Domstolene i det sydlige Jylland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Domstolene i det sydlige Jylland
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kommunikation i og fra gruppen
Lederens kommunikation og værktøjer
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Workshop almene boligdage
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Mestring og relationsbehandling
At være magtesløs med den magtesløse
Fra assistent til konsulent Esbjerg Kommunes lønkontor Fagspecifikt kursus 21. november 2013.
Ledelse i Praksis – 4. aften
En konflikthåndterende kultur
Det autentiske menneske
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Maskulinitet.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Definitionen på en konflikt
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Kommunikation i kontekst
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Redskaber og overvejelser
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Præsentationens transcript:

Domstolene i det sydlige Jylland Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 3. Lektion 20. Januar 2014

Siden sidst? Spørgsmål, kommentarer? Nils Villemoes? 3. Opgave – kogebog 4. Joharis vindue 5. Følelsesmæssig intelligens 6. Assertiv adfærd, assertionstest 7. Triggerord – øvelse 8. Mysteriet i laboratoriet - måske

8 Herzbergs motivationsfaktorer 9 MUS, medarbejderudviklingssamtaler 10 Hackman og Oldhams motivationsteori 11 De seks guldkorn og de tre diamanter – social kapital 12Kotters 8-trins-model 13 Personprofiler, og hvad de betyder.

Faglige og personlige kompetencer: F.eks. til jobsamtaler indkalder man de fagligt kvalificerede. De personer, der har de personlige kompetencer, der matcher bedst til arbejdspladsen, får jobbet!

http://www.dr.dk/TV/se/skilsmisser/skilsmisser-uegnet-for-boern-2#!/ 26:00 og 29:00

Afsender - Budskab - Modtager

Vi får indtryk af andre via Stemmen Kroppens udtryk Kropsholdningen Hænderne Påklædningen Øjnene

Ca. 1980: Hvor høj kassekredit må de få?

http://www.youtube.com/watch?v=JUDppdVXeMw

Markedet for personlig udvikling: Tag højde for folks kontekst! Tag højde for, om folk har en realistisk selvopfattelse!

Joharis vindue Joharis vindue Joharis vindue

Følelsesmæssig intelligens Personlige og sociale kompetencer, evnen til at forstå egne og andres følelser, motivere os selv, og forvalte indre følelser og følelser på andre på en god og hensigtsmæssig måde

Følelsesmæssig intelligens Selverkendelse Selvkontrol Social bevidsthed Håndtering af relationer

Følelsesmæssig intelligens Selverkendelse Følelsesmæssig erkendelse Præcis selvvurdering Selvsikkerhed

Følelsesmæssig intelligens 2. Selvkontrol Selvkontrol Transparens Tilpasningsevne Resultatorientering Initiativ Optimisme

Følelsesmæssig intelligens 3. Social intelligens Empati Organisatorisk bevidsthed Opretholder relationer

Følelsesmæssig intelligens 4. Håndtering af relationer Inspiration Påvirkning af andre Udvikling af andre Forandringskatalysator Konfliktløsning Teamwork Samarbejde

Budskab: Hvad vil du formidle: Kommunikation: Det, du tror, du siger Det, du siger Det, den anden hører Det, den anden tror, han har hørt

Selvtillid, selvfølelse og selvværd: Selvtillid: Jeg tror på, at jeg KAN (præstere) Selvfølelse: Hvordan det FØLES at være mig Selvværd: Hvilken VÆRDI tillægger jeg mig selv, og det jeg er blevet

Lavt selvværd er særligt problematisk! Fører ofte til store krav og ambitioner, perfektionisme, tilbageholdenhed osv.

Assertionstræning Assertio – at “hævde” eller “knytte sig til” At være assertiv: At kunne handle I overensstemmelse med egne interesser og fastholde sine rettigheder, samtidig med, at andres rettigheder og interesser respekteres

Altså begge dele! Både egne interesser og behov Og andres

Træning i: Hvordan kan vi handle I situationer, vi helst ville være foruden, uden at få overskredet egne eller andres grænser?

Værdier og rettigheder: Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed

Andre antagelser: Alle har visse rettigheder Der opstår uenighed og konflikt, når disse overtrædes

Værdier og rettigheder: Selvbevidsthed Selvaccept Empati Ærlighed Ansvarlighed Gensidighed

Retten til at: Have og udtrykke egne meninger og følelser Der bliver lyttet til en, og man bliver taget alvorligt Bede om det, man ønsker (sig) Lave sin egen prioritering Sige “nej”, uden at få skydfølelse

Retten til at: Bede andre om hjælp Bede om information Begå fejltagelser Forholde sig til andre, uden at være afhængig af deres anerkendelse (eller være uenig) Ikke at være assertiv

3 reaktionsmåder: Selvusikker Aggressiv Assertiv Øvelse grupper 3 og 3

I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet Selvusikker I situationer med følelser som Frygt Ængstelse Træthed Nervøsitet Øvelse grupper 3 og 3

På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko Konsekvens: På kort sigt ingen konfrontationer, der løbes ingen risiko Man ved ikke, hvad personen gerne vil Øvelse grupper 3 og 3

Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv Aggressiv Giver ikke andre de samme rettigheder, som man tildeler sig selv http://www.youtube.com/watch?v=kexM6pXh1Ws Øvelse grupper 3 og 3

Følelser som vrede, fjendtlighed, had og raseri Truende, latterliggørende, fjendtlig adfærd Konsekvens: Sejr på kort sigt Tab af respekt på lang sigt Indirekte aggression – beskytter sig mod direkte reaktion Øvelse grupper 3 og 3

Skelner mellem manden og bolden Konsekvens: Assertiv: Win/win-situationer Skelner mellem manden og bolden Konsekvens: Andre vil føle sig værdsatte og respekterede Ærlige relationer Uenighed fører ikke til personlige modsætninger Øvelse grupper 3 og 3

“At blive hjemme hos sig selv” Verbal assertion “At blive hjemme hos sig selv” Udtrykke, at JEG vil gerne have, JEG føler osv. Anerkender, at andre(s) synspunkter er valide Øvelse grupper 3 og 3

Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger Assertion på jobbet Samarbejde og forhandling Win-win-løsninger Hold person og problem adskilt Fokuser på parternes interesser fremfor at fastholde standpunkt Etabler mål for forhandlingerne fra starten Tilsigter at finde frem til gensidigt fordelagtige resultater Øvelse grupper 3 og 3

Samme pensum som til denne gang Se evt. Jens Arntzen på lederweb: Til næste gang: Samme pensum som til denne gang Se evt. Jens Arntzen på lederweb: F.eks. http://77.66.13.75/afspiller/?c=191&m=215 Øvelse grupper 3 og 3