Lektion 9 Siden sidst Kommunalfuldmagten - hovedområder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Advertisements

Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
At forholde sig professionelt Anne Skov
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
EU og det danske sundhedsvæsen
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Danske Forsamlingshuse
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Accessoriske kontrakter
Ændring af lønsumsafgiftsloven – konsekvenser for almenvelgørende foreninger? Mandag den 8. december 2008.
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Regulatoriske rammer for fjernkøling
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Anders Birkelund Nielsen, specialistadvokat
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Lektion 1 Erhvervsjura og Retskilderne Den
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
2-01.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Kommunale Parkeringsfonde
Juridiske udfordringer
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Administrative fællesskaber - definition
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere Arbejdsret Retskilderne:  Offentligt skabt arbejdsret  Privat skabt arbejdsret.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad skal der til for at det går godt?
IDRÆTS- OG FOLKEOPLYSNINGS- OMRÅDET Tid for periodisk syn? ‘KL’s Kultur- og Fritidskonference’, Hotel Marienlyst, Helsingør, 21/05/2015. Analytiker Malene.
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
v/Erik Juhl Mogensen Direktør Sport Event Fyn
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Konkurrenceforhold afsætning.
Mobil- og bredbåndsdækning
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Forretningsdomænemodel 30/5-2018
Præsentationens transcript:

Lektion 9 Siden sidst Kommunalfuldmagten - hovedområder Aftale om spørgetime Evaluering Kommunalfuldmagten - hovedområder

Kommunernes opgaver - hjemmel Kommunalfuldmagten baseres nærmere på Grundlovsbaseret autonomi? Rådigheden over ressourcer og forholdets natur. Administrativ praksis. Retspraksis. Sædvane. Forudsat i lovgivning.

Kommunalfuldmagtens grænser - I i medfør af lovgivningen, indirekte bindende forudsætninger for lovgivningen, udtrykt i lovforarbejder (f.eks. partistøtteloven) modsætningsslutninger (f.eks. vedrørende opgavefordeling mellem myndighederne) hvor fortolkning fører til at anse en bestemmelse for udtømmende (f.eks. Hald Sø og drikkevandsområder)

Kommunalfuldmagtens grænser - II almennytte cfr. begunstigelse af enkeltpersoner og virksomheder kommunal (=fælles) interesse objektiv afgrænsning af brugere infrastruktur forsyning hvile i sig selv eller markedsvilkår kulturelle og idrætslige formål egne aktiviteter støtte til andres erhvervsudvikling generel, ikke konkret støtte turisme byplaninteresser virkemidler retfærdiggøres af formålet støtte erhvervslignende virksomhed

Kommunalfuldmagtens grænser - III lokalitetsprincippet – respekt for kommunegrænsen lokalitetsprincippet – målgruppen er egne borgere lokalitetsprincippet – respekt for opgavefordelingen de tre niveauer har hver deres opgaver støtte til varetagelse af egne interesser, men ikke tilskud overlappende interesser

Kommunalfuldmagtens grænser - IV almennytte: forbud mod begunstigelse af enkeltpersoner og erhvervsvirksomheder uden lovhjemmel lovhjemlerne i så henseende er udtømmende eller sædvanebestemt kommunen kan give støtte til varetagelse af almene interesser eks: kulturelle aktiviteter; udjævning af trafikbelastningen; byæstetiske formål men krav om forholdsmæssighed mellem støtte og almeninteresse støtte til erhvervsdrivende substitution af myndighedsbeslutninger, grænsetilfælde ved varetagelse af kommunale interesser konkurrence mellem kommuner konkurrencelovgivningen forbud mod kommunal handel, håndværk og industri – respekt for markedsøkonomien

Kommunalfuldmagtens grænser - V saglighed, ligelighed, proportionalitet økonomisk ansvarlighed købe til markedspris sælge til markedspris(?) støtte enkeltpersoner uden lovhjemmel sale and lease back udlicitere løsning af opgaver for andre myndigheder

Støtte til foreninger lovhjemlet støtte, bl.a. folkeoplysningsloven udtømmende (eller modsætningsslutninger)? støtte til foreningsliv som sådant til alle foreninger til alle foreninger af en bestemt kategori ikke til en bestemt forening støtte til foreningers løsning af kommunale opgaver f.eks. kulturelle, miljømæssige, byplanmæssige eller idrætslige aktiviteter udvælgelse kan ske, men skal være saglig, cfr. f.eks. erhvervsøkonomiske, religiøse eller partipolitiske formål ideprægede foreningers varetagelse af afgrænsede kommunale opgaver, alle foreninger i tilsvarende kategori krav om, at alle skal kunne nyde godt af opgaveløsningen, eller at tilsvarende aktivitet støttes hos mindst én anden udbyder uden idepræg lokalitetsprincippet – målgruppe kommunens egne borgere

Støtte til religiøse formål Grundlovens §§ 4 og 68 Afgrænsning af saglige formål: Støtte til gudsdyrkelse er i dag ikke iblandt dem. Støtte til varetagelse af en kommunal interesse, f.eks. etablering af begravelsesplads byplanmæssig interesse i moskeens eller begravelsespladsens placering og udformning lokaler, der tillige kan bruges af børnehaven eller til offentlige foredrag turismefremme sideaktiviteter såsom sangkor, idræt eller museumsvirksomhed

Støtte til partipolitiske formål Lovhjemmel Modsætningsslutning?

Udenrigspolitiske aktiviteter Begrundelse for begrænsningen Eksempler på problemstillinger støtteerklæringer o.l. økonomisk støtte til organisationer, fremmede lande, kommuner eller institutioner venskabsbyer demokratiudvikling udveksling af besøg m.v. undlade at købe produkter fra Frankrig eller Shell

Kulturelle formål Lovhjemmeler. Profit for private foretagere Armslængdeprincippet hovedregel køb af bestillingsarbejde legalitetskontrol Idræt eller sport - kultur eller erhvervsvirksomhed

Forskning sædvanlig opgavefordeling til kommunens egne og andre lokale formål, f.eks. forskning i sundhed, sygdomsforebyggelse, forureningsbekæmpelse, integration eller specialundervisning Skaldyrscenteret iltning af søer løbende udvikling

Idræt Opførelse og drift af idrætsanlæg af enhver art Støtte til opførelse og drift af idrætsanlæg Almen eller selektiv støtte Lokalitetsprincippets begrænsninger Professionel sport erhvervsvirksomhed støtte til erhvervsdrivende udlejning til markedspris underskudsgaranti til varetagelse af den kommunale interesse?

Trafik o.l. infrastruktur Lovhjemmeler for planlægning og drift Ulovhjemlet anlæg og drift stationer, stoppesteder, lufthavne o.l. bus- og færgeruter fragtcentraler parkeringspladser anlæg for telekommunikation Lokalitetsprincippet – udenbys brugere Mellemkommunale og mellemregionale ruter Lighedsprincippet – takstdifferentiering af sociale o.l. årsager af trafikøkonomiske o.l. årsager

Kommunal erhvervsvirksomhed Hovedreglen Dens begrundelse beskyttelse af markedet og konkurrencen beskyttelse af virksomheder i kommunen og udenfor beskyttelse af kommunekassen mod udygtighed og spekulative risici beskyttelse af de svage kommuner mod mellemkommunal konkurrence Dens undtagelser …

Undtagelse: Produktion til kommunens eget brug Eksempler Kommunalt samarbejde Krav om økonomisk forsvarlighed

Undtagelse: Salg af biprodukter Eksempler varer og knowhow Begrundelse for reglen Forarbejdning til salg Prisfastsættelse

Undtagelse: Salg af overskudskapacitet Eksempler bygninger materiel service? Begrundelse for reglen Pligt til afvikling af overkapacitet Prisfastsættelse Lov om løsning af opgaver for andre offentlige myndigheder rækkevidde vilkår prisfastsættelse

Undtagelse: Accessorisk virksomhed Eksempler og udvikling Ejerskab, drift, bortforpagtning, salg Prisfastsættelse

Undtagelse: Forsyningsvirksomhed Lovhjemmeler Det ulovhjemlede område – og udviklingen Hvile i sig selv princippets indhold og rækkevidde begrundelse konsekvenser for prisfastsættelse Lighedsprincippet ikke alle skal kunne bruge, men saglig afgrænsning Accessorier til forsyningsvirksomhed

Undtagelse: Jordforsyning og ejendomshandel Eksempler Aktivitetens begrundelse og omfang forsyning planlægning og udviklingsstyring ikke monopol Priser og markedsvilkår Udbud

Generel erhvervsstøtte Former og udvikling på området Lovgivning på området lov 383 lov om selskabsdeltagelse Forskningslignende aktivitet Hoteller, kongrescentre, messer Studie- og markedsrejser, messerepræsentation, kontaktformidling, blåstempling, venskabsbysamarbejde o.l. Grænseområdet til konkret støtte

Individuel erhvervsstøtte Former, grænseområder og omgåelse finansielle tilskud camoufleret tilskud ved køb og salg overtagelse af sædvanlige produktionsomkostninger målrettet tilrettelæggelse af kommunal service og infrastruktur service i forhold til personale o.l. favorisering ved udbudsformulering o.l. køb af varer og ydelser til markedspris er ikke støtte Hovedregel Begrundelse som ved kommunal erhvervsvirksomhed Nødstedte virksomheder Konkurrencelovgivningen