Sektornet Informationsdag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Projektarbejde En praksishistorie.
IT i undervisningen Vejle Kommune. IT i undervisningen Vigtige pejlemærker  Fælles indkøb  Fælles teknisk koncept  Fælles klargøring af maskiner 
- fortsat midt i en flekstid?
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den åbne skole.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
IT i undervisningen.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Michael Hald Konsulent, KL
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform 2014.
Team4a1 IT-Udvikling Team 4a Modulopgave H, stor..
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Velkommen til forældremøde
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Det handler om eleverne
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Sektornet Informationsdag Grundskoler og specialskoler v. Ebbe Schultze og Claus Berg Pædagogiske konsulenter Uddannelsesstyrelsen nov.-dec. 1998

Pædagogiske links www.sektornet.dk/fsa

Info-samfundet år 2000 ... alle børn rustes til at beherske moderne informationsteknologi ... alle lærere gøres til personlige brugere Der etableres et IT-net for alle landets folkeskoler / (grundskoler)

Skolens pædagogiske servicecenter Folkeskoleloven §19, stk.2. På hver skole oprettes et skolebiblioteket som et pædagogisk servicecenter. Skolebiblioteket stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning.

Pædagogisk servicecenter opgaver I Bogsamling og tidsskrifter Pædagogisk værksted for elever, med bl.a. kopiering & planche produktion Information om undervisningsmidler : På skolen Amts Centeret for Undervisningsmidler Skoletjenester, foreninger og firmaer Internettet Aktiv information om nye uv-midler

Pædagogisk servicecenter opgaver II Skrivestue / edb-lokale Video-/lyd redigering - (mørkekammer) Scanner og digital billedbehandling Elevtelefon /-fax Mulighed for faglig hjælp ved værkstedsarbejde Korte kurser/undervisning i færdigheder, med andre af skolens lærere Lektie cafe Hjælp til lærere med egne maskiner

Pædagogisk servicecenter opgaver III DES, alle boglige materialer på skolen DES, alle AV / Edb materialer og udstyr på skolen Udlevering af forbrugsmaterialer (film/bånd/disketter) Samlet 5 års plan over indkøb af uv-midler Budget ansvar for alle DES uv-midler Udfarende ekskursions/kultur koordinator Ressource styring af projekt forløb Tovholder i udvikling af læringsplaner

Ny pædagogik Langt det meste af den tid eleverne tilbringer i undervisningssituationer i dag er spildt, fordi de ikke kan komme til at arbejde engageret inden for deres aktuelle kompetenceområde citat fra Steen Larsen: ”IT og nye læreprocesser”

Bestanddele til en IT-plan Lærer kompetence Udviklingsarbejde Pædagogisk servicecenter Rum Ressourcer U & Ø Maskiner / programmer Netværk- inde & ude Økonomi - drift

Samarbejdspartnere omkring IT-handleplaner Skolebestyrelsen Skoleledelsen Pædagogisk råd Skoleforvaltningen Politikerne Kommunens edb-afdeling Eventuelle samarbejds-skoler Aftenskole / ungdomsskole

Info taktik Arbejdsmateriale til Infotek cd'en DLH Informatik / Folkeskoleafdelingen Emner: Skoleudvikling Multimedier Kommunikation Edb og fag Projektopgaven

Skoleudvikling i Info taktik Forslag til pædagogisk dag Oplæg til gruppe diskussion Spørgeskema om lærerholdning Debatspil om elevers edb-uddannelse Debatspil om skolens kultur

Handleplaner - læringsplaner http://www.pc-greve.dk/itvejled/elevplan/index.htm http://www.hillkomm.dk/skoleedb/edbplan.htm http://www.rugkobbelskolen.dk/poseidon/laereplan.htm http://www.daks.dk/daks-web/skoler/kaer/erfaringer/itplan.htm http://www.uvm.dk/fsa/laer-it/gen/skolbib/eks2vhs.htm http://home5.inet.tele.dk/genner/hplan98.htm#EDB

Kundskab Det er ikke længere nok at skolen formidler kundskaber. Skolen skal også give eleverne den færdighed selv at kunne finde, vurdere og forvandle information til kundskab.

Undervisningsformer I Informationsteknologi vil være et vigtigt redskab til at skabe nye uddannelses- og undervisningsformer. Det vil i højere grad være eleverne / de studerende der vil være aktive frem for i dag, hvor det er lærerne, der docerer. Hovedparten af undervisningen vil foregå gennem projektarbejde. Undervisningsmetoderne vil være helt anderledes i forhold til det vi kender i dag. Klasseundervisningen som i dag er udgangspunktet for undervisningen vil i højere grad blive afløst af skiftevis store hold og mindre team-baserede grupper. Uddannelsesinstitutionen vil udnytte, at børn og unge har adgang til computere derhjemme. Undervisningsmetoderne vil kræve stor selvstændighed af de studerende, og det skal læres i grundskolen.

Undervisningsformer II Der vil være pædagogiske IT-konsulenter tilknyttet uddannelsesinstitutionen, hvor alle lærere kan hente råd og vejledning med hensyn til at integrere IT i deres undervisningsforløb. Der vil i højere grad være tale om en opdeling af undervisningen mellem traditionel færdighedslæring og selvstændigt projektarbejde. Lærernes arbejdstid vil ændres radikalt og de snærende regler vil være væk. Forældrene vil i øget omfang blive inddraget og anvendt som ressourcer ifm. undervisningen. Indlæring er en aktiv, mental proces i det enkelte individ "ingen har nogensinde lært nogen nogetsomhelst". Lektionstiden vil skulle indrettes efter elevernes udviklingstrin.

Lær-IT Udsendt til 90.000 - november ’97 Revideres og udvides på nettet: www.laer-it.dk Hæftet ”...at bruge Lær IT” - udsendt marts 98

Organisering af undervisningen Planlægning af projektuger Planlægning af procesorienterede skriveforløb Mulighed for faglig fordybelse i længere tid Korte kurser/undervisning i færdigheder, med andre af skolens lærere Mulighed for faglig hjælp ved værkstedsarbejde Koordinering af de forskellige klassers fravær fra fælles undervisning Nytænkning omkring budgetter

Organisering af dagligdagen Hvor og efter hvilke principper bookes de forskellige maskiner Hvilke programmer findes hvor Færdselsregler på pædagogisk servicecenter Færdselsregler på nettet Hvem gemmer hvor Virus / backup Hvor placeres manualer Aftenskole / ungdomsskole

Ressourcelærer Vejlede og igangsætte kollegaer Hjælpe med planlægning og produktion Tilrettelægge brugen af IT-udstyr Udarbejde vejledninger Afholde korte introkurser for klasser Indgår som U-timer i fagfordelingen

Antal elever / computere Målet - at der år 2003 er under 10 elever til at deles om en computer Alle disse computere skal være under 5 år gamle

Udstyrssituationen Mål 5-10 elever pr. nyere pc 1996 6500 computere Udgift ca. 500 kr. pr elev i 98