NFBI Netværk for Forskningsbaseret Brugerdrevet Innovation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
Teori-Praksis-holdning
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Helt ren, på en helt ny måde !
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
At udforske sin egen praksis
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
MindLab 07 MindLab Involverer borgere og virksomheder i at udvikle nyskabende offentlige løsninger.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Den anerkendende interviewform
Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation.
Designprocesser - forbedret via AR
GNU - projektet projektmetode og design
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
ISIS Katrinebjerg  Erfaringer med offentlig/privat samarbejde.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
It i folkeskolens matematikundervisning
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Patientens rejse i sundhedssektoren -
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

NFBI Netværk for Forskningsbaseret Brugerdrevet Innovation

NFBi -netværket Delvis finansieret af videnskabsministeriet Netværk under Alexandra Instituttet Krydsfeltet mellem forskning og erhvervsliv Forskningsbaseret brugerdrevet innovation Brugerinddragelse i udviklingsprocesser Participatory design – udviklingsorienteret, inspiration fra psykologi og etnografi fortolkning og analyse Anvendelige og skalerbare metoder til erhvervslivet

Kerneaktører Bankdata Bang & Olufsen GN ReSound Innovation Lab Kaospiloterne Erhvervsministeriets Forsknings- og Analyseenhed FORA IT-Universitetet CBS Handelshøjskolen, Århus Universitet Knowledge Lab, Syddansk Universitet Vitus Bering, Horsens Aarhus Universitet Alexandra Instituttet A/S

Medlemmer antropologerne.com Borgerservice og Biblioteker, Århus Crossroads Copenhagen Danfoss Danmarks JordbrugsForskning Dansk BiblioteksCenter Dansk Design Center Design People A/S E-learning Lab AAU Erhvervs- og Videncenter Vestsjælland Gabriel Grundfos IBM InnovationMidtvest IT-Huset Katrinebjerg Jyske Bank KMD Kollision Center for Turistudvikling MindLab, Økonomi- og Erhvervsministeriet NCC Construction Perikon A/S Region Midtjylland 3PART Teknologisk Institut Terma Tulip Food Company UNI-C VELUX A/S Zentropa Interaction Østjysk Innovation Århus Kommune

Hovedformål Formidle viden og skabe videndeling om brugerdrevet innovation Workshops, seminarer, gå-hjem-møder Casesamlinger Skabe partnerskaber og udviklingsprojekter i krydsfeltet forskning og erhverv Projektsamarbejde mellem videninstitutioner og virksomheder Innovationsforløb F&U-projekter

Ydelser Matchmake Mellem forskere, virksomheder og offentlige inst. Projektetablering F&U projekter fx EBST midler, erhvervs phd., post doc. miniprojekter Videnspredning Formidling af erfaring til erhvervslivet Konsulentydelser

Eksempler Byggeri Oplevelse Livsstil Energi & Miljø Planlægning – bygherrerådgivning og konsortiedannelser IT indlejring i byggeri Arbejdsgange og organisatoriske aspekter Oplevelse Turisme Museer Tilbud til borgerne Livsstil Sundhed, motion og ernæring Leg og læring Energi & Miljø Udvikling af nye IT services og redskaber

Hvad er brugerdrevet innovation? Udvikle nye produkter eller services gennem forskellige former for samarbejde med brugerne Brugerinddragelse i udviklingsprocessen – fra idé til resultat Afdække erkendte og ikke-erkendte behov Udfordre brugerne til at tænke i helt nye baner Kvalificere andre typer innovation Det er ikke brugerne der driver processen - de er en del af den Forskellige retninger – Participatory design & Lead user Prisdreven og teknologidreven

Menneske-maskine interaktion Perspektiv på brugere Motion Study (Gilbreth 1911) og Scientific Management (Taylor 1911) Udvælgelse af egnet personel (WW1) Human Factors Engineering (e.g. Chapanis) 1960erne Cooperative Design – sidst i 1970erne Første generations HCI: cognitive science 1980erne – Psykologer Samarbejdssystemer CSCW 1990erne – Sociologer Pervasive computing systemer, Oplevelsesdesign 2000 – Arkitekter og designere

Iterativ proces Planlægge udviklingsprocessen og hav målet for øje Hvad er det vi vil? Hvordan når vi der hen? Hvad har vi brug for at vide? Først kendskab til brugerne – dernæst udvikling Metoderne kan og skal supplere hinanden og bruges på forskellige tidspunkter af en udviklingsproces Iterativ og dynamisk proces Evaluering – Implementering Ændres og revideres undervejs Vekslen ml. designarbejde og brugerinddragelse Åbne op og snævre ind

Metoder feltstudier interviews fokusgrupper workshops spil cultural probes Personas Scenarier Mock ups Prototyping IT redskaber - og mange flere

Observation / Feltstudier Formål Indsamle viden om hvad folk gør Udførelse Følger brugerne Deltagende / observerende Opmærksom på situationer, redskaber, tidspres, handlinger, forstyrrelser, etc. Engangskameraer, video Fordele Ingen pynt på historierne Situationer man ikke kan genfortælle

Interviews / Fokusgrupper Formål Indsamle viden om brugerne gennem samtale Udførelse Enkeltpersons interviews Antal 6-8 prs. eller 10-12 pers. Interview om holdninger, handlinger, problemstillinger, etc. Styret med åbne spørgsmål Fordele Opbygge baggrundsviden om brugerne Finde fællesproblemstillinger Feedback på observationer, mock ups, overvejelser, koncepter etc.

Cultural Probes Formål Udførelse Fordele Indsamle viden om hvad brugerne føler og oplever Udførelse Brugerne får en cultural probe samling Sammensættes efter situationen Engangskameraer, dagbøger, postkort etc. Udvalgte brugere anvender pakken i en periode Skal anspore tanker og fastholde oplevelser Fordele Få viden ud af situationer som er svære at observere eller spørge ind til Engagere brugere over tid

Personas Formål Udførelse Fordele Bearbejdning af indsamlet viden om brugerne Udførelse På baggrund af viden om brugerne udvikles personas Visualisering af målgrupper Personbeskrivelse af forskellige brugertyper Navn, alder, familierelationer, interesser, hverdagsbeskrivelser Brug gerne billeder til at illustrere personen Fordele Samle og systematisere viden om brugerne Skabe arketyper Kan bruges aktivt i udviklingsarbejdet

Scenarier Formål Udførelse Fordele Bearbejdning af indsamlet viden om brugerne Udførelse På baggrund af viden om brugerne udvikles scenarier Beskrivelse af typiske situationer som brugerne befinder sig i Fremtidsscenarier Fordele Samle og systematisere viden om brugerne Kan bruges aktivt i udviklingsarbejdet

Workshop Formål Udførelse Fordele Udvikling af strategier, temaer, ideer, koncepter, prototyper, mock ups etc. Udførelse Ramme om forskellige metoder Faciliteret og styret proces Fokuseret område Brainstormsessions Videoprototyping / Body prototyping Mock ups Iterativ prototyping Fordele Brugerne påvirker aktivt udviklingsprocessen Direkte dialog og udvikling mellem brugere og udviklere

Mock ups Formål Udførelse Fordele Udvikling af hurtige mock ups Deltagerne udvikler i grupper Simple og illustrerende modeller af papir, pap, el. lign. Vigtigt at sætte rammerne fx vha. personas og (fremtids-)scenarier baseret på indsamlet viden Fordele Giver mulighed for at afprøve realistiske fremtidsscenarier på en hurtig måde Faren er at man kommer til at lægge sig fast på en bestemt form for tidligt i processen

Prototyping Formål Udførelse Fordele Udvikling af produktskitser Mere eller mindre detaljerede modeller af papir, pap, eller mere realistiske materialer Deltagerne udvikler prototyper i grupper eller udvikles på forhånd af designere Brugerne evaluerer og videreudvikler Wizard of Oz teknik Videoprototyping Fordele Ideerne bliver håndgribelige og kan evalueres og testes i workshops eller feltstudier

IT-redskaber User communities Second life Blogs Travelogues

Brugerne Brugerne er ikke kun slutbrugerne Brugerne dækker bredt over alle aktører i værdikæden Eksempel: Turisme Turistaktørerne Lokale borgere Turistbureaumedarbejdere Nuværende og potentielle turister

Innovation? Innovation? Inkrementel innovation Mindre og gradvise rettelser over tid uden at lave grundlæggende ændringer i produktlinien, services eller i markedet Kvalificerende brugerdrevet innovation Radikal innovation Radikalt nyt produkt eller service i modsætning til et forbedret produkt/service, usikker men hvis succesfuld = kæmpe vækstpotentiale Udforskende brugerdrevet innovation Substantiel innovation Udvikling af et anderledes produkt eller service inden for den samme produktlinie. Innovation?

Kvalificerende BI Den mest brugte tilgang Kvalificere ideen Udvikling af nye services knyttet til et eksisterende produkt eller service pakke Man får rettet ’fejlene’ og styrket konceptet Understøtter inkrementel innovation Målgruppen Intern og ekstern brugergruppe

Udforskende BI Udvikling af nye bæredygtige og innovative services og produkter Rækker ud over det vi kan forestille os i dag Understøtter muligheden for radikal innovation Langsigtet strategi Udvikling af nye metoder til både intern og ekstern målgruppe Skal udfordre og provokere Skal skabe mulighed for nye koblinger og sammensætninger Skal turde eksperimentere og befinde sig på nyt land Proces iterativ Tager udgangspunkt i kortlægningen Veksle mellem designfase og brugerinddragelsesfase

Forudsætninger Et ønske om at udvikle sin innovationsproces Hvad er ressourcerne i virksomheden Fagligheder – Tværfaglighed Outsource eller inhouse – alt efter kvalifikationer Knytte kompetencer til sit firma gennem netværk Forskellige ordninger erhvervsphd, videnpiloter

Hvordan kommer man i gang? Stille forventningerne efter forholdene Søge vejledning Hvad er produktet Hvad er målet Kortlægge hvem er brugerne Hvem er relevante at involvere i processen Hvilke metoder giver mening og hvilke metoder kan virksomheden løfte