Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Gammelheds-Philosophy
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
© 2012 – Side 1 Mary Fondens Unge Tænketank Temperaturmåling December 2012.
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tal på familieområdet.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Borgernes barrierer for brug af IT
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Værtensklasse på de åbne biblioteker.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Arbejdspladsudvikling
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Elevernes digitale dannelse
Analyse for Ældre Sagen:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Inspiration og viden i din hverdag Brugerundersøgelse Åbne biblioteker Randers Bibliotek 2012 BCF Middelfart.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
I dette indkøbscenter kan kvinder vælge mellem forskellige typer mænd..
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 PROGRAM Velkomst Hvordan finder jeg det, jeg er ude efter ? - faglitteratur og skønlitteratur - tallene på bøgerne Bibliotekets søgesystem - hvornår.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Matematik B 1.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Præsentationens transcript:

Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå. Erfaringer fra ”Værtensklasse på de åbne biblioteker” 5 segmenter på 3 biblioteker (Vodskov, Dronninglund og Hasseris): Drive in 41 % Entusiasten 30 % Arbejdsbien 14 % Den sociale bruger 6 % Avislæseren 9 % Baggrundsinfo: Kvinder udgør 59 % og mænd 41 % Bred aldersspredning – men overvægt af de 61-70 år (dernæst 31-60) 77% kommer alene 13% har børn med i den selvbetjente tid 54 % opholder sig mellem 0-10 minutter på biblioteket Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå. ”Vi er bare ude at gå en tur, og vi kikkede bare, forbi fordi vi synes det er så hyggeligt herinde. Det er dejligt bare sådan at snuse rundt, også selvom man ikke skal låne noget. Sådan orientere sig i hvad der er kommet af nye ting”.

Drive in gæsten Klart det største segment i ubetjent tid 3/5 kvinder, 2/5 mænd Største aldersgrupper er de 31-40 år og 41-50 år Kommer oftest alene (79 %) Bruger max. 10 minutter – og ofte kun 2-3 minutter Primært formål: Udlån/aflevering (hente res. materiale) Læser ikke skilte og opslag Målrettet adfærd Instrumentalt forhold til biblioteket Få kontaktflader med biblioteket: Ankomstområde, velkomstområde, selvbetjeningsområde

Entusiasten Klart det næststørste segment i ubetjent tid ca. 70 % kvinder og 30 % mænd Markant overvægt af de 61-70 årige i dette segment ca. 75 % kommer alene 42 % bruger højst 10 minutter, 31 % 11-20 min. og 21-30 min. ca. 42 % kommer for at blive inspireret men også for at låne (35 %) eller aflevere bøger (28%) kun 10 % læser skilte og opslag Ser biblioteket som et inspirationssted og ved ikke altid på forhånd hvad de går efter. Bruger diverse tilbud/faciliteter efter behov. Græssende adfærd – på opdagelse. Kontaktflader: De samme områder som drive in. Dertil også rundt i hele biblioteket til udstillinger og i samlingen. Til tider læser de fx også avis, bruger computer eller slår sig ned i længere tid.

Mindre datamateriale = større usikkerhed Arbejdsbien 3/5 mænd og 2/5 kvinder Overvejende 51-60 år og 61-70 år Låner stort set ikke materialer og bruger hovedsageligt computerne Læser ikke skilte og opslag 28 % bruger 11-20 min. og 17 % 21-30 min. Nogle er her op til 1 time. Den sociale bruger 50 % er under 20 år 50 % kommer alene, 50 % ifølge med en eller flere (fx børn, ægtefælle, venner) Formål med besøget er blandet: social med andre, computer og inspiration. Låner stort set ikke bøger. læser ikke skilte eller opslag De fleste bruger mellem 21-50 min.

Mindre datamateriale = større usikkerhed Avislæseren 80 % mænd, 20 % kvinder Overvejende 61-70-årige (slet ingen under 40 år) Kommer hovedsageligt for at læse avis og låner næsten aldrig noget 20 % lægger i ringe grad mærke til skilte og opslag Kommer næsten altid alene. 40 % bruger mellem 11-20 min. og 26 % 21-30 min.

Forbehold omkring resultater ifht Forbehold omkring resultater ifht. vores projekt: Værtensklasse-undersøgelsen omfatter ikke børn under ti år (kun dem ifølge med voksne) = ingen fordeling på hvor mange børn der kommer i ubetjent tid. Observationer kun foretaget i ubetjent tid og der kunne være en anden fordeling af segmenter i betjent tid (en oplevelse er jo også til stede i betjent tid). Andre tider på året havde måske givet anden fordeling af segmenter. Andre lokalmiljøer havde måske også. Mest interessant er måske at gæsterne ikke altid forbliver det samme segment over tid – de kan fra besøg til besøg skifte alt efter formål med besøget netop den dag! Der er håb for at drive in gæsterne kan fristes til at bruge oplevelserne, hvis de er spændende nok  ”Det er meget forskelligt; somme tider så er jeg her kun et halvt minut, bare lige inde og hente de bøger jeg har bestilt og så ud igen, og andre gange der går jeg lige rundt og kigger og sådan noget, og så bruger jeg 20 minutter- en halv time eller sådan noget...” (kvinde 45 år, Dronninglund)

National benchmarkundersøgelse 2013 National benchmarkundersøgelse 2013 – udpluk af resultaterne for alle bibl. (ikke kun de åbne!) Baggrund: 66 % kvinder og 34 % mænd Flest brugere i alderen 60-70 år, færrest omkring 26-30 år og efter 80 år Overvægt af personer med mellemlang – flest offentligt ansatte Den typiske gæst er en kvinde over 45 år uden hjemmeboende børn Benyttelse: Langt de fleste kommer stadig for at låne Flest besøger biblioteket hverdage mellem kl. 13-16 (31 %). Dernæst mellem 16-19 hverdage. Børnefamilier oftest i weekenden (på hverdage først efter 16)

4 segmenter hos Rambøll: Storbrugeren 16 % 38% M og 62% K, meget på bibl., bruger personalet til hjælp og inspiration Studenten 24 % 45% M og 55% K, mere kritisk, studerer og er på nettet. Bruger ikke personale. Den engagerede 29 % 29% M og 71 % K, kender alt til bibl. og kommer mest til arrangementer. Mest begejstret. Låneren 31 % 34 % M og 66 % K, travl gæst, låner kun, kender ej arrangementer, bruger sjældent personalet,

Kendskab til tilbuddet: Der er sket et løft i kendskabet til e-ressourcer men mange kender stadig ikke tilbuddet og endnu flere benytter stadig ikke (= underbygger vigtigheden af vores projekt!). Øget brug kun for film og e-bøger. Mange kender ikke arrangementer/kurser (gået 7 % tilbage siden 2011) Mange benytter hjemmesiden (91 % for store bibl., 85 % for mellemstore)

Materialer: Mest benyttelse af børnematerialer og skønlitteratur Materialer: Mest benyttelse af børnematerialer og skønlitteratur. Mindst af spil.

Særligt omkring de åbne biblioteker Der er virkelig plads til forbedringer ifht. inspiration og mersalg i indretningen (endnu en pointe der understøtter vigtigheden af vores projekt).

Fordeling af børn, unge og voksne i Vodskov I Vodskov har vi følgende fordeling af (2426) brugere: 6 % unge (14-17 år) 7 % børn (0-13 år) Hjemmeopgave 1 (Vrå og Dronninglund): Find ud af jeres fordeling af børn, unge og voksne  Hjemmeopgave 2 (Vrå og Vodskov): Lav en kort beskrivelse på 2-3 linjer om jeres lokalbibliotek Lokalmiljøet, typen af bibliotek, hvornår det blev åbent osv.

Gruppediskussion – ifht. udvikling og testfase Hvad kan vi bruge vores viden om gæsterne til i projektet? Vil typen af indhold fange bestemte målgrupper, aldersgrupper eller køn? Hvilke segmenter kan vi fange? Skal vi fokusere på bestemte målgrupper, køn eller segmenter? Bør vi placere oplevelsen bestemte steder ifht. det enkelte segment? Hvordan påvirker vores viden succeskriterierne? Form før indhold i udviklingen af oplevelserne?