© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

Overordnet målsætning:
Skolebiblioteket Gladsaxe Skole
LÆSNING.
Krav til informationsformidling
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Elsker DU også at læse lektier?
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
De sidste undervisningstimer
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Almen studieforberedelse
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Engelbert H – og den sidste chance
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Undervisningsforløb i 8. klasse.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Læsestrategier.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Skriftlighed i biologi
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Studieretningsprojektet!
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Essay.
SRO 2018 hHx.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: ORIENTERINGSLÆSNING Bruges ved artikler og fagbøger. Udnytter en genres forudsigelighed, særligt med hensyn til tekstens opbygning. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: ORIENTERINGSLÆSNING Blad teksten igennem. Se på overskrifter og figurer. Læs resumé/problemformulering/abstract. Læs indledning og afslutning/diskussion/ konklusion. Linjeskim hele teksten. Formulér evt. læseformål. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: ORIENTERINGSLÆSNING FAGBØGER Læs bagsidetekst og resumé. Læs indholdsfortegnelsen. Læs indledning og afslutning. Blad bogen igennem. Se på illustrationer og figurer. Vælg de vigtigste kapitler. Læs disse kapitler som artikler. BINGO! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: STUDIETEKSTER = PROBLEMER Nyt fag, nye ukendte begreber. Tekstens indhold og budskab. Hvad er det vigtige at lære fra teksten. = alt for mange ting på en gang. Løsning: Vi opdeler studielæsningen i overkommelige dele! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: STUDIELÆSNING - 4 FASER 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Skim hele teksten Slå svære ord og nye begreber op Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Marker vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten Hvor lang er teksten? Hvilke afsnit består den af? Hvad er formålet med at læse teksten? Hvilke dele af teksten er sandsynligvis vigtige? 3 4 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming Tag notater undervejs Tag stilling til læseudbyttet undervejs Vurder forståelsen til sidst Læs evt. dele af teksten igen Søg evt. flere oplysninger i andre tekster © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: DEN JAKOBIANSKE MODEL 1 2 Blad teksten igennem Se på overskrifter og figurer Hvilke afsnit består teksten af? (noter afsnitsoverskrifter, evt. hjemmelavede, ned på papir) Hvilke dele af teksten (afsnit ovenfor) er sandsynligvis vigtige? Notér dem ned. Skim (linje/slange) hele teksten Slå svære ord og nye begreber op (jeg gør det undervejs i skimmingen) Læs indledning og afslutning i hver tekstdel Revurdér/om-markér vigtige afsnit Noter læseformål / spørgsmål til teksten 3 Søg svar på ét læseformål ad gangen Find de rigtige oplysninger ved hjælp af skimming og dernæst nærlæsning Tag notater undervejs (på papir, ikke i teksten) Tag stilling til læseudbyttet undervejs (gør jeg ubevidst, indtil jeg føler forståelsen er god nok) © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: MIND MAP © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: MIND MAP – TIL HVAD? Notater til: Faglitteratur Undervisning, møder, kursus Disposition til brev, indlæg, rapport, opgave Planlægning af arbejde, arrangement, undervisning © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Nobelpris 5 fra Stortinget Vid. Akademi Karolinska Institut Fysik Fred Svenske forf. Akademi Kemi Nobelstiftelse Medicin Litteratur 6 priser Økonomi (s. 1969) Nobelpris Danskere: N. Bohr, H. Pontoppidan, J.V. Jensen, N. Finsen Digter Alfred Nobel Stockholm 1833-1896 Ingeniør Patenter: Tændsats, detonator, dynamit, nitroglycerin Arbejdede for fred. Lavede plan til at forhindre al krig Efterlod 40 mill DKK Testamente, renter = hædersbevisning, divider med 5 = nobelpris Første gang 10. dec 1901 © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: NOTATER I TEKSTEN Fremhævning med overstregning: Enkelte ord, max en linje I stedet for overstregning af flere linjer: Sæt streg i margen Margennoter: Velegnet til ordopslag, forklaring af henvisninger, definitioner, konklusioner, egne spørgsmål © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

REP: NOTATER PÅ LØST PAPIR Ikke tilfældigt Faste pladser til bestemte informationer Emnefelter Jakob Dansk 30. Oktober 1985 Side 1/1 Navneord Noget med ‘en’ og ‘et’ Bruges vidst nok om ting? Jeg er lidt forvirret Udsagnsord Sæt ‘jeg’ eller ‘at’ foran Er noget med at gøre noget Jeg er endnu mere forvirret nu © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC REP: EKSAMENSOPGAVER Vi talte lidt om mindmaps og noter til eksamen © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FØRST, LIDT LET TRÆNING © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

TRÆNING: HURTIGLÆSNING Skim en ”let” fagtekst: Vælg selv tekst Vælg selv skimmemetode(r) ::: Sæt herefter læseformål ::: Hurtiglæsning af samme tekst: Find svar på læseformålene. Husk: Fart på, hovedpunkter, ikke lægge vægt på detaljer. ::: Overvej udbyttet af de to metoder ::: FARTKORT © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEFORSTÅELSE © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEFORSTÅELSE: TIPS Spørgehorisont (læseformål): Fx hvad handler teksten om? Hvor i teksten findes det? Del teksten ind i (mindre) afsnit. Giv dem dine egne overskrifter. Hvis teksten har overskrifter, så lav dem om til spørgsmål du kan lede efter svar på. Slet alle overskrifterne, og lav dine egne. Brug margennoter undervejs (som tidligere gennemgået). Skriv et resumé, der giver svar på dine spørgsmål. Giv hvert afsnit/side af teksten ”point” på fx en skala fra 0 til 5, alt efter hvor vigtigt du mener afsnittet er. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC ØVELSER Arbejd med artiklen ”Øjet”. Brug flere af tippene fra sidste slide, så du bliver i stand til at referere artiklen i store træk. Arbejd med artiklen ”Han ”stod af” stigen og fik hælene knust”. Vælg de tre afsnit ud, som du helst vil gemme og have som hjælp, hvis du skulle kunne referere artiklen om et halvt år. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

”ØJET”: 15 OVERSKRIFTER/AFSNIT Synsceller To hovedgrupper Øjepletter Grubeøjet Blæreøjet Det komplekse øje Menneskets øje Øjeæblets tre hinder Den gule plet Hjernen og lys Fjernt Nært Rumopfattelse Afstandsbedømmelse Opløsning © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FORSTÅELSESMODELLER Bruges i stedet for at læse en svær tekst igen og igen og igen (hvilket normalt ikke hjælper). Rækkefølgediagram (tid). Godt når teksten er uoverskuelig fordi den ikke opstiller indholdet kronologisk. 1.______________________________ 2.______________________________ 3.______________________________ 4.______________________________ Arbejd med øvelsen ”Dejlige maj…”, hvor du skal lave et rækkefølgediagram. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FORSTÅELSESMODELLER Mængdediagram. Godt når man skal vise en talfordeling, fx afstemningsresultater fra et folketingsvalg. Fx cirkeldiagrammer og søjlediagrammer. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

FORSTÅELSESMODELLER Krydsdiagram. Bruges når vi ikke kan måle eller rangordne de ting vi vil vise sammenhænge(n) imellem. Fx overblik over genstande, og sammenhængen mellem deres kendetegn og egenskaber. Tid Ugedag Fag Arbejd med øvelsen ”Vitaminer”. Gør krydsdiagrammet færdigt. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC ØVELSER Arbejd med aktivitet 30. Du skal med en form for tidsdiagram vise, hvor lang tid sagen strækker sig over, og hvor mange penge der bliver krævet af kvinden. Arbejd med aktivitet 32. Du skal opstille et krydsskema, der viser forskelle og ligheder mellem hovedpinetyperne. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FORSTÅELSESMODELLER Gruppering og rangordning: Trædiagrammer. Sammenhæng hvor noget er overordnet, andet er underordnet. Kan være lidt tricky hvis overblikket mangler. Ida Niels Alexandra Jakob Mia Linus Arbejd med arket med trædiagrammer, og aktivitet 34, hvor du skal opstille et trædiagram der kan vise den nye struktur i Maskinmestrenes Forening. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC