Historie – Taskebøger – og det der ligner 3. – 4. klasse & 5. – 6

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Religioner i Jerusalem
For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
International Linje.
HISTORISK ATLAS Tematimer København 5. december 2008
Religion og Oldtidskundskab
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
International Økonomi A
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Demokrati og menneskerettigheder
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Kulturforståelse niveau C
International profil for n-klasse
Danmark i 1800-tallet Forstår du?!1.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Struer Kommunes Skolebiblioteker
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Læring i bevægelse Motivation
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Ny Fælles Naturfagsprøve
Årsplan – en kort en lang
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
Middelalderen
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Tycho brahe.
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
TYCHO BRAHE HUSK AT SKRUE HELT OP FOR LYDEN FAKTA OM BRAHES LIV LIV NÆSE DØD.
Jellingestenen.
Historiefaget i folkeskolen Okt Loa Bjerre – Lektor i læreruddannelsen, ph.d.studerende.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Historie.gyldendal.dk …en rundvisning. Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue.
Den interaktive historiekanon E-Læringsmodul til anvendelse i forbindelse med kanonundervisningen i kl. Eksemplificeret ved ”Københavns bombardement”
FOLKETINGETS EU-OPLYSNING
Flygtninge i verden.
Udkast til justering af KS
Brikker til litteraturhistorien
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Undervisningens forløb
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Historie – Taskebøger – og det der ligner 3. – 4. klasse & 5. – 6 Historie – Taskebøger – og det der ligner 3. – 4. klasse & 5. – 6. klasse CFU – febr/marts 2010 Lene Norup

Undervisningsmaterialer taskebøger Taskebøger karakteriseres i denne sammenhæng ved at være målrettet ét bestemt klassetrin. Taskebøger findes udelukkende i informationssamlingen. Anvendelse f.eks ifm valg af nyt historiesystem

Taskebøger - & kanon »Kanon er en liste over afgrænsede begivenheder og forløb, som udgør en integreret del af det samlede historiefaglige stof. Kanonpunkterne repræsenterer væsentlige brud og forandringer, eller de har en symbolværdi, der giver klare signaler om indhold og perspektivering.« ”Det enkelte kanonpunkt kan behandles som et afgrænset emne i kronologisk sammenhæng med andre begivenheder, eller kanonpunktet kan danne udgangspunkt for et længerevarende arbejdsforløb” ”….. kanonpunkter er opstillet kronologisk og indgår i undervisningen i den angivne rækkefølge Undervisningsvejledningen Signalement Begrundelse perspektivering

kanonpunkter 1.Forløb – 3. og 4. kl: Ertebøllekulturen Tutankhamon Solvognen Kejser Augustus Jellingstenen Absalon (stenalder – tidlig middelalder) 2.Forløb – 5. og 6. kl: Kalmarunionen Columbus Reformationen Christian 4. Den Westfalske Fred Statskuppet 1660 (sen middelalder – rennæsance)

find - Ind i historien - & KANON 3. Klasse »Nærhed« Om at lære historie Din egen historie, hvor finder man historien, om historisk og arkæologisk metode, tidsbegrebet, geografisk stedsbestemmelse osv.? En jægerfamilie for 7.000 år siden (Kanon: Ertebøllekulturen) • Udblik: Landet mellem de to floder -Mesopotamien En bondefamilie for 22 5 år siden (Kanon: Stavnsbåndets ophævelse) • Udblik: Danskernes slaver (Kanon: Ophævelse af slavehandel) En arbejderfamilie for 12 5 år siden (Kanon: Slaget på fælleden) • Udblik: Fra Danmark til USA – udvandringen Børn i Danmark – i dag

find - Ind i historien - & KANON 4. Klasse »Samfund« At lære om samfundet hvor møder du samfundet lokalt og nationalt – institutioner, skole, sundhedsvæsen,militær, valg, folketing osv.? Hvad betyder det for dig i dagligdagen? Danmark bliver ét rige (Kanon: Jellingstenen) • Udblik: Inkariget Reformationen i 1536 (Kanon: Reformationen) • Udblik: De gjorde verden større Danmark og demokratiet (Kanon: Grundloven af 1849) • Udblik: Det gamle Grækenland Kvinder bliver borgere (Kanon: Kvinders valgret) • Udblik: Alle tiders kvinder Børn i Danmark – i dag

find - Ind i historien - & KANON 5. Klasse »Kontakt« At lære om verden Hvor møder du verden? Kommunikation, rejser, mode, idoler og helte osv. Valdemarstiden (Kanon: Absalon) • Udblik (Korstogene) Margrete og Kalmarunionen (Kanon: Kalmarunionen) • Udblik: Landet ved verdens ende – nordboerne på Grønland Fremmede i Danmark (Kanon: FN’s Verdenserklæring om Menneskerettighederne) • Udblik: Danmark i det fremmede – fredsbevarende styrker, ulandsbistand mv. Danskere i verden (Kanon: Globaliseringen) • Berømte danskere før og nu Børn i Danmark – i dag

Ind i historien & kanon Ind i historien 6 6. klasse 1. udgave 1992 Kronologisk opbygget (stenalder – tidlig middelalder) Danmark med udblik til Ægypten Rom Det islamiske rige Den kristne kirke Fiktion og fakta Lydbånd – ingen lærervejledning Elevopgaver på nettet

find - Ind i historien - supplerende Downloads : Find ind i historien - downloads Lærerguide Forældreside Historisk metode – i børnehøjde Ideboks Tidstavle Arkæologisk metode Brug af billeder og kort Den historiske fortælling Kanon Linksamling

KLAR, PARAT, HISTORIE, 3. – 9. KLASSE Systemet udbygges til at omfatte hele skoleforløbet (pt 3. – 6. kl) Kronologisk opbygget Elevbog og lærervejledning – trykt (skrevet af liniefagsuddannede, praktiserende historielærere) Minutiøs afsnitsopdeling Meget omfattende Elevbog: Rigt billedmateriale Tidsmaskinen/linien Kanon – og så meget mere

KLAR, PARAT, HISTORIE, 3. – 9. KLASSE Lærervejledning: Til alle der underviser i historie Uddybende faktuelle oplysninger til hvert opslag Sammenstilling af det enkelte opslag og fagets formål Minutiøs lektionsplanlægning Arbejdsforsalg Kopiark

Klar, parat, historie – 3. klasse Kronologi Tidslinie (før og efter dig/før og efter Kristus) Egypten (Tutankhamon) Den fønikiske kultur Det gamle Grækenland Israels historie Romeriget (Augustus) Kinas historie Danmarks oldtid (Ertebøllekulturen og Solvognen)

Klar, parat, historie – 4. klasse Kulturgrundlag, demokrati, pluralisme, kulturmøder, globalisering, kongemagt Den danske sagntid Folkevandringerne Kristendommens spredning Islam og profeten Mohammed Karl den Stores Rige Vikingetiden (Jellingestenen) Middelalderen i Europa Korstogene

Klar, parat, historie – 5. klasse ”At se historien fra den anden side”, opdagelser, opfindelser, erobringer, adel Middelalderen i DK (Absalon og Kalmarunionen ) Kinas og Japans historie Renæssancen Osmannerriget Reformationen De store geografiske opdagelser Dronning Elisabeths tidsalder Christian IV Trediveårskrigen (Den Westphalske Fred)

Klar, parat, historie – 6. klasse Enevældens indførelse, oplysningstiden i Europa,”fra/på den anden side” Svenskekrigene og enevældens indførelse (Statskuppet 1660) Ludvig 14 og oplysningstiden Englands historie Den Amerikanske Frihedskrig Ruslands og Polens historie Danmark i 1700-tallet Afrikas historie før imperialismen Slaveriet på de dansk- vestindiske øer

Hit med historien, 3. – 9. klasse Gyldendals bud på et taskebogs- system til historie-undervisningen, elevbog, arbejdshæfte, lærervejledning, ressourcebog, net-materiale Systemet er tilgængeligt til alle klassetrin Fuldt udbygget inden Fælles Mål 2009 Emner og temaer med problemstillinger (Faghæfte1993) Den lille historie i den store Den enkelte bog er kronologisk opbygget – ikke systemet Historie som en del af den obligatoriske projektopgaven(9. kl)

Hit med historien, 3. – 9. klasse Oversigt over materialet - Emner og temaer med problemstillinger Netmaterialer til systemet

Forlaget Meloni Indblik og udsyn Om systemet Stenalder Det gamle Egypten Bronzealder Jernalder Ertebølle Tutankhamon Solvognen Planlagt udgivet i alle klassetrin 3. klasse - er udkommet 4. klasse - er udkommet 5. klasse - januar/februar 2010 6. klasse - Juni 2010 7. klasse - September 2010 8. klasse - December 2010 9. klasse - Marts 2011 Bygget op omkring Fælles Mål 2009 og historiekanon. Kronologi og sammenhæng Elevbog Lærerens Håndbog Baggrundsviden Metodiske anvisninger Aktivitetsark Det antikke Grækenland Romerriget Vikingetid Middelalder Kejser Augustus Jellingestenen Absalon

Tre skud i kanonen historiekanon Om systemet 1. Forløb : 3. & 4. klasse 2. Forløb : 5. & 6. klasse Hele forløbet fra 3. – 9. klasse Hver bog indeholder 3 – 4 kanonpunkter (passende med forløb) Forlaget betegner ikke bøgerne som taskebøger, men som en serie Netressourcer: Om kanon Lærerguides til hvert enkelt kanonpunkt

danskhistorie.dk Undervisningssystem til alle klassetrin Tre forskellige tekstniveauer Mange aktivitetsforslag til undervisningen Film, lyd , quizzer, interaktive spil mm Årsplaner Afgangsprøver Løbende nye artikler/aktiviteter etc Eksempel