Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVOLUTION.
Advertisements

En grundlæggende introduktion
Social kapital – rig på relationer
Søjle 1: Offentlige ydelser
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Vi gennemførte en række interview ifm
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
Virksomheder – Leavitt’s model
Kommunalreformen. En dansk status
Chris Argyris f
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Virksomheder - definition
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Organisationstruktur
Empowerment og sundhed
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Styring af styregrupper
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Personligheden og selvet
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
Quality Management Systems
Design af organisationen
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Projektorganisation SAS Danmark
Offentlig ledelse mellem management og politik Jørgen Grønnegård Christensen FMOL-præsentationsforelæsning.
SAMMEN ER VI STÆRKE.... Silkeborg under pres SITUATIONEN Et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for en stærk by!
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Dynamisk system teori - model
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Lokale eksempler på tiltag der skaber positive forventninger.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen

Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Rolle kulturen Tempel strukturen

Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Opgave kulturen Net strukturen

Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Person kulturen Stjernehimlen

Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magtkulturen: Ofte små organisationer, med central magtfigur. Har en stolt og stærk kultur.Hurtig til at ændre sig i udviklingsøjemed eller ved udefra kommende trusler. Tror på individet (der skal ligne den centrale magtfigur). Få regler og procedurer. Kontrol primært gennem udvælgelsen af ansatte. Vægt på resultater frem for fremgangsmåder. Kan både være en effektiv og en ineffektiv organisation Omgangsform kan være hård/ufordragelig. Mulighed for gennemtræk af mellemledere og lav moral p.gr.af intern konkurrence.Organisationsformen primært egnet til mindre organisationer. Vokser organisationen, må den dele sig. Efterfølgerproblemer: Organisationens overlevelse er knyttet til den centrale magtfigur. Rollekulturen - Templet. Ofte offentlig service/statsadministration, banker, forsikringsselskaber. Drives af logik og rationalitet/fornuft. Opdelt i funktioner eller specialer (indkøb, produktion, salg, økonomi). Funktionernes arbejde og samspil kontrolleres gennem jobbeskrivelser, ansvarsbeskrivelser, fastlagte kommunikationskanaler, regler for regulering af konflikter.Topledelse koordinerer funktionerne. Roller/jobbeskrivelser er vigtigere end individer, der skal tilpasse sig rammerne og i øvrigt kan erstattes af en anden person. Rollekulturen har sin styrke i stabile situationer, omgivelser og tidsperioder, men er i fare, når der kræves store og hurtige forandringer (turbulens). Stikord om magt- og rollekulturen

Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Opgavekulturen - Nettet. Findes hvor der er brug for fleksibilitet og sensivitet i forhold til marked eller omgivelser. Grupper i marketings-afdeling, visse konsulentorganisationer, dele af reklamebureauer. Job eller projektorienteret, magt og indflydelse via nettets knudepunkter.Tilstræber bedste kombination af de rigtige ressourcer, de rigtige folk, på det rette niveau i organisationen. Indflydelse spredt ud i organisationen, alle føler de har del i den, lav statusforskel. Teamkultur, hvor resultatet tæller. Fælles gruppemål og anstrengelser anses for at skabe effektivitet. Meget fleksibel kultur, alt kan ændres hurtigt: Opgavens mål, gruppens sammensætning og ressourcetildelingen ved ændrede markeds- eller omgivelsesvilkår. Gruppen kan træffe hurtige beslutninger, fordi den har beslutningskompetence. Gruppens medlemmer oplever stor selvkontrol i deres arbejde, bedømmelse i overensstemmelse med deres resultater frem for alder og status. I tider med ressourceknaphed, hvor ledelsen må stramme ind, falder motivationen og kulturen ændres. Personkultur - Stjernehimmel. Findes ikke i så mange organisationer. Eksempler: Advokatfirmaer, små konsulentfirmaer, kollektiver, teatre. Nogle ansatte specialister (f.eks. forskere) kan delvis opretholde stort personligt råderum. Organisationen er underordnet individet. Individet er i centrum. Fravær af fælles mål og hierarki. En evt. struktur skal alene tjene til hjælp for den enkelte. Enhver gør sit, efter egen lyst og smag. Organisationen kan sjældent overleve, når markante individer forlader den. Stikord: Opgavekultur - Personkultur.