03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013
Plan for 25.09.12 Nordic Comfort Egne virksomheder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for 25.09.12 Nordic Comfort Egne virksomheder Generiske strategier fortsat Vækststrategier Opgaver
03-04-2017 HHX - Lene Baake Nordic Comfort
Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) (Mors, Salling, Viborg, Holstebro mv.) Gå på deres hjemmesider Find ud af sortiment, marked Find missionen Find visionen Find værdier Google docs dokument - alfabetisk – præs.
Porters generiske strategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Porters generiske strategier Ifølge Porter bør virksomheden formulere en konkurrencestrategi For at klare sig bedst mulig i snæver konkurrence For at være mindre sårbar overfor nye konkurrenter
03-04-2017 HHX - Lene Baake Omk.-strat. Diff.-strat. Diff. fokus
03-04-2017 HHX - Lene Baake
Type af konkurrencemæssig fordele Costdrivers Drivers of uniqueness Strategiudvikling Generiske strategier Type af konkurrencemæssig fordele Costdrivers Drivers of uniqueness Lave omk. Differentiering Bred (Hele markedet) Generel omk.-fører Diff. Konkurrence mæssigt sigte Fokus Smal (segment) Omkost. fører/fokus Diff./fokus Segmentering
03-04-2017 HHX - Lene Baake
03-04-2017 HHX - Lene Baake
03-04-2017 HHX - Lene Baake
03-04-2017 HHX - Lene Baake
03-04-2017 HHX - Lene Baake Hvem overlever?
03-04-2017 HHX - Lene Baake Vurdering Stuck-in-middle er virksomheder, der har en uklar strategi – og ikke har formuleret en bæredygtig konkurrencestrategi. Porters råd (lidt af det hele, ikke god til noget) Kritik (begge dele)
Opgaver Tjekopgave 6 Forståelse 4 og 5 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgave 6 Forståelse 4 og 5 Tegn Porters model og find eksempler på de 4 genersiske strategier fra Ølbranchen Bilbranchen Levnedsmiddelbranchen (eks. ost) Tøjbranchen
Vækststrategier Overordnet målsætning 03-04-2017 HHX - Lene Baake Vækststrategier Overordnet målsætning Vækst i totalt aktivitetsniveau (omsætning) Ansoff-vækstmatrix viser vækststrategier gennem intensivering (nuværende produkt/marked, kernekompetence) Vækst gennem intensivering opdeles i: Markedspenetrering Produktudvikling Markedsudvikling
03-04-2017 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad 01.09.2011
03-04-2017 HHX - Lene Baake
Ansoffs vækstmatrix - intensivering 03-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix - intensivering
03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering
03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder (Hummel casual) Hyppigere og større brug, fx gennem reklamekampagne Hyppigere udskiftning, fx gennem god byttepris (bil) http://www.youtube.com/watch?v=NtmdBf5owxo Eksempler findes – send link
Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel http://www.youtube.com/watch?v=AjMb_ti60pw Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame eller prisnedsættelse Kræver store ressourcer http://www.youtube.com/watch?v=ZyIgnN188uc
Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: Erstatning af eksisterende produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) Sortimentsudvidelse – line-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg)
Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack)
Eksempler på line-extension 03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension
Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra konsumentmarkedet til producentmarkedet eller omvendt (Bjørn Borg, Pilgrim, Sloggi) Geografisk markedsudvikling (national/int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC) Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel (El-Giganten) http://www.elgiganten.dk/
Andre vækststrategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Andre vækststrategier Integration (horisontal/vertikal) – flytte sig i supply chain (opkøb, fusion, nyt firma) http://infomedia.skoda.emu.dk/ms3/ShowArticle.aspx?outputFormat=Full&Duid=e2aeb1ff Diversifikation – nyt produkt til nyt marked Frasalg eller lukning (downsizing) Vikan Blue Ocean http://jyskebank.tv/012329778901010/lasse-zll-f-jeblikket-af-indsigt
03-04-2017 HHX - Lene Baake
Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 03-04-2017 HHX - Lene Baake Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 1. Hvad konkurrerer det firma på, som de arbejder i? (lave priser, specielle produkter eller…?) 2. Hvordan forsøger firmaet at øge salget (få flere kunder, større omsætning på den enkelte kunde…). Hvordan vil firmaet vækste i fremtiden?
Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 Opgave 2 og 3