26-06-2014 Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inddrag nu Kick-off møde
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Livsvilkår for børn på asylcentre
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Hvad er problemet? Hvad gør vi?
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Social mobilitet er bremset op
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Forældremøde X årgang.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Mentorordning i Skive.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Uddannelsesparathed - hvad er det
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Børns omsorgssituation og trivsel
Læring og inklusion i skolen
Hvordan finder vi de udsatte børn i tide
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Præsentation af forårs-sfo
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Ungestrategiens ledergruppe
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på kommunernes fritidstilbud til 6-17-årige KL Konference den 18 april 2012 Ringsted Jill Mehlbye, AKF

Hvilke grupper af unge er især i en udsat position?  Unge med svag social baggrund og store sociale problemer  Unge med anden etnisk baggrund end dansk  Unge der modtager/har modtaget specialundervisning Jill Mehlbye, AKF

Unge, der i års alderen modtog særlig støtte, herunder anbringelse uden for hjemmet - 10 år senere dvs. da de er midt i 20’erne Jill Mehlbye, AKF

Uddannelsesniveau 8 år senere (2006) Unge der i års alderen modtog særlig støtte (4.118) Alle unge ( ) Kun Grundskole66%24% Gymnasiet7%32% Erhvervsfaglig uddannelse18%25% Kort – mellemlang og videregående uddannelse 2%13% Uoplyst8% Jill Mehlbye, AKF

Hvorfor??  Mange unge har haft en uregelmæssig skolegang  ”de skoleløse unge”  Før anbringelsen har 21% af de unge ikke fået undervisning i 2- til 18 mdr. De unge har i snit haft 2-3 skoleskift inden placering Jill Mehlbye, AKF

Unge tosprogede og uddannelse? Unge efterkommere og indvandrere:  55% får en ungdomsuddannelse  70% af de unge med dansk baggrund får en uddannelse Jill Mehlbye, AKF

Unge tosprogede 40 % frafald på erhvervsuddannelserne– hvorfor ?  Forældre med ustabil tilknytning til arbejdsmarkedet/uden uddannelse – familien ringe integration  Den unge er den ældste i søskende flokken/har ikke haft en ældre søskende til at hjælpe sig  Uden for skolen oftest sammen med andre minoritetsunge  Efter grundskolen mister de kontakten til de unge med dansk baggrund  De kan ikke leve op til de faglige krav Jill Mehlbye, AKF

Unge tosprogede frafald under uddannelsen? Undervisningsformer og deltagelse: Præget af selvstændige arbejdsformer – svært at komme ind i en gruppe danske elever - de unge tosprogede foretrækker en struktureret klasseundervisning – svære begreber m.m. Selve frafaldet: Opgiver og følger med halvhjertet - opgiver at komme ind i gruppen af danske elever - sakker fagligt bagud – mere og mere fravær Jill Mehlbye, AKF

Unge der modtager specialundervisning - fritiden bruges især på  Meget tid på computeren (80%)  Spiller på computer (61%)  Flere føler sig meget alene i fritiden (34%) Jill Mehlbye, AKF

De unge der får/har fået specialundervisning: De unges selvbillede  Påvirket af for lave forventninger fra lærernes side  De negative fortællinger om dem selv fylder  Lavt selvværd  Giver hurtigt op  Kommer hurtigt i konflikt med deres omgivelser Jill Mehlbye, AKF

Tre meget forskellige grupper af unge  Men alle nogle, der har svært ved at klare sig efter grundskolen  Der er nogle fælles træk –  Som vi skal lægge mærke til hvis vi skal gøre noget særligt Jill Mehlbye, AKF

Hvorfor får de unge ikke en uddannelse?  Lavt selvværd giver hurtigt op/forsvinder ud af uddannelsen  Sociale vanskeligheder/ har svært ved at indgå i sociale relationer/gruppearbejde forsvinder langsomt  Sproglige vanskeligheder/forstår ikke fundamentale begreber  Faglige problemer/indlæringsvanskeligheder Jill Mehlbye, AKF

Støtten til de unge  Styrke selvværd – og tro på egne præstationer  Styrke sociale og personlige kompetencer  Hvem kan være den kontinuerlige voksenperson? Jill Mehlbye, AKF

Dannelsen af et positivt selvbillede (resiliens) Kompensation for svag social baggrund:  gode skoleresultater, god evne til social kontakt, og højt aktivitetsniveau i fritiden kompenserer for negativ familiebaggrund. Afgørende er  personlige relationer  succesfyldt opgaveløsning ( Rutter, Rae Grant m.fl.) Jill Mehlbye, AKF

”Den gode spiral” Institutionen sikrer den unge følgende  Bliver set  Har sociale netværk i institutionsmiljøet,  Er i klare trygge strukturer  Har positive relationer til de voksne, som spiller en central rolle som forbillede (Antonovsky) Jill Mehlbye, AKF

Styrkelse af læringsmiljøet  De unge har gode relationer til de voksne, og synes at de bliver behandlet godt  De voksne er interessere i de unges trivsel  De voksne lytter til de unge, og giver dem hjælp når der er brug for det,  Den enkelte voksne er god til sit fag (uddannet i faget) Jill Mehlbye, AKF

Klubbernes styrke udadtil  Ser de unge i en anden kontekst som er et vigtigt bidrag i det forebyggende arbejde  Har større frirum end fx skolerne  Har en anden tilgang til de unge  Og er derfor en væsentlig del af det tværfaglige samarbejde Jill Mehlbye, AKF

Støtte til de unge i klubmiljøet  Et sted at være/udvidede fleksible åbningstider  Aktivitetstilbud der udvikler særlige interesser og færdigheder hos de unge  Lektiehjælp /rum for lektielæsning  Fritidsjob – hjælp til dette  At leve med en vanskelig livssituation/samtalegrupper også for drenge/anonym rådgivning  Mentorordninger Jill Mehlbye, AKF

Den velfungerede institution Hvad skal der til at kunne dette…..  Kompetence voksne med specialer – derfor er personalet ikke nødvendigvis kun tilknyttet en institution  Åbning udadtil i forhold til lokalsamfundet  Klare mål og retning for institutionens medarbejdere  Fleksibilitet i brug af ressourcer  Klar og tydelig rolle i det tværfaglige /tværinstitutionelle samarbejde Jill Mehlbye, AKF

Ledelseskulturen har betydning for institutionens virke  Klare og høje forventninger  Klare mål for arbejdet er formuleret i en tæt dialog  En løbende dialog om arbejdet (synlighed)  Opfølgning af om mål følges Jill Mehlbye, AKF

Fem gode råd 1. Lektiehjælp – rammer for at kunne læse lektier 2. Fritidsjob – hjælp til dette 3. Sociale kompetencer - fungere i grupper 4. Styrkelse af selvtillid og selvbillede bl.a. ved mentorer 5. Styrke de unges mestring af ringe familievilkår – ved anonymrådgivning/ samtalegrupper Jill Mehlbye, AKF

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN Jill Mehlbye, AKF