1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Alle børn skal være del af fællesskabet
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
”OPKVALIFICERING af den TIDLIGE INDSATS i KOMMUNERNE
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Veje til kvalitet En lille historie om Emilie og EVA - v/Agi Csonka Direktør, EVA EVA’s jubilæumskonference 15. september 2009.
Mere viden og bedre redskaber”
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Hvordan finder vi de udsatte børn i tide
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Møde med SaSA d. 26. okt Hvem er vi?
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Præsentation af projekt ”Metode- og kvalitetsudvikling i Ungdomsskolernes HU” 31. januar 2013 Line Andersen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Børn og unge. Indsatsområder tværgående Dagtilbud/klubSkoleFamilie- og Børnesundhed Alsidig pædagogik Lilla = Børne- og Ungepolitikken Blå = integrationspol.
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Nærvær i Hverdagen.
Workshop 7. velfærdsteknologi
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
PPR og Familieindsatser
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011

Deltagerne • AKF, UdviklingsForum, EVA • Assens, Haderslev, Norddjurs, Vordingborg, Kerteminde, Viborg • Rambøll 2

Formål (1) • at opkvalificere den tidlige indsats gennem mere viden og bedre redskaber til opsporing af udsatte børn • forene eksisterende viden fra forskningsfeltet med frontpersonalets praksis viden • i samarbejde med kommunerne at udvikle en opsporingsmetode og redskaber baseret på den nyeste forskning og praksisviden 3

Formål (2) • Metoden skal afprøves i kommunerne gennem en toårig periode. • Afprøvningen skal løbende evalueres og justeres gennem afprøvningsfasen. 4

Forløbet 1.Vidensindsamling 2.Casestudier i kommunerne 3.Metodeudvikling 4.Implementering 5.Afprøvning 6.Rapportering - formidling Selvevaluering og effektevaluering 5

Udfordringerne • Børnesynet • Værdigrundlaget • Metoderne skal fange tvivlen hos de professionelle, der møder børnene • Inklusion, stigmatisering og etik • Det er ikke et projekt om indsatsen efter opsporingen • Grænserne mellem frihed og tvang 6

De ti metoder/redskaber (1) De 10 redskaber og metoder er udviklet med udgangspunkt i både forskning og erfaringsbaseret viden (praksis) – derfor både evidensbaseret og praksisbaseret 1.Fokus på alle børn jævnligt - Trivselsskemaet 2.Ekstern supervision og sparring 3.Småbørnsteam 4.Fokus på alle overgange 7

De ti metoder/redskaber (2) 1.Systemisk samspilsmodel 2.De tværfaglige møder fokuseres på opspring 3.Dialogredskab 4.Styrke frontpersonalets kompetencer til forældresamtaler 5.Der udpeges en tovholder i hvert forløb 6.Barnets reform 8

Udfordringerne (1) • Fyringer og omstruktureringer i kommunerne • Nedskæringer • De meget engagerede projektledere står nogle stedet noget alene • Kompetencen til at træffe beslutninger • At komme ud i det yderste led • Projekt i hele kommunen eller i distrikter • Dagplejen og skolen har de største udfordringer 9

Udfordringerne (2) • Forskellige måder at organisere projektet på – giver forskellig beslutningskraft i forhold til implementering af redskaberne • Forskellige betingelser for projektledernes gennemslagskraft • Frygten for succes 10

Succeserne • Metoderne er håndterbare i praksis • De giver mening • Der er stort engagement på flere niveauer • Det tages dybt seriøst • Der er stor politisk interesse i flere kommuner • Projektets matcher kommunernes fokus på inklusion, tværfaglighed og systemisk inspireret tilgang 11

Fremtiden Det rykker allerede Se: akf.dk/opsporing 12

John Andersen UdviklingsForum 13