Organisationsteori v/Hanne Dauer Keller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Sociale medier og læring
Oplæg om Habermas og demokrati
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
En grundlæggende introduktion
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Sociologi – Individ og samfund
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Kultur- og branchestudier
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ledelsesperspektiver
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Niveauer for læring i organisationen
Vores projekt Om kreativitet.
Den lærende organisation
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Inklusion og inkluderende processer
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Sygepleje og fagidentitet
Humanistisk sundhedsforskning
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Socialisering Kapitel 5.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Kompleksitet og paradokser
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Meningsskabelse som relationskompetence
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Organisationsteori v/Hanne Dauer Keller

Historisk udvikling Prehistorie 1900-1950 Moderne 1960 1970 Symbolsk fortolkende 1980 Postmoderne 1990 Fra naturvidenskab til humanistisk og samfundsfaglige felter Hatch, 2006:6

Multiperspektiv Forskellige paradigmer, med deres egne antagelser om hvad man skal forstå ved en organisation og hvordan man kan få viden om den – samt deres egne værdier. Metaforisk: En maskine, en kultur eller et fragmenteret billede?

Ontologi og epistemologi Ontologi – læren om det værende. Hvilke antagelser har vi omkring hvad en organisation er, hvordan medlemmerne agerer og hvordan den udvikles? Subjektivisme objektivisme Epistemologi – læren om erkendelse. Hvordan kan vi få viden? Positivisme fortolkende videnskab Hvis et træ falder i skoven og der er ikke er nogen til at høre det, laver det så en lyd?

Modernisme Symbolsk fortolkende Postmodernisme Ontologi Objektivisme – tro på en objektiv, ekstern realitet, hvis eksistens er uafhængig af vores viden om den Subjektivisme – Vi kan ikke vide noget uden om vores egen bevidsthed. Det eksisterer, som vi er enige om eksisterer Verden eksisterer via sprog og er situeret i diskurser. Det vi taler om eksisterer. Epistemologi Positivisme – vi opdager Sandheden gennem valide og troværdige undersøgelser. Viden akkumuleres. Fortolkende - al viden er relativ og kan kun forstås i forhold til de involverede individer. Sandhed er socialt konstrueret via forskellige fortolkninger og skifter med tiden. Forståelser kan ikke fastholdes, der er ingen uafhængig realitet, der er ingen facts, kun fortolkninger – vidne er et magtspil Organisationer er Objektive realiteter Kontinuerligt konstrueret og rekonstrueret af medlemmerne gennem symbolsk medieret interaktion Tekst produceret af og i sprog. Arenaer for magt relationer, undertrykkelse, irrationalitet, sjov osv. Organisations-teoriens fokus At finde universelle love, metoder og teknikker. Fortrækker rationelle og standardiseret strukturere, regler Beskrive hvordan mennesker forstår deres erfaringer i en bestemt kontekst gennem fortolkende handlinger Dekonstruere organisatorisk tekst, destabilsering af ledelses ideologier og modernistiske modeller for organisering

Pre-historisk forståelse Frederick Taylor (1856-1915) - Scientific Management – taylorisme, fordisme, neo-taylorisme ”Videnskabelig” – anvendelsen af studier for at finde de korrekte standarder, principper og processer, der ville tillade højere løn og lavere produktionsomkostninger Standard produktion og produkter Arbejdsdeling mellem planlæggende og udførende funktioner Specialisering af arbejdsfunktioner

Modernistisk forståelse Har rødder i oplysningstiden. Rationel viden som opgør med overtro Fremskridtstro og forestilling om akkumulation af viden Fokus på hvordan organisationers funktion påvirkes af betingelser i omgivelserne Organisationer er objektive realiteter hvis stabile lovmæssigheder videnskaben kan afdække Det er formelle strukturer med indre orden, faste roller og lovmæssigheder der guider handling Begreber er repræsentanter for objektiv realitet Lineær forståelsesform

Modernistiske perspektiver Har rødder i oplysningstiden. Rationel viden som opgør med overtro Fremskridtstro og forestilling om akkumulation af viden Fokus på hvordan organisationers funktion påvirkes af betingelser i omgivelserne

Generel systemteori Et system er en del af et supersystem og det består af gensidigt relaterede dele – subsystemer Må forstås holistisk – og er aldrig lig sine dele Differentiering giver systemet fordelene af specialisering, der skaber et behov for integration og koordination Vigtigt at være bevidst om analyseniveauet

Socio-teknisk systemteori Fokus på integrationen af det sociale og det tekniske system Undersøgelser i kulminer godtgjorde en række fordele (produktionsmæssigt og moralsk) ved ikke kun at organisere arbejdet ud fra tekniske præmisser – men også ud fra sociale. Fokus på organisationer som sociale systemer de sociale og psykologiske konsekvenser af arbejdsdesign behovet for at forøge variationen af færdigheder og opgaver Førte til anbefalinger om teamwork, tværfaglighed og selvstyrende grupper i organisationer

Arbejdspladsens læringsrum Medarbejdernes læringsforløb Det teknisk-organisatoriske læringsmiljø Det sociale læringsmiljø Jørgensen & Warring

Det teknisk-organisatoriske læringsmiljø Arbejdsdeling Arbejdsindhold Autonomi Kvalifikationsanvendelse Social interaktion Belastninger

Det socialt-kulturelle læringsmiljø Fællesskabers betydning for læring Arbejdsfællesskaber kulturelle fællesskaber politiske fællesskaber

Symbolsk fortolkende perspektiv Organisationer har ingen objektiv struktur men bliver kontinuerligt konstrueret og opretholdt af mennesker, når de forsøger at skabe mening og forstå hvad der foregår Begreber skal forstås i en kulturel sammenhæng og afhænger af hvad en given kultur bliver enige om at navngive og anse for viden Organisatorisk realitet er socialt konstrueret Medlemmerne interagere, forhandler og skaber mening i deres erfaringer Mening er indlejret i interaktion, symboler og artefakter Disse fortolkes forskelligt og konteksten spiller en betydelig rolle for fortolkningen Særligt fokus på at undersøge: Hvordan mennesker skaber mening gennem deres fortolkninger af ytringer, historier, ritualer, symboler, handlinger osv. Hvordan forskellige subkulturer producerer mangeartede fortolkninger og fortolker dem Hvordan individernes og subkulturernes fortolkninger blandes til en socialt konstrueret organisatorisk realitet

Tre eksempler Social konstruktivisme (Berger og Luckmann) Vores sociale verden er forhandlet, organiseret og konstrueret via vores fortolkninger af verden Verden er objektificeret (socialt konstrueret så den synes objektiv) Organisatorisk stabilitet skabes gennem kontinuerlig forhandling og rekonstruktion og kan derfor ændres gennem de samme processer Eksternalisering, objektivering, internalisering

Sensemaking og enactment Organisationer eksisterer i aktørernes kognitive kort og billeder (Weick) Kortene dannes gennem meningsskabelse, der handler om at skabe mening i vores erfaringer I den proces virkeliggør vi organisationerne gennem reifikationsprocesser Enactment handler om at vi skaber vores verden, gennem at handle i den. Når vi f.eks. Analysere inddrager vi visse oplysninger og undlader andre og dermed skaber vi en bestemt version af virkeligheden gennem undersøgelsen

Refleksivitet Forskeren må anvende forskningsmetoder på egen forskningsproces og derved blive selv-fleksive Uanset hvad forskeren studere, studere han/hun også sig selv Vore forklaringer er altid udkast, ukomplette og kontinuerligt fortolkede forsøg, der er åbne for mangeartede fortolkninger

Praksisfællesskaber Forhandlet viden. Viden og handleformer er socialt skabte Praksisfællesskabet er centrum for læring Læring kan støttes ikke styres Læring er ikke knyttet til bestemt aktiviteter, men til handling og forhandling ”Communities of practice are about content – about learning as a living experience of negotiating meaning – not about form.” Wenger (1998)

Læring Individuel erfaring Fællesskabets kompetenceregime

Postmodernistisk perspektiv Udfordring af det modernistiske perspektiv på realitet, viden og identitet Ingen objektiv definerbar social realitet Viden er relativ Sproget har ingen fast mening Begreber er defineret i relation til andre ord og deres betydning veksler med den konkrete relation Der er ingen definitive udsagn ”Do not ask me who I am and do not ask me to remain the same”: Foucault

Nogle forståelser Sprogfællesskaber – sprogspil spilles forskelligt i forskellige fællesskaber og der er regler for hvad der kan siges til hvem af hvem … i undervisningslokalet, til familiefesten, i vennekredsen Sprogspil fremmer forskellige ideer om hvad der er sandt og hvordan ting kan beskrives og forstås Forskningsmæssige fakta er bestemte fællesskabers enighed om sandheden og de som bestemmer, hvad der er sandt dominerer diskursen. Et frigørende projekt bliver således at give stemme til dem, der er ekskluderet fra at deltage i vidensskabelse Magt/viden gennemføres via deltagelse i diskursive praksiser – f.eks. anvendelse af bestemte akademiske eller tekniske termer i en bestemt sammenhæng

Modernistisk Symbolsk- fortolkende Postmodernistisk Realitet er Før-eksisterende enhed Social konstrueret diversitet Konstant skiftende og flydende flertydighed Viden er Universel Særlig Foreløbig Viden udvikles gennem Fakta og informationer Mening og fortolkning Afdækning og erfaring Viden genkendes via Sammenfald Sammenhæng Fragmentering og dekonstruktion Model for menneskelige relationer Hierarki Kommunikation Selvbestemmelse Overordnet mål Forudsigelse og kontrol Forståelse Frihed Hatch, 2006:56

Case I får en henvendelse fra en leder af køkkenpersonalet på en erhvervsskole, der beder jeg om konsulentbistand i forhold til nogle problemer, hun har observeret blandt personalet Personalet ”bidder” tit af hinanden og der snakkes i krogene Når der kommer adhoc-opgaver (f.eks. sidste-øjebliks bestillinger til møder), bliver det set som et problem i stedet for en udfordring Der er ikke tilstrækkeligt tilslutning til lederens beslutninger. F.eks. stilles der ofte spørgsmålstegn ved ledelsesbeslutninger bl.a. vedr. ansættelser og fyringer Lederen er indstillet på at gøre noget ved problemet og overvejer om et kursus i anerkendende kommunikation måske kunne være en løsning

Case Ud fra casen skal I gøre jer overvejelser om hvilke spørgsmål I vil stille og hvilke anbefalinger I vil komme med – ud fra et af følgende perspektiver: Moderne perspektiv Symbolsk-fortolkende perspektiv Postmoderne perspektiv