Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Undervisningsplanlægning
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Det udvidede klasserum
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
FlexVid Følgeforskning
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Digitalisering og medialisering
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Blended Learning - en introduktion
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Dansen omkring handicapbegrebet
Lærermiddelkultur(er)?
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Teori, metodologi og metode
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
VISL – begrænsninger og styrker
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
Planlægning, proces og evaluering
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Grunde til at jeg elsker dig
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Design af interaktion til interaktion i cscw
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Socialisering Kapitel 5.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Problem- and play- based Learning
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Pædagogik til virtuelle læringsmiljøer Jørgen Lerche Nielsen (jln@ruc.dk) www.komm.ruc.dk/Laering www.ruc.dk/~jln Roskilde Universitetscenter - Kommunikation E-Pædagogik “State of the Art” - 14. maj 2003 Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Baggrund for at udtale mig IKT og Læring – Masteruddannelse i samarbejde mellem Aalborg Universitet, Århus Universitet, DPU, Handelshøjskolen Kbh og RUC kommunikation http://www.hum.auc.dk/mil/ IKT og Læring – klynge og kursus på kommunikation siden foråret 2000 http://www.komm.ruc.dk/Laering/ Scenarieprojektet RUC http://www.cncl.ruc.dk/pub ”Sparringsprojekt”- udviklingsorienteret projekt med CVU Sjælland http://www.holsem.dk/VED_DU/Virtuelle/Index_vir.htm CLIENT – EU projekt http://www.client-learning.org/ Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Hvad er pædagogik? Implikationerne heraf Læren om opdragelse og undervisning Forskellige pædagogiske opfattelser og uenigheder ofte rod i forskellige videnskabs- og kundskabssyn Analytisk perspektiv der sætter fokus på betingelserne for læring Forskellige pædagogiske grundsyn bunder i forskellige opfattelser af hvad kundskab er Relationen mellem sådanne pædagogiske grundsyn i F2F og virtuel sammenhæng Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Udvalgte læringsteorier Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Udvalgte læringsteorier Rationalistisk kognitiv retning – ideal: objektivitet, forudsigelighed og kontrol (forklare, forudsige, kontrollere praksis) Konstruktivisme - konstruktionisme Social læringsteori - CSCL Virksomhedsteori – den nærmeste udviklingszone Situeret læring Læring gennem deltagelse i og på tværs af fællesskaber osv. Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Fra undervisning til læring Jean Lave og Etienne Wenger, Situeret Læring, 2003/1991 Formidlingskulturen Overførsel af viden – informationsprocesstænkning Indlæring Kontekstfri - ahistorisk Formaliseret undervisning Kulturforståelse - akkumulation af faktisk viden Viden og læring er målbar i tests (prøver, karakterer) Viden og læring er rigtig eller forkert Transfer - den erhvervede viden anvendelig i anden kontekst i ”den virkelige verden” Transformationskulturen Læring gennem deltagelse i praksis Læring er situeret i praksis Kontekstforbundet Læring er ikke en særskilt aktivitet Kulturforståelse - Aktiv deltager i og skaber af kultur Den lærende i fokus Læring er både en måde at komme til at vide om verden på og en måde at være i verden på Læring er en aktiv og personlig proces Læring adgangsgivende – mulighed for deltagelse Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Skift i uddannelsestænkning (Prinds: Rum til læring 1999, s. 30) Instruktion Konstruktion Klasserumsaktivitet Lærercentreret didaktisk Elevcentreret interaktivt Lærerrolle Vidensformidler altid ekspert Samarbejdspartner sommetider lærende Elevrolle Lytter altid lærende Samarbejdspartner sommetider ekspert Kerne i undervisning Fakta huske Sammenhænge undersøge og opfinde Vidensopfattelse Ophoben af fakta Transformation af fakta Succeskriterium kvantitet Kvalitet i forståelse Evaluering Normreference multiple choice Kriteriereference logbog og præstationer Brug af teknologi Træning og praksis Kommunikation og samarbejde adgang til information Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Karakteristika ved de 3 rum (Prinds 1999, s. 39) Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Karakteristika ved de 3 rum (Prinds 1999, s. 39) Undervisningsrum Træningsrum Studierum Aktivitet Vidensformidling Træning af stof projekt Lærerrolle Formidler lærer organiserer Træner Lærer stiller opgave Konsulent elever stiller sig selv opgaver Elevrolle Modtager Lærling Student Organisering Klasse Individuelt/gruppe Individ/gruppe IKT Præsentationsværktøjer notetagning Simulation database Internet kommunikation Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Den Kulturhistoriske skole – en virksomhedsteoretisk betragtning Symbolsk - sprog Materielt - computer Socialt - regler Vygotsky Leontjev Engeström Lave og Wenger Medieret Subjekt Samfund Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Lave og Wenger, 1991/2003 Situeret læring Socialpraksis-teori om læring Aktør, aktivitet og omverden skaber gensidigt hinanden Læring som ét af den sociale praksis karakteristika Analytisk perspektiv der sætter fokus på betingelserne for læring Deltagelse Delvist deltagende i praksis – Legitim Perifer Deltager Mulighed for adgang til praksis Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Etienne Wenger, 1998 Communities of Practice Læring foregår gennem deltagelse i og på tværs af praksisfællesskaber Wenger pointerer i Communities of Practice (1998) at praksisfællesskaber er historisk og kulturelt konstituerede Praksisfællesskaber er delvist strukturerede af bestemte fælles handle- og forståelsesmåder, som ikke bare kan sættes til forhandling – Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Læring i sociale praksisfællesskaber Etienne Wenger: Communities of Practice, 1998 Centrale dimensioner: - et fælles projekt/formål - et gensidig engagement/forpligtelse - en fælles referenceramme og repertoire Opnås gennem: Deltagelse Reifikation Reifikation - Disse fælles kulturelle handle- og forståelsesmåder reificerer – tingsliggør – det vi gør og naturaliserer bestemte praksisformer. Situated Learning, Lave og Wenger 1991 Socialpraksis-teori om læring Aktør, aktivitet og omverden skaber gensidigt hinanden Læring som ét af den sociale praksis karakteristika Analytisk perspektiv der sætter fokus på betingelserne for læring Deltagelse Delvist deltagende i praksis – Legitim Perifer Deltager Legitim perifer deltagelse – sammenhængene begreb Mulighed for adgang til praksis Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Learning in Community of Practice Negotiated enterprise, mutual accountability, interpretations Joint enterprise Mutual engagement Shared repertoire Wenger, Communities of Practice, 1998 Læring foregår gennem deltagelse i og på tværs af praksisfællesskaber Wenger pointerer i Communities of Practice (1998) at praksisfællesskaber er historisk og kulturelt konstituerede Praksisfællesskaber er delvist strukturerede af bestemte fælles handle- og forståelsesmåder, som ikke bare kan sættes til forhandling – Engaged diversity, relationships, doing things together, social complexity, community maintenance Stories, styles, artifacts, tools, discourses, concepts, actions, historical events (Wenger, 98 p. 73) Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Forudsætninger: Noget at deltage i Noget er tingsliggjort, fremstillet (reifikation) en eksisterende praksis historie bygninger mennesker ritualer, metoder, traditioner Formelle og uformelle Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Opsamling social praksisteori 1.. Lave og Wenger bidrog med væsentlige pointer i Situeret læring: 1.    Fokus bør rettes væk fra læreres undervisning hen mod studerendes muligheder for læring. 2.    Læring bør betragtes som et fænomen, der foregår igennem deltagelse i enhver praksis 3.    og må derfor betragtes situeret fordi den bliver knyttet til denne deltagelse i praksis. 4.    Viden er ikke kun abstrakt, men meget konkret knyttet til menneskelige handlinger i praksis. 5. Viden – det ”man ved” – betragtes som handle- muligheder snarere end som ”besiddelse af viden” Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Opsamling videre…2.. I Communities of Practice udvikler Wenger teorien yderligere idet han bidrager med 6.   Læring må også ses som tværkontekstuel deltagelse 7.   i og på tværs af tingsliggjorte praksisfællesskaber. 8.   Individers personlige deltagelse i sociale og materielle praksisser har forskellige retninger. 9.   Individer udvikler deres handlemuligheder gennem social deltagelse i praksis. Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Hvilken relevans har et socialpraksis-teoretisk læringsperspektiv? Eksemplificeret ved Master i IKT og læring (MIL) MIL (Masterudd) har fokus på IKT (redskab) Projektarbejde Praksis Kollaborative læreprocesser Distribueret miljø Situeret i VU – LMS platform Praksisfællesskab Deltagerbaner Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Konstruktionisme Seymour Papert udvider Piagets konstruktivistiske erkendelsesteori, idet Papert lægger vægt på personens mentale videnskonstruktion i et samspil med ydre modeller. Papert definerer constructionism på følgende måde: (Papert, Seymour (1990). Introduction: Constructionist Learning, p. 3. Idit Harel (ed.). Cambridge, MA: MIT Media Laboratory og Papert, S., 1991 Situating Constructionism p.1 in Constructionism, Harel, I. & Seymour, P. (eds.), USA: Ablex Pub. Co.) :   Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN fortsat… ”We understand ”constructionism” as including, but going beyond, what Piaget would call “constructivism”. The word with the “v” expresses the theory that knowledge is built by the learner, not supplied by the teacher. The word with the “n” expresses the further idea that this happens especially felicitously when the learner is engaged in the construction of something external or at least shareable...a sand castle, a machine, a computer program, a book. This leads us to a model using a cycle of internalization of what is outside, then externalization of what is inside and so on” (Papert, Seymour (1990). Introduction: Constructionist Learning, p. 3. Idit Harel (ed.). Cambridge, MA: MIT Media Laboratory) Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Social konstruktivisme & Social konstruktionisme At lære er at gøre noget sammen med andre Forholder sig kritisk til viden vi tager for givet (mod positivisme, kategorisering og naturalisering) Historisk og kulturel specificitet Viden skabes og fastholde gennem sociale processer – mennesker konstruerer viden mellem sig Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Fortsat…. Sproget er en forudsætning for tænkningen - – Vores måder at forstå verden på kommer ikke fra en objektiv realitet men fra andre mennesker, både fortidens og nutidens. Vi fødes ind i en verden hvor mennesker bruger konceptuelle rammer og kategorier, der eksisterer i vores kultur. Sproget er en form for social handling Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Fortsat… Fokus på interaktion og sociale praksisser Fokus på processer Viden er ikke noget et menneske har/besidder. Viden er noget, som folk gør/skaber sammen. Jerome Bruner Uddannelseskulturen, 1998. Vivian Burr An introduction to social constructionism, 1995. Peter L. Berger & Thomas Luckmann Den samfundsskabte virkelighed, 1990/1966. Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 En uddannelse er mere end undervisningen - indføring i en praksis og en kultur ”Det at lære et fag er at lære sig nye tænkemåder, ikke bare at tilegne sig ny information.” Rommetveit 1996 Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Uddannelse skal - initiere den studerendes/elevens læring - sikre tilegnelsen af en ny tænkemåde - åbne porten til et nyt fællesskab, en ny kultur, en ny praksis Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Midler i det fysiske rum: Undervisning Selvstændige studier Deltagelse i dialoger Netbaseret undervisning: Dialoger skal organiseres Underviseren skal deltage, facilitere og/eller formidle Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Virtuelle lærende fællesskaber skabe et hensigtsmæssigt læringsmiljø skabe en online-kultur anvende andre ressourcer end underviserne Bl.a. fokus på: - uformelle læreprocesser Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Tre forudsætninger for virtuelle læremiljøer Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Tre forudsætninger for virtuelle læremiljøer Fælles konstruktion af mening Etablering af en fælles referenceramme – fælles repertoire Mulighed for deltagelse Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Kritiske punkter 1/2 Den asynkrone dialog svær at opretholde som egentlig dialog Den skriftlige dialog favoriserer de, der er stærke i skriftsproget Deltagerne kommunikerer kun, hvis der er en MEGET god grund til det Svært at koordinere gruppe/teamarbejde i den asynkrone dialog Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Kritiske punkter 2/2 Svært at fastholde fornemmelsen af tilstedeværelse og praksisfællesskab Svært at orientere sig i et teknologisk ukendt univers samtidig med kravet om intenst samarbejde med relativt fremmede Vanskeligt at gennemføre uden face-to-face seminarer og sociale begivenheder Unødvendigt at bruge når vi alligevel mødes Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Udfordringer for virtuel videndeling Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Udfordringer for virtuel videndeling Motivation Det tavse rum Netadfærd Monologisk dialog Den virtuelle lærerrolle Evalueringsform: proces og/eller produkt Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Krav til virtuel videndeling Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Krav til virtuel videndeling Struktur og konsekvens Organisatoriske rammer: Hvad, hvor, hvem, hvornår? Klare mål Krav til deltagelse Lærerrolle Evaluering Teknisk support Erfaringer fra MIL Læring F2F Virtuelle praksisfællesskaber Den lærende organisation/ Organisatorisk læing Interaktionsdesign Didaktisk design Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Fordele ved virtuel videndeling Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Fordele ved virtuel videndeling Skriftlig asynkron kommunikation: Tidsfaktor - tid til at tænke Skriftlig – præcision i udtrykket Øget refleksion Refleksionen fastholdes over tid Mulighed for mundtligt svage Variation i arbejdsformer Hvad man kan opnå.. Brugerne har adgang til et virtuelt rum/miljø hvor man kan udveksle og organisere alle former for digital information, fx tekstbeskeder og datafiler Kan være synkront, fx chat, netmeeting eller videokonference I klyngens tilfælde oftest asynkront Aktiviteterne lagres og arkiveres Moderatorfunktionen Adgang til information Kontakt til medstuderende og lærere Opbevare dokumenter Dele dokumenter Finde inspiration hos hinanden Litteraturreferencer Links Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Spørgsmål: Hvordan udnytter vi samspillet mellem det fysiske og det virtuelle rum? Hvad kan den virtuelle verden gøre for deltagerne – studerende som lærere? Hvilket syn har vi på elevrollen/rollen som studerende og lærerrollen? Er der en nødvendighed og et fælles formål - for de studerende - som de kan opnå via netstedet? Har de studerende brug for hinanden - online? Feedback helt central Lærerteams – muligheden for samarbejde Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID

Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Jørgen Lerche Nielsen 14/05/03 Problemstillinger Hvorfor netbaseret støtte? Forskelligartede præferencer, læringsstile Hvordan underviser vi i det virtuelle rum – på kurser, projektarbejde, værkstedskurser m.v. Og hvilken konsekvens kan det få for didaktikken? Hvordan udnytter vi teknologien? Hvilke krav har vi til kvalitetssikring inden for de nye rammer? Jørgen Lerche Nielsen Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID - JLN Pædagogik i virtuelle læringsomgivelser - FLUID