopmøde Aug.09 Gå-hjem-møde: Bag om ”Copenhagen Cooking” Sept. - dec. 09 Kursus: Projektledelse i begivenhedshåndtering (4 heldagsmoduler) Okt. 09 Gå-hjem-møde: Bag om IOC ”Copenhagen Countdown” Feb. 10 Gå-hjem-møde: Bag om ”VM i banecykling” April 10 Gå-hjem-møde: Bag om ”Copenhagen eSPORT CHALLENGE” Løbende Rådgivning Online forum Rejsehold Forankring af begivenheder Nationale og internationale netværk Projektlederpraktik

Organisation

- Fundraising - Sponsorering Organisation VIBE Styregruppe Region Hovedstaden Medl. af VIBe Woco VIBE Fysisk Virtuelt Rejsehold Kommunikation Markedsføring PR Økonomi - Fundraising - Sponsorering Uddannelse Kurser Gå-hjem-møder Praktik Nye medier Web Mobil ??? Begivenheder Lokale Nationale Internationale

Investering

Budget (estimat) Budget Indtægter År 1 År 2 År 3 I alt Region Hovedstaden 1.000.000 1.500.000 2.500.000 5.000.000 Kommuner og andre VIBE aktører 500.000 3.000.000 EU strukturfondsmidler 1.750.000 2.350.000 3.900.000 8.000.000 Staten Wonderful Copenhagen 250.000 150.000 100.000 4.000.000 5.500.000 8.500.000 18.000.000 Udgifter År 1 År 2 År 3 I alt Kapacitetsomkostninger 500.000 600.000 700.000 1.800.000 Lønninger og honorarer 800.000 1.000.000 1.600.000 3.400.000 Online forum, markedsføring og PR 400.000 Strategier, analyser og evaluering 250.000 450.000 650.000 1.350.000 Uddannelse 1.300.000 2.300.000 4.400.000 Projektbidrag 2.000.000 3.500.000 Rejsehold Diverse (transport, forplejning etc.) 50.000 150.000 4.000.000 5.500.000 8.500.000 18.000.000

VIBE – giver din kommune en lang række fordele Resumé VIBE – giver din kommune en lang række fordele Omfattende netværk på tværs af brancher og lande Nationale og internationale begivenheder med profilering og lokal forankring Opdatering af kompetencer inden for oplevelsesøkonomien Tilskud til lokale begivenheder Profilering gennem professionelle begivenheder Aktivt engagement i oplevelsesøkonomien Naturlig kobling mellem kultur og erhvervsliv Koordinering og allokering af regionale ressourcer

Næste skridt - realisering 6. feb. Kommunaldirektørkonference Feb. Møde med resterende kommuner 23. feb. Socialfondsansøgning Februar (ultimo) Tilsagn fra kommuner Marts Etablering af VIBE organisationen April VIBE Kick Off på aktiviteter April Første styregruppemøde Løbende Øvrige fondsansøgninger