Den lærende skole The strategy formation as an emergent process. (En proces under opbygning) Kaos og struktur Kontinuum mellem struktur og kaos: Plan:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Empowerment i socialt arbejde
Advertisements

1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Motto: ”Establish fit”
Test First Development
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Chris Argyris f
Strategisk planlægning som uddannelse og kurser.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Forretning og Ledelse lektion 7
IS-Strategi.
Kompetenceudvikling på KU
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Magtteori I 7. September 2005.
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Ledelsesperspektiver
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Strategi Opbygning af modulet Hvad er strategi Skoler
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Design af organisationen
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Den lærende organisation
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Ledelse i forskellige retninger
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Projektafslutning – Navision Attain
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Magt Magt som et kontroversielt tema Poul og undertegnede
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Innovation as a Core Business Process DTU Diplom Innovation Metode og Værktøjer Jan Schlunssen.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
New Nordic Leadership  Udfordringer og fokus - hvorfor NNL?  NNL principper & dynamikker  Udfordringer og fokus - hvorfor NNL?  NNL principper & dynamikker.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
SUF - gevinstrealisering
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Den lærende skole The strategy formation as an emergent process. (En proces under opbygning) Kaos og struktur Kontinuum mellem struktur og kaos: Plan: Planen følges – DSB’s køreplaner Plan-korrektion Rullende planlægning Emergent struktur: Vi prøver – og finder struktur, som vi følger Vi finder hypotetisk guidende strukturer (Kristensen & Kreinert) Kaos

Efterhånden som elefanten undersøges, finder man ud af, at den er ulden

Læringsskolen er formet gennem. Lindblom (The Science of Muddling Through) Quinn (Incrementalisme) Nelson og Winter. (Evolutionsteori, rutiner mv.) Burgelmann og Sayles. (Corporate venturing) Elkhonon Goldberg's teori om hjernen

Læringsskolen er formet gennem. Lindblom (The Science of Muddling Through) Quinn (Incrementalisme) Nelson og Winter. (Evolutionsteori) Burgelmann og Sayles. (Corporate venturing) Elkhonon Goldberg's teori om hjernen

Rationel model Minder om design og planlægningsskolen. Mål/Preferencer Problem Minder om design og planlægningsskolen. Alternativsøgning Konsekvensvurdering Valg Udførelse Kontrol-feedback

Muddling through Slut Slut ? Start Start Rationel metode

Muddling though Lindbloms ti principper Nye tiltag søges i nærheden af de eksisterende Mål vælges i forhold til eksisterende midler Analyse af få alternativer Mål vurderes ift. midler og deres konsekvenser såvel som omvendt Mål og midler vælges samtidigt Nye mål opdages til stadighed, gamle genovervejes

Muddling though Problemer finder sjældent endelig løsning Beslutninger er mere flugt fra onder end bevægelse mod mål Kun få konsekvenser overvejes Analyser og politikformuleringer er separate aktiviteter, som foregår samtidigt hos forskellige aktører

Formulering og implementering Designskoler: Strategiformulering og -implementering er helt adskilt Læringsstrategi: Strategiformulering og -implementering udgør en enhed

Læringsskolen er formet gennem. Lindblom (The Science of Muddling Through) Quinn (Incrementalisme) Nelson og Winter (Evolutionsteori) Burgelmann og Sayles. (Corporate venturing) Elkhonon Goldberg's teori om hjernen

Inkrementalisme ”Constantly integrating the simultaneous incremental process of strategy formulation and implementation is the central art of effective stategic management” Quinn 1980:145

Dynamisk inkrementalisme ”Strategic management done on the run” Mintzberg et.al. 1998:181 Inkrementalisme Små trin Trial and error Strategi er dynamisk Pulserende Dynamisk Kontinuerlig

Læringsskolen er formet gennem. Lindblom (The Science of Muddling Through) Quinn (Incrementalisme) Nelson og Winter (Evolutionsteori) Burgelmann og Sayles. (Corporate venturing) Elkhonon Goldberg's teori om hjernen

Dick Nelson & Sid Winter Rutiner Organisationer styres af gentagelse – ikke især af beslutninger Udgør et hierarki Forbundne Fx ansættelse, afskedigelse, forfremmelse, arbejdsgange Ændringer i rutine Imitation Eksperimenter Dick Nelson & Sid Winter "An Evolutionary Theory of Economic Change”, 1982

Læringsskolen er formet gennem. Lindblom (The Science of Muddling Through) Quinn (Incrementalisme) Nelson og Winter (Evolutionsteori) Burgelmann og Sayles. (Corporate venturing) Elkhonon Goldberg's teori om hjernen

Burgelman & Sayles Strategiudviklingsproces – Venturing (interne entreprenører) Afgrænsningsproces En række beslutninger igennem hvilke produktets tekniske og økonomiske dimensioner klargøres Påvirkningsproces Ledere på forskellige niveauer skaber opbakning i koncernen for projektet Strategisk kontekst-bestemmelse Koncernstrategien justeres til at omfatte det nye produkt Strukturel kontekst Organisatorisk-administrative processer mht. implementering af koncernstrategien Strategi Teknisk kompetence Koncerninteresse Markedsbehov

Burgelman & Sayles Det ny forretningsområde modificerer koncernstrategien Mellemlederniveauet foreslår topledelsen strategier og områder Topledelsen udvælger strategier og områder Topledelsen efterrationaliserer en koncernstrategi efter udvælgelsen Strategiprocessen er en selektionsproces, baseret på forslag fra underliggende niveauer

Idea Champions Uformelle forandringsagenter Ofte med en vis anciennitet Stærkt engagerede Succesfaktorer Personlig magt Netværker Inspirerende Andre forudsætninger skal også være til stede – andre agenter, ressourcer, kultur m.v.

Læringsskolen er formet gennem. Lindblom (The Science of Muddling Through) Quinn (Incrementalisme) Nelson og Winter (Evolutionsteori) Burgelmann og Sayles. (Corporate venturing) Elkhonon Goldberg's teori om hjernen

Elkhonon Goldberg's teori om hjernen Højre. (Kvinde) Indlæring Nye situationer Famlende Venstre. (Mand) Mønstergenkendelse Rutiner Erfaring Krystalliseret viden Visdom Husk intro til blended learning

Samlet konklusion om de foregående teorier Stor kompleksitet i omgivelserne og diffus intern videnbase. Normalt er det det kollektive system, som lærer Strategiske initiativer tages af alle, som har kapacitet til det Leadership bliver at lede processen om strategisk læring Strategien er ikke en plan, men formes under processen På dette grundlag er læringsskolen dannet

På dette grundlag dannes Cyert og March: A behavioral theory of the firm og Peter Senge: The fifth Discipline Vi vil holde os til den nyeste og mest kendte: The fifth Discipline

Den lærende organisation Hovedkarakteristika Omverdenstilpasning Kobling af tanke og handling Lærer af sine fejl Kontinuerlige forbedringer Decentral Videndeling The picture that emerges has an uncanny resemblance to the utopian visions of the social reformers at the turn of the century” Lampel i Mintzberg et al. 1998:215

Handle - tanke Enhed tanke-handling Learning by doing (Bateson, konstruktivistisk læring) Søge-lære processer Trial-and error Reduceret tro på tankens magt alene

Formulering og implementering Designskoler: Strategiformulering og -implementering er helt adskilt Læringsstrategi: Strategiformulering og -implementering udgør en enhed

Kritik: Mintzberg om læringsskolen ”At the limit, the learning school suggests that the traditional image of strategy formulation has been a fantasy, one which may have been attractive to certain managers but did not correspond to what actually happens in organizations” Mintzberg et. al 1998:177

Kritik Læring kan være =Ingen strategi Nyt er altid bedre end det eksisterende. Fokus på enighed. Umuliggør/fraråder radikale løsninger Blokerer for tilbundsgående debat Zig-zag kurs medfører ressourcespild Der er ikke altid tid til læring (faldskærm)

Mintzberg: Husk rutinerne! ”People have to learn, but they also have to get on with doing the regular work efficiently” Mintzberg et. al. 1998:228

Så er det slut, men vi mangler at besvare et par spørgsmål Hvorledes har skolerne udviklet sig gennem tiden? I hvilke situationer skal man anvende hvilke skoler? Handler skolerne i realiteten om det helt essentielle at skabe en strategi?

Hvorledes har skolerne udviklet sig gennem tiden? Designskolen Planlægningsskolen Entreprenørskolen Læringsskolen

I hvilke situationer skal man anvende hvilke skoler? Interne beslutningsproces: Eksterne omgivelser: Designskolen Planlægningsskolen Entreprenørskolen Læringsskolen Hvor ligger blended learning?

Mintzberg sammenfatning. Strategiskabelsen er stort set en ”Black box” Handler skolerne i realiteten om det helt essentielle at skabe en strategi?