Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Videregående pc-vejledning
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Metode i AT Religion.
Udlægning af en ny cache
Notation Oversigt Kapitel 18.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hvad er en brugergrænseflade
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Formularer (Access, del 3)
Faglig læsning 2.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
SEO PÅ AU.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Design af brugerflader10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Andet syn på IT-systemer: Groupware Computer-Supported Cooperative Work (CSCW) Eksempel.
Kursusgang 5 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Rapporter (Access, del 5)
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Mr. Raggys prøveeksamen
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
I det følgende er der 20 spørgsmål, hvor du skal afgøre hvilken af 2 konturer der spilles: op-ned, ned-op og ligeud. Alle spørgsmålene har stor afstand.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Perception og disposition af grænseflader
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
DIEB5.1 Kursusgang 5 Designaktivitet 2 og 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Aktivitet 3: Byg interaktiv version Visuelt.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Interaktion og usability
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Præsentationens transcript:

Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design To eksempler IPJ-systemet CD-bibliotek Design af brugerflader

Sidste kursusgang Udgangspunkt: det overordnede design er fastlagt, for eksempel ud fra opgaveanalyse og brugsmønstre Nu vil vi gerne beskrive vinduer og sammenhænge mellem dem Design og designbeskrivelser State transition networks (STN) UML tilstandsdiagrammer Tilhører samme sprogklasse (regulære sprog) og kan derfor beskrive nogenlunde det samme Eksempler: Excel Web-sted Biografsystem (til PDA) Matchracesystem udløsende handling systemets response Start Slut Design af brugerflader

Hvordan kan vi lave et HCI-design? Systemniveau: Der laves opdeling i et antal vinduer. Det kan gøres ud fra opgaveanalyse og brugsmønstre Derefter designes det enkelte vindue Hvordan designes det? Design af brugerflader

Er dette vindue godt design? Brug 3 minutter på at vurdere dette vindue: har det et godt visuelt design? Design af brugerflader

Marcus: Principper for HCI-design Organisér Økonomisér Kommunikér Design af brugerflader

Princip 1: Organisér Begreber om dette princip Konsistens: elementer har samme repræsentation og adfærd overalt Skærmlayout: strukturering af elementer forstået som deres placering på flade eller i rum Relationer: visuel sammenhæng eller afstand mellem elementer Navigering: lokalt i vindue mellem elementer; hvilken sekvens Resultat: kaotisk eller velordnet skærm Design af brugerflader

Konsistens Intern konsistens: overhold samme regler og konventioner for alle elementer i et systems brugergrænseflade Ekstern konsistens:overhold samme regler og konventioner som andre systemer inden for samme platform (f.eks. Mac) eller kultur (f.eks. grafikere) Virkelighedskonsistens: byg på det som gælder i virkeligheden – enten generelt eller i systemets virkelighed (f.eks. multimedie) Ikke-konsistens: overvej hvornår der ikke skal være konsistens Design af brugerflader

Skærmlayout Strukturering af elementer forstået som deres placering på flade eller i rum Tre strukturer: Gitterstruktur (grid) To dimensioner, med højst 7+/-2 elementer i hver dimension Standardstruktur Alle vinduer har samme struktur Grupperet struktur Elementerne er grupperede inden for vinduet – efter relationer eller navigering Design af brugerflader

Relationer I forbindelse med organisering har vi behov for at forstå to ting: Elementerne og deres egenskaber Relationer mellem elementerne Her kan teorier fra psykologien hjælpe os Design af brugerflader

Gestalt-lovene Gestalt-lovene for organisering af synsindtryk som meningsfulde helheder (gruppering): Nærhed: samling af enkelte objekter efter deres indbyrdes afstande. Ensartethed: samling af enkelte objekter efter ensartet form. Lukkethed: tilføjelse af manglende dele i en helhed. Kontinuitet: organisering i en fortsat helhed. Symmetri: strukturering af symmetriske grænser som en sammenhængende helhed. Ikke empirisk underbyggede men gode til design og vurdering From Preece (1994) Design af brugerflader

Navigering Lokalt mellem elementer i et vindue: hvilken sekvens Eksempel: Opgave 2, spørgsmål a Forklarer, hvordan hun vil løse opgaven. Hun går over i F8-billedet (Statusbilledet) og trykker på knappen Rapport. Sætter tiden til det tidspunkt, hvor hun har taget målingerne. Dette felt er nederst i vinduet, så hun bevæger sig ned og op i vinduet. Opdaterer hurtigt værdierne. Teknikker: Basis: normal læseretning Hav et første fokuspunkt for brugerens opmærksomhed Diriger opmærksomhed til vigtige sekundære eller perifere emner Assister i navigering igennem vinduet Design af brugerflader

Princip 2: Økonomisér Begreber om dette princip: Enkelhed: Klarhed Forskellighed Fremhævelse Enkelhed: så få elementer som muligt kun dem, der er nødvendige for effektiv kommunikation Komplekst kontra enkelt Klarhed: Ingen tvetydig betydning af elementer Tvetydige – Klare Design af brugerflader

Økonomisér (2) Forskellighed: egenskaber som kan adskille relevante elementer fra de irrelevante For lille og for stor forskel Fremhævelse: gør de væsentlige elementer lette at opfatte og ikke gemmer væsentlig information For stærk og en forbedret fremhævelse Design af brugerflader

Princip 3: Kommunikér Begreber om dette princip: Tydelighed (legibility) Læselighed (readability) Typografi Symbolisme Flere perspektiver Farve/tekstur Tydelighed: de enkelte tegn, symboler og grafikelementer skal være lette at se og adskille Læselighed: Indholdet er til at forstå, herunder at det er let at identificere og fortolke Typografi: få og forskellige Design af brugerflader

Kommunikér (2) Symbolisme: Forståelige symboler Flere perspektiver: personer forstår ofte ting forskelligt For eksempel et primært element samt noget yderligere information eller forskellige relationer, som et element indgår i Farve og tekstur: meget komplekst – nogen retningslinier i artiklen Design af brugerflader

Opsummering: Principper for HCI-design Organisér: Konsistens: Intern konsistens Ekstern konsistens Virkelighedskonsistens Ikke-konsistens Skærmlayout: Gitterstruktur (grid) Standardstruktur Grupperet struktur Relationer: gestaltlovene giver forståelse Navigering: lokalt mellem elementer i et vindue Økonomisér: Enkelhed Klarhed Forskellighed Fremhævelse Kommunikér: Tydelighed (legibility) Læselighed (readability) Typografi Symbolisme Flere perspektiver Farve/tekstur Design af brugerflader

Er dette vindue godt design? Brug 3 minutter på at vurdere dette vindue: har det et godt visuelt design? Begrund dine vurdering ud fra Marcus’ begreber Design af brugerflader

CD-Bibliotek Tre designere løser samme opgave Gitta Salomon, Apple Randy Kerr, Microsoft Dan Rosenberg, Borland Præsenterede hvert sit design på CHI 1993 Opgaven: Design en afspiller af CD’er CD’erne er tilgængelige fra et bibliotek via et net Vurder de tre design ud fra Marcus’ tre principper Design af brugerflader