Introduktion til Sprogpakken

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Kompetenceafklaring af børnene
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Sprogpakken Tosprogede.
Hvorfor – en sprogvurdering
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sprogvurderinger af 3-årige
Folkeskole-reformen August 2014.
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Skolereformen Overordnede mål:
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Den sproglige læreplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Prinsesse Arabella blander farver
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Inspirationsworkshop med fokus på
Systematisk og bevidst sprogarbejde i Strandhuse Børnehave
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Introduktion til Sprogpakken

Introduktion Velkommen til Sprogpakken Præsentation af Sprogpakken

Hvorfor er sprog vigtigt? Personlige, sociale begrundelser: Sproget styrker barnets personlige, kognitive og sociale udvikling Sociale relationer etableres og udvikles igennem sproget Sproget giver barnet mulighed for at indgå i leg og påvirke legen Barnets tanker, følelser, meninger og behov udtrykkes gennem sproget Ny viden tilegnes gennem sproget Viden og færdigheder udfordres igennem sproget Barnet får mulighed for at tale om - og forundres over - sproget Omverdensforståelse/deltagelse

Hvorfor er sprog vigtigt? (fortsat) Samfundsmæssige begrundelser: Vi lever i et informations- og kommunikationssamfund Mange servicefunktioner ligger på nettet (e-boks, DSB’s rejseplaner, COOP, nyhedsbreve osv.) Kontakten til offentlige myndigheder foregår via kommunens/statens hjemmesider Mange indkøb foretages direkte fra computeren Sproget giver mulighed for at give sin mening til kende og blande sig i forskellige sociale og politiske debatter via blogs, Twitter og Facebook Vi kommunikerer i stor stil via e-mails og ikke mindst SMS

Hvorfor er sprog vigtigt? (fortsat) Forskningsmæssige begrundelser: International og national opmærksomhed på sprogforskning Ny viden om sprog, sprogtilegnelse og sproglige vanskeligheder Dokumentation af det sproglige fundaments betydning for barnets personlige, sociale og kognitive udvikling Forskning i læsning Ny viden om, hvordan børn tilegner sig det læste, det skrevne og det talte sprog. Læsestrategier og børns forudsætninger for læsning

Lovgivning om sprog Dagtilbudsloven § 8 Pædagogisk læreplan § 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Bekendtgørelse 764 af 26. august 2003 om temaer og mål i pædagogiske læreplaner

§ 8 Pædagogisk læreplan Stk. 2. Den pædagogiske læreplan skal beskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring inden for følgende temaer: Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering § 11. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af alle børn i alderen omkring 3 år, der ikke er optaget i et dagtilbud. Kommunalbestyrelsen har endvidere ansvaret for, at forældre i forbindelse med sprogvurderingen gøres opmærksomme på muligheden for, at deres barn kan blive optaget i et dagtilbud.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 1 og 2 vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen efter stk. 1 og 2 fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering, jf. dog stk. 4 og 5.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 4. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives et sprogstimuleringstilbud på 15 timer om ugen til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 5. Når mindst en af forældrene, der har retten til dagtilbudspladsen, ikke er i beskæftigelse, skal kommunalbestyrelsen i stedet for tilbuddet efter stk. 4 give et sprogstimuleringstilbud i form af en plads 30 timer om ugen i et dagtilbud efter § 19, stk. 2 og 3, eller § 21, stk. 2 og 3, til tosprogede børn, der ikke er i dagtilbud, og som på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 6. Sprogvurdering efter stk. 1 og 2 og sprogstimulering efter stk. 3-5 varetages af personer, der har særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 7. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at barnets forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og sprogstimuleringen efter stk. 1-5, samt at forældrene får vejledning i selv at understøtte deres barns sproglige udvikling.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en plan for kommunens mål og rammer for sprogvurdering og sprogstimulering.

Bekendtgørelsen Målene er (”sprog” i læreplanen): Børn skal have mulighed for at udvikle deres sprog gennem alle hverdagens aktiviteter Børn skal udfordres til sproglig kreativitet samt til at udtrykke sig gennem forskellige genrer Børn skal støttes i at udvikle deres nysgerrighed og interesse for tegn, symboler og den skriftsproglige verden, herunder bogstaver og tal Børn skal have adgang til at bruge forskellige kommunikationsmidler, herunder have mulighed for at arbejde med computere

Bekendtgørelsen Fire hovedområder i arbejdet med sprog At skabe kontakt og kommunikation At udvikle ordforråd og forståelse for sprogets regler – udvikle sproglig kompetence At kunne give udtryk for sig selv At forstå og have kontakt med sin omverden At skabe kontakt og kommunikation Børn skal have mulighed for: · at blive støttet i at kommunikere nuanceret med bl.a. mimik, kropsprog og talesprog · at få støtte til at tilegne sig strategier i forbindelse med at skabe kontakt og forståelse · at indgå i samtaler med voksne eller andre børn, hvor der både tales og lyttes, stilles spørgsmål og gives svar, eller hvor der i fællesskab planlægges fælles handlinger At udvikle ordforråd og forståelse for sprogets regler – udvikle sproglig kompetence · at blive fortrolig med sammenhængen mellem fx kropsprog, mimik og det talte sprog · at blive støttet i at udvikle dels deres ordforråd og begreber, dels deres interesse for det skrevne sprog, eksempelvis gennem de større børns legeskrivning og de mindres ”højtlæsning” af kendte billedbøger · at de voksne støtter dem i at udvikle et varieret og korrekt sprog samt en evne til at bruge sproget, så det passer i forskellige situationer At kunne give udtryk for sig selv · at møde voksne der forstår og anerkender dem, så de kan formidle egen forståelse, meninger, tvivl, følelser og tanker · at eksperimentere med forskellige udtryksformer som eksempelvis fortælling, pjattesnak, digte, rim og remser · at få indblik i, forstå og få erfaringer med årsag, virkning og sammenhæng At forstå og have kontakt med sin omverden · at de ved hjælp af sproget får viden om deres omverden · at få støtte til at sætte ord og begreber på det, der foregår i dagligdagen · at anvende sproget til problemløsning, til regulering af andres og egen adfærd og til sammen med andre at ændre egen og gruppens situation

Viden om sprog Sprogpakken er baseret på den nyeste danske og internationale forskning og viden om, hvilke strategier der er virkningsfulde i forhold til at udvikle og understøtte børns sprog.

Erfaringer med sprog Efteruddannelsens teoretiske indhold skal relatere sig til kursisternes praksiserfaringer

Implicit og eksplicit læring Samtaler i hverdagen Dialogisk læsning Tematisk sprogarbejde (overvejende) implicit   Både implicit og eksplicit (Overvejende) eksplicit    Ustruktureret Delvist struktureret Struktureret Talesprog Talesprog  (Læse- og skrivekompetencer) Læse- og skrivekompetencer