Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Sprogvurdering & Sprogindsatser
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Konference for lokale uddannelsesudvalg Oktober 2012
Kursus for jobpakkeambassadører
Sådan indsættes firmalogoet på denne side •Vælg “Billede” i menuen Indsæt •Find filen med dit logo •Klik på OK Sådan ændres logoets størrelse.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose LUU opgaver Fra fællesbestyrelse til LUU LUU opgaver ifølge loven Status for delegeringer Arbejdet.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
SKP-projektlederværksted 22. nov. 2012, Silkeborg Regina Lamscheck-Nielsen.
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
Rollerne, EUD Roller i uddannelsessystemet ”DET FAGLIGE SELVSTYRE”
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Elevplankonference september
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
AER – Tilskud til faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg Hvordan gør vi?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Program Velkomst v. næstformand for PASS, Ursula Dybmose, KL
Praktikpladssøgende elever
Grunde til at jeg elsker dig
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Viden om praktikmuligheder Bemærkninger til ændring af eud-lov: Vejledning af elever og virksomheder om muligheder på praktikpladsmarked skal styrkes med.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Erhvervsuddannelse i DK
Bedømmelse og karakterer
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Hvordan bliver arbejdet i LUU en succes?
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Erhvervsuddannelse i DK
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28
Præsentationens transcript:

Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense

Indhold af præsentationen •Love og regler indenfor Erhvervsuddannelserne •REU ( Rådet for de grundlæggende erhvervsuddannelser ) •De Faglige udvalg og deres opgaver

Fortsat præsentation af indhold i oplægget •Skolen og LUU ( Lokale Uddannelsesudvalg ) Opgaver og fælles mål •Skolepraktik og lidt statistik •Nye tiltag fra erhvervsuddannelsesudvalget •Evt. tid til lidt spørgsmål og svar

Love og regler for Erhvervsuddannelser De væsentligste bekendtgørelser: •Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser LBK nr. 171 af 02/03/2011 •Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser BEK nr af 15/12/2010 •Bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfaglige fællesindgang bygge og anlæg BEK nr. 340 af 13/04/2012

REU Rådet for de grundlæggende erhvervsuddannelser •Hvem er REU •Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser nr. 171 af 02/ §34-§35 i bekendtgørelsen •24 Repræsentanter fra både skoler og erhvervslivet, regioner og kommuner samt fagforeninger

REU Rådet for de grundlæggende erhvervsuddannelser •Hovedopgave for REU •Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser rådgiver på overordnet niveau undervisningsministeren om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser på undervisningsministerens område.

De faglige udvalg og deres opgaver •Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser •nr. 171 af 02/ §37-§38 i bekendtgørelsen •De faglige udvalg skal dække alle uddannelser •Kan efter aftale med skolerne lade et fagligt udvalg dække flere uddannelser • § 41.Stk. 3. De faglige udvalg kan overdrage opgaver, som efter denne lov påhviler udvalgene, men som hensigtsmæssigt kan udføres af de lokale uddannelsesudvalg.

LUU opgaver •De lokale uddannelsesudvalg har til opgave at: •Rådgive og formidle samarbejde imellem skole og det lokale erhvervsliv •Medvirke til, at praktikuddannelsen følger de mål og rammer, som er beskrevet i fagbilaget, herunder logbog samt indgangsbekendtgørelsen og uddannelsesordningen for den enkelte uddannelse

LUU opgaver fortsat •I samråd med skolen at fastlægge undervisningsplanen for uddannelsen på skolen, herunder være opmærksom på elevernes retsstilling •I samråd med skolen at sikre udbuddet af skolens valgfag og uddannelsens valgfri specialefag •Rådgive det faglige udvalg i godkendelsen af lokale praktikvirksomheder •Medvirke til at opklare og forlige en uoverensstemmelse mellem elev og praktikvirksomhed

LUU opgaver fortsat •Afholde eller deltage i afholdelsen af svendeprøverne •Inddrages i skolens tilrettelæggelse af evt. skolepraktik og kvalitetssikring af elevernes uddannelse. •Herunder kvalifikationer er instruktør •Kvalificering af skolepraktikarbejdet •Være med til at sikre at de rigtige muligheder er til stede •Arbejde med at skaffe de nødvendige praktikpladser i lokalområdet.

Skolens opgaver •Skolerne fastlægger i samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg det nærmere indhold i undervisningen og fremkommer med forslag til fornyelse af uddannelsesreglerne •Inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen og uddannelsesordningerne, varetages det konkrete ansvar for undervisning og eksamen af de godkendte selvejende institutioner •Skolerne og dens ledelse har ansvaret for den daglige pædagogiske, administrative og økonomiske ledelse af institutionen

Skolens opgaver fortsat •Skolerne og de faglige udvalg skal samarbejde med de lokale uddannelsesudvalg om at skabe praktikpladser i nødvendigt omfang. •Der kan samarbejdes med de faglige udvalg eller LUU om eksamensopgaver m.v

Skolepraktik skal tilbydes egnede praktikpladssøgende elever, som 2 måneder efter at have afsluttet et adgangsgivende grundforløb, jf. § 5, stk. 3, ikke har eller har haft en uddannelsesaftale, jf. dog stk. 2. Skolepraktik

I trindelte uddannelser, jf. § 15, stk. 2, skal skolepraktik dog tillige tilbydes elever, der har gennemført et kompetencegivende trin af en uddannelse med uddannelsesaftale

Skolepraktik • Skolen tilrettelægger skolepraktikken i samråd med det lokale uddannelsesudvalg • Skolen har ansvaret for, at de elever, som har afsluttet grundforløb på skolen, og som opfylder betingelserne efter § 66 a, stk. 1, modtager tilbud om skolepraktik. • Hvis skolen afslår at optage en elev til skolepraktik på grund af pladsmangel eller for få tilmeldinger, skal skolen drage omsorg for, at eleven tilbydes optagelse på en anden skole.

• Emma kriteriet • Egnethedsvurdering • Geografisk mobilitet • Faglig mobilitet • Aktivt søgende • Elever, hvis grundforløb ikke umiddelbart giver adgang til en uddannelse med skolepraktik, er berettiget til optagelse på et kursus af højst 10 ugers varighed (De særlige kompetencemål) Skolepraktik

Spørgsmål og Svar Nyttige links til gældende materiale: •Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser ?id= ?id= •Bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfaglige fællesindgang bygge og anlæg ?id= ?id= •Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser ?id= ?id= •Bekendtgørelse om grundfag og centralt udarbejdede valgfag i erhvervsuddannelserne ?id= ?id=132935

Oversigt over uddannelser med og uden skolepraktik den 18. januar 2012 indenfor Bygge og anlæg Farverne betyder følgende: •Uddannelser med grøn baggrund udbydes med skolepraktik. •Uddannelser med gul baggrund udbydes med skolepraktik, men med adgangsbegrænsning. •Uddannelser med rød baggrund udbydes ikke med skolepraktik. •Uddannelser uden farvebaggrund er skolebaserede uddannelser og indeholder ikke praktik.

Oversigt over uddannelser med og uden skolepraktik

Lidt statistik Praktikpladssøgende elever •Der er i alt praktikpladssøgende elever ultimo august Det er en stigning på 50 procent i forhold til samme måned sidste år. •Der er i alt praktikpladssøgende elever i skolepraktik ultimo august Det er en stigning på 33 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Lidt statistik Ny tilgang til skolepraktik •Ny tilgangen til skolepraktik er på 762 elever i august måned Det er en stigning på 57 procent i forhold til august måned sidste år •Ny tilgangen til skolepraktik de seneste tre måneder er på elever. Det er en stigning på 49 procent i forhold til samme periode sidste år •Ny tilgangen til skolepraktik er på elever de seneste tolv måneder, hvilket er en stigning på 30 procent i forhold til samme periode sidste år

Lidt statistik Indgåede uddannelsesaftaler •Der er indgået uddannelsesaftaler i august måned Det er et fald på 13 procent i forhold til august måned sidste år •Der er indgået uddannelsesaftaler de seneste tre måneder. Det er et fald på 1 procent i forhold til samme periode sidste. •Der er indgået uddannelsesaftaler de seneste tolv måneder. Det er et fald på 5 procent i forhold til samme periode sidste år.

Lidt statistik Opgjort august 2011 Opgjort august 2012 Ændring Indgåede uddannelsesaftaler % Elever optaget i skolepraktik % Elever optaget i EUD uden virksomhedspraktik % Kilde: UNI•C Statistik & Analyse. Udtrækstidspunkt medio september 2012.

Nye tiltag på Erhvervsuddannelserne og praktikpladssituationen

Nye tiltag fortsat

Nye tiltag fortsat side 3

Nye tiltag fortsat side 4

Måske nye tiltag indenfor erhvervsuddannelserne •Ændring af GVU ( Grunduddannelse for voksne) •Flex EUD