Vi er pisse gode til at drikke kaffe- men vi kan faktisk også andre ting!
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik. Teoretisk og praktisk uddannelse, det synes vi er pisse fedt fordi vi får praktisk erfaring og en masse teoretisk viden.
Faglige kompetencer Anerkendelse Acceptere Forstå Møde Se
Faglige kompetencer Empati Evne til at forstå og leve sig ind i andre menneskers følelser og situation. Hænger ret meget sammen med anerkendelse
Faglige kompetencer. Kommunikation Børn. Forældre. Leder. Brugere Faglige kompetencer Kommunikation Børn Forældre Leder Brugere Kolleger Tværprofessionelt Nonverbal- formidling- kunne kommunikere med forskellige grupper
Faglige kompetencer Inklusion Vi skal rumme alle børn- på tværs af forskelligheder
Faglige kompetencer Refleksion Hvorfor gør vi egentlig som vi gør? Undrer os over egne og andres handlinger
Vi arbejder med børn/ung- Mennesker med nedsat funktionsevne Vi arbejder med børn/ung- Mennesker med nedsat funktionsevne. - Mennesker med sociale problemer.
Primære fag Pædagogik. Dansk, kultur og kommunikation Primære fag Pædagogik. Dansk, kultur og kommunikation. Individ, institution og samfund. Praktikuddannelse. Specialiseringen. Det tværprofessionelle element
Linjefag. Sundhed, krop og bevægelse. Udtryk, musik og drama Linjefag Sundhed, krop og bevægelse. Udtryk, musik og drama. Værksted, natur og teknik.
En gammel mand står på toget og sætter sig i en kupe, hvor der sidder en punker med hanekam og alt, hvad der nu hører sig til en punker. Den gamle mand og punkeren sidder længe og ser på hinanden uden at sige noget. Da de har kørt et stykke tid uden at sige noget, siger punkeren til den gamle mand: "Hvad så dit gamle fjols, har du aldrig gjort noget vildt?" Den gamle mand sidder et stykke tid og kigger intenst på punkeren, inden han svarer: "Jo, det har jeg faktisk. Dengang jeg var ung kneppede jeg en høne, og nu sidder jeg og spekulerer på om du er min søn!" Nu vi er pædagoger, og vi netop nu er nået halvvejs, tænker vi at vi lige skal have en pause. Så her er en joke :D
Hvordan arbejder vi innovativt i forhold til at fremme sundheden, i vores profession? Vores linjefag spiller en stor rolle her. For her for vi speciale i skb, umd eller vnt. Og det er kreative alternative måder at udvikle og lære på.
Læringsprocessor gennem leg Læringsprocessor gennem leg. Teater: Rollespil, sociale kompetencer, selvværd. Pixeline spil: Faglige kompetencer Udfordring for pædagoger er at tænke leg og brvægelse ind i læringsprosessor. Men samtidig skal børnene og have lov til at lege, uden hele tiden at føle de er overvejet, eller skal have noget ud af det.. De skal udvikle deres fantasi og selvstændighed.
Læringsprocessor gennem bevægelse Brydning: Slåskultur, kropsbevidsthed, egne og andres grænser, fysisk sundhed
Idrætsinstitutioner Udeinstitutioner
CIRKUSHUSET Cirkus- bevægelse, inklusion, socialtsammenspil, sjov/leg, udvikler sig motorisk,
Empowerment MEDBESTEMMELSE- opnå følelse af kontrol over eget liv Børnene får en aktiv rolle i forhold til medbestemmelse i cirkushuset
Sundhed Vi pædagoger skal sundhedsfremme, for at børn og brugere opnår bedst livskvalitet. Mål med sundhed er at børn og brugere skal opnå fysisk, psykisk og socialt velvære.
Opdragelse, dannelse, læring, omsorg, socialisering og udvikling. Det skal vi som pædagoger kunne.. Det er det vi kan. Men vi bliver også uddannet i nogle ”under” temaer. Lidt mere konkrete ting. Bl.a.
Vi ser muligheder, frem for begrænsninger