BEST PRACTICE CLEARING HOUSE Hvordan institutionaliseres brugen af Best Practice i NGO’erne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Monitorering & Evaluering
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
International Linje.
Merlivs seminar 27. August 2008
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Det gode klasserådsarbejde
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Den Regionale LEAN Enhed
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Intern kommunikation PR og presse
Arbejdsmodel for RED BARNET. Ny Arbejdsmodel For Red Barnet OVERORDNET MÅL Fastlægge hvordan Red Barnet skal arbejde fremover for at opfylde målsætningerne.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Michael Hald Konsulent, KL
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Styrket international presseindsats i forhold til dansk kunst og kultur.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Karriereudvikling på dagsordenen. Hvorfor vil vi arbejde med karriereudvikling? For at udvikle strategisk vigtige kompetencer? For at fastholde og tiltrække.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Strategisk tænkning og samarbejde?
Velkommen til Round Table
SUF - gevinstrealisering
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Spiludvikling.
1. Trin – Problemstilling
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

BEST PRACTICE CLEARING HOUSE Hvordan institutionaliseres brugen af Best Practice i NGO’erne?

Mindst krævende model  Er at udvikle en Best Practice tjekliste, som programmer kan planlægges ud fra, og som slutevalueringer kan måles op imod  Hvis vi i forvejen definerer mål for forandring, må vi også kunne have en spændende proces med at sætte særskilte mål for vores praksis  I virkeligheden er det en organisations (internationale) strategi omsat til praksismål

Kvalitetssikring – til slut  Alle har kvalitetssikringsmekanismer i forbindelse med bevilling af programmer (eksempelvis Red Barnets “Program Management Meeting”, hvor alle programmedarbejdere fungerer som review board på baggrund af en indstilling (“Assessment”) skrevet af en fagmedarbejder  Men hvad med slutevalueringer? Sikrer vi også dem?

Best Practice Clearing House  Et første tilløb til at etablere et “clearing house” kunne derfor være at aktivere samme kvalitetssikringsmekanisme til at vurdere et programs succes efter dets udløb  Forudsætningen herfor er, at organisationen på forhånd definerer relevante og standardiserede kriterier for vurdering af programmer (udvikling af en tjekliste, der logisk set er knyttet til jeres strategi)

Vertikale og horisontale muligheder  Vertikale: Når danske NGO’er arbejder med best practice i regi af deres globale platform (f.eks. DRK/IRC; FKN/ LWF-WWC-ACT; Red Barnet/Save the Children Alliance; MS/Action Aid; Ibis/Alliance2015)  Horisontale: Når danske NGO’er arbejder på tværs af organisationerne i regi af eksempelvis NGO- netværkene og bruger hinanden i “multi-agency review boards” til vurdering af best practice  Involvering af konsulenter og akademikere?

Clearing house illustration

“Mercedes” modellen  Gruppe af eksperter inden for et givent område vurderer indsendte programmer og sætter dissemination af best practice på formel (f.eks. en database eller en hjemmeside)  Eksempler på imponerende best practice “clearing houses”:  UNESCO’s MOST (Management of Social Transformations)  Advance Africa’s “multi-agency review board”

Dissemination  Bevægelse væk fra den journalistiske vinkling af “rørende historier fra de varme lande” (sådan som vores kommunikationsafdelinger drømmer om, at vi skriver dem)  Bevægelse hen imod klare beskrivelser af, hvilke elementer i et givet program, der kan siges at være “simply the best”  Mulighederne er: trykte hæfter, hjemmesider, databaser, og i sjældne tilfælde film

Gruppediskussion 1  Diskutér fordele og ulemper ved at etablere horisontale best practice clearing houses i det danske NGO-miljø.  Ville din egen organisation være interesseret i at deltage i et horisontalt samarbejde?  Hvordan kunne det tage sig ud?

Gruppediskussion 2  Diskutér fordele og ulemper ved vertikale best practice clearing houses for danske NGO’er.  Er din egen organisation gearet til at deltage i et internationalt best practice samarbejde?  Hvordan kan du/I bidrage?

Spørgsmål til plenumdiskussion  Hvilke muligheder er der for at arbejde med best practice i det danske NGO-miljø?  Hvilke tiltag er nødvendige for at hjælpe best practice bedre på vej?  Hvad kan vi selv gøre i den nærmeste fremtid?