Giv vejledningen vinger!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
At være magtesløs med den magtesløse
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Sociologi – Individ og samfund
Videreudvikling af ide 2&2
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Procesværktøjer.
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Pædagogisk forår i København
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Om livsglæde og relationer
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Narrativitet i teori &praksis
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Hvis 2005 var et af “disse” år som du begyndte med optimisme,
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Relations kompetencer
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Hans Reitzels Forlag.
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
torsdag den 11. april 2019 Basen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Giv vejledningen vinger! Helene Valgreen, Odense 20. april 2010 hv@ffd.dk

Formiddagens program Introduktion til det narrative univers: Fællesmængder, delmængder og forskelle Kollektiv narrativ praksis Øvelse Opsamling

Narrativ praksis: Fællesmængde Narrativ praksis er baseret på tillid til den anden, terapeuten eller vejlederen er ikke ekspert på den andens liv Sætter fokus på menneskers fortællinger om deres identitet Bevidsthed om konteksten Opbygning af alternativ historie Vidnegrupper

Narrativ terapi Eksternalisering af problemet gennem navngivelse: ’Personen er ikke problemet, problemet er problemet.’ (Michael White) Opdagelse af unikke hændelser (undtagelser) Det fraværende, men implicitte: Ønsket om et andet liv, tilstand, praksis (A. Morgan 2005 og M. White 2006)

Narrativ vejledning – to forskellige perspektiver 1) Winslade & Monk, 2008: Respektfuld nysgerrighed Vejledning er en proces, som sker over tid Brug af omsorgsfællesskaber (støttegrupper)

(perspektiver, fortsat) 2) UVM & DEL, 2004: Fokus på individet: Den enkeltes eget projekt at skabe mening og identitet Narrativ mening er en kognitiv proces: Forbindelsen mellem fortid, nutid og fremtid Fokus på narrativ kompetence – evne til at fortælle historier med et mål, en hensigt

Kollektiv narrativ praksis Bevidsthed om konteksten Løsninger og muligheder ligger både hos individet og i det kollektive Styrkelse af individet sker via styrkelse af det kollektive Håb! (Denborough 2008)

Værdier Mennesker har brug for at kunne bidrage til noget større, der rækker ud over dem selv: At gøre noget for menneskeheden. At ens liv ikke er spildt. Mennesker har brug for at være del af sociale bevægelser. I kollektiv narrativ praksis starter disse i det personlige og i det lokale, og bevæger sig kollektivt udad til verden. 8

Samfundsmæssig forståelsesramme Vi skabes i relationer til andre og i en samfundsmæssig kontekst Fortællinger er dobbelte: Der er altid spirer til en alternativ fortælling Mennesker responderer på uretfærdigheder, fx af social, psykisk eller fysisk karakter.

At styrke individet gennem kollektivet – og omvendt Kollektiv dokumentation af færdigheder, viden og værdier gennem righoldige beskrivelser og fortællinger Opbygge ritualer og ceremonier, som styrker de lokale, kollektive værdier Skabe og genskabe lokale, folkelige kulturer. - Selvfølgelig med en sang! 

Så dyrker de korn på et alter i Chile Så dyrker de korn på et alter i Chile Så hælder de mælk i en gammel kanon Så stabler de ved af forgiftede pile Så planter de ris på en tabt bastion Så spiller de bold med uskyldige bomber Så leger de skjul i et tomt parlament Så spiller de skak med de bittesmå stumper Af det der engang var en stor præsident

Så dyrker de vin i den stenede Mafia Så slagter de geder og får i en bank Så kører de rundt i en Rolls Royce i Sofia Så brænder de rubler og dollars og franc Så synger de sange om folkenes lykke Så synger de sange om folkenes sorg Så blæser de alle partier et stykke Og vælter den sidste papirtigers borg.

Kollektiv narrativ praksis som vejledning At gå fra den enkelte til fællesskabet til kollektivet Den enkeltes historie indgår i gruppens historie og bidrager til andre menneskers liv Styrkelse af empowerment, selvværd og motivation Men: kræver tillid!

Kollektiv narrativ tidslinje Titel på begivenheden Tidspunkt (årstal, tid på året, tid på dagen) Sted Tegn en metafor for situationen 14

Referencer Denborough, D. (2008): Collective Narrative Practice. Adelaide: Dulwich Centre Publications. Morgan, A. (2005): Narrative samtaler. Kbh: Hans Reitzels Forlag. White, M. (2006): Narrativ praksis. Kbh: Hans Reitzels Forlag.  White, M. (2006): Narrativ teori. Kbh: Hans Reitzels Forlag. Winslade, J.M. og Monk, G.D. (2008): Narrativ vejledning i skolen. Corwin Press Inc. & Dansk Psykologisk Forlag. Undervisningsministeriet og DEL (2004): Fortællingen i vejledningen. Narrativ vejledning. Kbh: Uddannelsesstyrelsens håndbogsserie nr. 17 – 2004. http://www.dulwichcentre.com.au/

Du skal plante et træ 1) Du skal plante et træ. Du skal gøre én gerning, som lever, når du går i knæ, en ting, som skal vare og være til lykke og læ.

2) Du skal åbne dit Jeg. Du skal blive et eneste trin på en videre vej 2) Du skal åbne dit Jeg. Du skal blive et eneste trin på en videre vej. Du skal være et led i en lod, som når ud over dig.

3) Du skal blomstre og dræ 3) Du skal blomstre og dræ. Dine frugter skal mætte om så kun det simpleste kræ. Du har del i en fremtid. For dén skal du plante et træ. Piet Hein, 1948