1 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership GAPfilling Index - Et ledelses system, baseret på et integreret måleredskab og intensiv involvering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Holmegaard en ny begyndelse.
Produktion og Logistik
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Budgetgrundlag i planteavlen
Hvem er vi? Info og service: 4 X 80, TDC’s omstilling Lyngby Radio, satellit m.m. Betalingstelefoner Oplysning, 118, 113 m.m.
Når effektmåling rammer organisationen
Iterativ udvikling og UP
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Hvad siger medarbejderne?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Region Midtjyllands tilbud 2013
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
1 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership GAPfilling Index - Et ledelses system, baseret på et integreret måleredskab og intensiv involvering.
Martin Sandø Servicestyrelsen
Organisation og kommunikation
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Den lærende organisation
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Fokus på Kerneopgaven Anders Seneca, Dogmekompagniet.
Ledelsesinformation Temamøde for økonomi-, IT- og administrationschefer den
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SUF - gevinstrealisering
Stresshåndteringsgruppe
Personalemøde – opfølgning på MTU
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Talt med 23 ledere og medarbejdere
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Det kompetente Nordjylland
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership GAPfilling Index - Et ledelses system, baseret på et integreret måleredskab og intensiv involvering af hele organisationen i fjernelse af afvigelser …GAPfilling!!

2 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership En case •” 12 medarbejdere i en afdeling var overstressede, typisk 20 timer overarbejde i ugen pr. person, holdt sig for sig selv og passede sit, oftest problemer med at levere til tiden, idé udviklingen var præget af hovsa og uden systematik……. •3 måneder senere var de gået 20 % op i produktion, var 3 måneder forud i leverancer, kendte og respekterede hinandens plads på holdet, havde overskud til udfordring og udvikling, sygefravær halveret…”

3 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership Baggrund •Evnen til at nå sine mål er afgørende for konkurrenceevne, indtjening præstationssundhed, innovation m.m. •Vore analyser viser, at nedbrydning af mål til individ ikke sker..nok. For mange medarbejdere har vane mål, og de er ikke knyttet til strategi og business planer •Mål opfølgning ses meget ofte mangelfuld: uden systematik, uden involvering af ALLE, overvejende fokus på økonomiske mål, uden afvejning af mål og middel, kommunikationen bærer præg af forsvar og talen bagud, negativ energi •Mål opfølgning udvikler ofte konflikter, stress, ansvarsfraskrivning ’de andres skyld’ •Mål opfølgning bærer ofte præg af, at man tror, at man kan løse dagens problemer med gårsdagens metoder og forblive i business i morgen

4 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership GAP filling •GAPfilling er en integreret mål opfølgnings proces •GAPfilling er kilden til læring og innovation •GAPfilling er kompetence udvikling af organisationen •GAPfilling er en kort tids kontraktlig forpligtelse •GAPfilling udvikler målstyrings præcision •GAPfilling udvikler resultateffektiviteten •GAPfilling frigør energi i organisationen, mindsker stress og sygefravær

5 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership Ledelses systemet i sin helhed ….og sådan fortsætter trinnene kontinuerligt gennem året i en månedscyklus. BPI resultat rapporteres hver måned. De øvrige hver 3. måned men med én af 3 hver måned. Vor indsat er en pakke, der indeholder: gennemførelse af målepakken, gennemføre forankring med ledelsen, træne GAPfilling medarbejdere/ledere, deltage i ledermøderne 1 gang i kvartalet. Fast pris for året. Forankring i ledelse og organisation Ledergruppen: evaluerer resultat og prioriter indsatser Måling Alle afdelinger og medarbejdere involveres i GAPfilling Måling Lederevaluering og prioritering

6 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership GAP filling Index … et eksempel Business Performance Index (BPI) Organisation Performance Index (OPI) Leadership Performance Index (LPI) Customer Performance Index (CPI) GAPfilling Index (GAPFI) ,75

7 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership GAPfillingIndex… GAPFI •GAPFI er det overordnede index •GAPFI indeholder index scoren fra de 4 måle områder •Delområderne GAPFI kan vægtes og hvert måle punkt kan vægtes •Hvert målområde opsummeres i et GAP Index tal •Index er altid et udtryk for forholdet, resultat opnået og mål sat •GAPFI eksemplet viser, hvad der kan være en klassisk situation. Business går over medens de 3 andre ligger under til markant under. Her ville det være let, at påstå, at det går jo egentlig godt… nej det viser netop det enorme potentiale, der ligger i organisationen og vækst muligheder!! •Målingerne hjælper ikke alene, det er GAPfilling indsatserne og involveringen af alle, kontinuerligt, der gør forskellen!! … og en er stor

8 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership OrganisationPerformanceIndex … OPI •Et måle redskab, der er forskningsbaseret, og udviklet til at måle organisationens præstation på 4 hovedområder ( benchmark fra egne gennemførte analyser i 38 lande. Skala 1 dårligst og 7 bedst. ) : Alle Ledere Medarbejder •1: Mål- og resultatopfølgning •2: Forandring og Innovation •3: Organisatorisk fleksibilitet •4: Motivation og Energi Number of respondents Samlet GAPFI er her 64,6 med et spænd på 60,0 til 71,4 Nedenstående er et eksempel på et delområde fra hovedområde 1, der viser et stort præstationstab pga det store GAP mellem spm 65 og 71. •1 The Company´s Ambitions •65 Our Unit has ambitious goals •68 Our Unit´s goals are really something to strive for •71 It´s quite easy to understand what our Unit´s goals mean to the individual

9 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership LeadershipPerformanceIndex…LPI •Et måle redskab, der er forskningsbaseret, og udviklet til at måle ledelsens evne til at udvikle organisationens præstation ( benchmark fra egne gennemførte analyser i 38 lande. Skala 1 dårligst og 7 bedst. ) : Alle Ledere Medarbejdere 1 Lederstøtte: Mål- og Resultatopfølgning5,0 5,3 4,9 2 Lederstøtte: Forandring og Innovation4,7 5,1 4,6 3 Lederstøtte: Organisatorisk fleksibilitet4,6 5,0 4,5 4 Lederstøtte: Motivation og energi4,7 5,0 4,6 Antal respondenter Samlet GAPFI er her 67,8 med et spænd på 65,7 til 71,4

10 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership CustomerPerformanceIndex •Kundebegrebet defineres og segmenteres •Vore standard påstande udsendes til kunderne web baseret •Kunderne evaluerer på basis af påstandene •Kunden har mulighed for at tilføje kritiske vurderingsområder som de ikke mener indgår i standardoversigten. Disse tilføjelser konkretiseres og specificeres ved opfølgning af os. Herefter evaluerer kunden. Er der tilstrækkelig mange sammenfaldende på tværs af segmentet medtages det generelt i næste runde. •Undersøgelsen gennemføres 4 gange årligt i 4 forskellige udsnit •1. index baserer sig på intern vurdering ift kundens. •2. index og fremover ift aftalte mål •Virksomheden følger op på resultatet med hver enkelt kunde

11 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership BusinessPerformanceIndex…BPI •Dette index baserer sig på virksomhedens eget management system, og udvikles specifikt for virksomheden •Index måle punkterne udarbejdes sammen med ledelsen, og kan være en sammensætning af variabler som omsætning, ebitda, kundesegment vækst, procesmål, kvalitetsmål etc…. •Indexet består af en sammensætning af strategiske og driftsbaserede nøgle områder •Index udarbejdes månedligt, kvartalvis og halvårligt

12 GARFI 2010 ProLeague - High performance leadership Kontakt os