Kurt og kubik-knægtene - eleven som producent

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Fra Instructional Design til designbaseret læring
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
iBøger og didaktisk design
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Elevaktiverende undervisning
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Evalueringsperspektiver
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Inquiry Based Science Education - IBSE
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
SkoleIntra og faghæfte 48
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
It som transferværktøj
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Præsentationens transcript:

Kurt og kubik-knægtene - eleven som producent Den digitale erhvervsskole Odense 28.august 2013 Dorthe Carlsen (dcar@ucsyd.dk)

Hvordan kan digitale læremidler bidrage til at elevens tilegnelse af det teoretiske stof gennem praktisk arbejde med stoffet?

Hvad er et læremiddel? Læremidler er midler, der bringes ind i undervisnings- og læringssammenhænge med elevernes læring som mål.

Læremiddeltyper Undervisnings-midler Tekster/ Anskuelses-materialer Værktøjer/ redskaber Type Didaktiske Semantiske Funktionelle Eksempler Lærebogs-system I-bog: Multimodale muligheder En avisartikel, en gødningsplan, APV-undersøgelse Tavle og computer Mobiltelefon QR-koder Google.docs Wix For en uddybning af forskellige læremiddeltyper – og kriterier for inddeling, se Hansen og Skovmand. Mål og midler (2011) og Graf, Hansen og Hansen. Læremidler i didaktikken – didaktikken i læremidler (2012)

Innovationsproces (ELYK) At udvikle praksis ved at involvere praksis At brugernes praksis er udgangspunktet – kontekst. At brugerne skal opleve nye idéer for at overskride deres egen praksis. At der er tale om en dynamisk proces, hvor afdækning af praksis og afprøvning af prototyper løbende dokumenteres og indgår i udviklingsprocessen.

ELYKs innovationsmodel Gynther, 2012. Efter forstudier af Helms, 2009

Case-præsentation EUC Syd, Lundsbjerg Indgangen Transport og logistik 13-24 drenge – og en pige Et forløb på en uge (37 timer) – arbejdsmiljøundervisning

Eksisterende praksis Teoretisk Praksisforankring: Udgangspunkt i arbejdsmiljøproblemer i ”den virkelige verden” - funktionalistisk Livserfaringer – substantielt engagement Lærerstyret undervisning – dialogisk Praktiske øvelser: finde regler, APV - fremlæggelse Læremidler: PP, APV, internet, (Arbejdsmiljømappe)

Identificerede udfordringer Funktionelle læsevanskeligheder. En stor del teori, mens eleverne primært motiveres af det praksisnære. Erhvervsskoleforskning understreger (Brown et al., 2011; Katznelson 2008), at elevernes motivation og læring i undervisningen øges gennem interaktion mellem teori- og praksis i læringsaktiviteter. Tab af motivation uden stilladsering. Ift. øvelser: svært for eleverne at orientere sig på relevante hjemmesider, overskue, forstå og bearbejde. Indholdet på hjemmesider om arbejdsmiljø (copy – paste). I højere grad at aktivere eleverne (receptive => produktive)

Eksperimentet Øvelse i APV baseret på mobillæring (smartphones + iPads) Multimodalitet (tekst, billede, lyd) Videooptagelser med arbejdsmiljøkonsulent Mobisticks (QR-koder): kontor, lager, værksted

Video med arbejdsmiljøkonsulent

Afprøvning Smartphones virker motiverende (”fastholdelsesmotivation”) Undervisere (ser nye potentialer, udvider forsøget) Elever: Ved selv at producere små videoer a la dem, konsulenten og ELYK-forskerne har produceret, får eleverne mulighed for at gå fra knowledge telling til knowledge transforming. Autentisk kommunikation Situeret Nye roller forholdet mellem underviser og elever elever indbyrdes (samarbejde, forskellige roller)

Ind- og udstigning http://www.youtube.com/watch?v=Zu5SmcZuepw

Udstødningsgas http://www.youtube.com/watch?v=DTHovC6IEUg

At få kroppen med – et blik på repræsentationsformer Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010

Hvordan kan digitale læremidler bidrage til elevens tilegnelse af det teoretiske stof gennem praktisk arbejde med stoffet? Fra modtager til producent Fra telling til showing At få kroppen med (flere repræsentationsformer – her kroppen - billeder, lyd) – ressourcetænkning: at give modtageren flere adgange til og mulighed for bearbejdning af det faglige indhold.

Læringsdesign – i et multimodalt perspektiv Transformation kan ses som en måde hvorpå man bearbejder og omformer information som et re-design (inden for samme tegnverden). Men det kan også ske ved at teksten forvandles til en film, et teaterstykke eller et billede. Man kan tale om gestaltning gennem en ny tegnverden – transduktion. (Kress og Selander, 2012:30) Læring som en tegnskabende aktivitet.

Design af læringssekvens mål iscenesættelse transformering formering repræsentation metarefleksion potentielle ressourcer anvendte ressourcer diskussion (Modelleret efter Kress og Selander, 2012:99)

Eksempler… Instruktion – forflytning: Fra siddende til stående Én hjælper Stå i gangstående stilling ved siden af borgeren. Giv borgeren din fjerneste hånd at støtte sig til, og læg den nærmeste hånd under hans albue eller lavt på hans ryg. Bed borgeren læne sig godt frem. Bed borgeren rokke frem og tilbage. Støt borgeren i bevægelsen frem og op ved at flytte vægten til forreste fod.

Ord og billede Billedet viser kun et bestemt, fastfrosset øjeblik i en længere sekvens. Hvad gik forud, hvor er vi henne i handlingssekvensen og hvad sker der bagefter?

Forflytninger Personlig hygiejne Køkken-hygiejne Zimmer, Line: http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2012/07/Caseconnexion.pdf

Læs videre Bundsgaard, J. og Hansen, T.I.: Evaluering af digitale læremidler, www.laeremiddel.dk Carlsen, Dorthe og Anna-Britt Krog (2012). QR-koder som didaktisk koncept. Læring og Medier (LOM), nr. 9 – 2012 Carlsen, Dorthe, Stig Toke Gissel og Kristine Kabel (2010). Læsbare læremidler EUD (http://www.emu.dk/erhverv/laesevejledning/konferencer/landskonferencer/15_04_10.html) CaseConnexion http://slurl.com/secondlife/CaseConnexion/52/154/24 Gynther, Karsten (2011). Brugerdreven forskningsbaseret innovation af didaktisk design – et perspektiv på anvendt forskning. UC Sjælland Gynther, Karsten (2011). Design-Based Research og brugerdreven innovation: komplementerende tilgange i ELYK-projektet. Working Paper, ELYK Graf, S, Hansen, J.J. og Hansen, T.I. (2012): Læremidler i didaktikken. Didaktikken i læremidler, Klim Hansen, T.I. og Skovmand, K (2011): Fælles mål og midler, Klim Helms, Niels Henrik (2009). Metodeudviklingsseminar. (http://www.digitalelaeremidler.dk/media(8135,1030)/Metodeseminar_KnowledgeLab.pdf) Krog, Anna-Britt og Dorthe Carlsen (2012). Kurt og kubikknægtene. Om brug af QR i udviklingen af et didaktisk design for undervisningen i arbejdsmiljø på en erhvervsskole, www.elyk.dk Læremiddeldidaktik, nr. 4. 2010 (om BIDL-projektet – brugerdreven innovation af digitale læremidler), www.læremiddel.dk Selander, Staffan og Gunther Kress (2012). Læringsdesign – i et multimodalt perspektiv. Frydenlund