Hvad er interessant for brødindustrien Workshop om dansk konsumkorn Hvad er interessant for brødindustrien v. Tina Lindeløv, udviklingschef, Lantmännen Schulstad
Disposition Hvem er Lantmännen Hvordan udvikler vi hos Schulstad Case: Hvid Hvede
Det her er Lantmännen
Lantmännen Lantmännen er Sveriges største levnedsmiddelproducent Omsætning: 30 milliarder kroner 12 000 ansatte i 16 lande Ejes af cirka 50 000 svenske landbrugere
Lantmännen har mange velkendte varemærker
Lantmännens organisation Styrelse Forskning & Utveckling Ekonomi & Finans Information & Kommunikation Ägarrelationer & Juridik Human Resources Vd och koncernchef Svalöf Weibull Lantmännen Granngården Lantmännen Lantbruk Lantmännen Axa Lantmännen Kronfågel Lantmännen Entreprenad- och Lantbruksmaskiner Lantmännen Energi Lantmännen Mills Lantmännen Unibake Lantmännen Invest
Lantmännen Axa Virksomhedsområdet Lantmännen Axa samler hovedparten af koncernens varemærker indenfor mel, morgenmadsprodukter, mel-mix, brød, pasta og færdige måltidskoncepter, inkl. vegetariske retter. Virksomheden består af flere enheder og omfatter hele kæden, fra produktudvikling og produktion til markedsføring og salg. Stærke varemærker er kernen med en unik konsument-styret markedsorganisation, hvor konsumenternes handlinger og attituder er udgangspunktet. Lantmännen Axa findes i Sverige, Danmark, Norge, Letland, Ukraine, Estland, Finland og Polen. Kendte varemærker er Kungsörnen, Axa, Start, Bageri Skogaholm, Schulstad och GoGreen.
Udviklingsrammerne Megatrends Egenværdier Sundhed Convenience Kvalitet Rammerne for at udvikle godt brød som forbrugerne efterspørger er at følge de megatrends som markedet byder på, i dag er markedet fokuseret omkring sundhed og convenience. Derudover er det vigtigt, at produkterne kan leve op til Lantmännen axas egenværdier som bygger på Kvalitet, respekt og innovation. Respekt Egenværdier Innovation
Landmanden Overholde kvalitetskrav - Proteinindhold (Gluten) - Vandindhold - Faldtal Overholde dyrkningskrav - Uden stråforkorter - Uden Glyphosat/Roundup - Uden GMO Hele grundlaget for at bage godt brød er gode råvarer. Det hele starter ude hos landmanden, som skal overholde nogle helt specifikke krav for at kunne få lov til at levere korn til Cerealia. Både proteinindhold og kvalitet, vandindholdet, samt stivelsens nedbrydningshastighed er vigtig for melets og dermed brødets kvalitet. Desuden stiller Cerealia krav om, at kornet er dyrket uden brug af stråforkorter, glyphosat, roundup og er GMO frit.
Produktkarakteristika Smag Konsistens Krummestruktur Skorpe Ernæringsprofil Ingredienser Holdbarhed Pris Inden udviklingen af et nyt brød påbegyndes, kortlægges følgende produktkarakteristika, dette er et samarbejde mellem udvikling og marketing, for at opnå et produkt der lever op til det forbrugerne ønsker.
Case: Hvid Hvede Debat i medierne omkring fuldkorn og sundhed. Amerikanernes nye kostråd inkluderer anbefalinger for fuldkorn Fuldkorn opfattes af forbrugerne som gammeldags, tørt og sandet Rugbrød er i mange tilfælde fuldkorn, men salget er faldende Der er behov for udvikling af smagfulde fuldkornsprodukter indenfor hvidt brød
Fuldkorn – hvid hvede Fylder godt i maven Mæthed Trækker kalorier med ud Forebygger hjerte-kar sygdomme Mindsker kræft risikoen Fremmer fordøjelsen Giver stabilt blodsukker Forebygger sukkersyge
Krav til fuldkornshvedebrød Mild smag Saftig og blød konsistens Lys farve Kendt hvedebrødsform Min. 50 % af melet er fuldkorn Overholde levebrødskriterierne – max. 2 % fedt og min. 8 gram kostfibre
Hvid Hvede En helt ny hvedesort i Danmark, der er er lys i farven og mild i smagen. Et fuldkornsmel, malet af hele kornet. Samme næringsindhold som alm. rød hvede Giver brød der smager som almindeligt hvedebrød - men er sundere. Dyrket uden brug af stråforkorter. Kontrolleret dyrkning der opfylder Schulstads krav
Rugbrødsindtaget halveret Indtaget af rugbrød er faldet med ca. 50 % gennem de sidste 20 år En ny rapport fra fødevareministeriet viser, at rugbrødsindtaget er halveret gennem de sidste 20 år, dette kan påvirke folkesundheden da rugbrød er rig på fuldkorn, kostfibre, vitaminer og mineraler. Som førende brødproducent var udfordringen nu, at lave nogle nye rugbrød, der kunne få rugbrødsindtaget op igen. Innovation indenfor nye rugbrødstyper
Tak for opmærksomheden