FOLKLORA TIL POSTMODERNISMENS BØRN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Videnskabsteori..
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Almen dannelse vs. skoledannelse
Introduktion til Sprogpakken
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Interkulturel kompetence
Elevernes digitale dannelse
Fagets formål, fokus og fagmål
Familie og børn i en opbrudstid
Fagdidaktik A i historie
Musiksociologi MM Æstetik
Hvad render vi rundt og laver?
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Samtidshistorie på HHX
(Social) Konstruktionisme
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
DET MODERNE GENNEMBRUD
Det moderne gennembrud
Æstetiske læreprocesser
Introduktion: Fra område til perspektiv
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Musiketnologi.
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dannelse og kompetencer

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Tidsplan for eksamen 40s umd
Uddrag af politiske principprogrammer
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Middelalderen
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Matematik B 1.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Overblik over renæssancen og barokken
Middelalderen
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Revolution og Romantik
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Relations kompetencer
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Menneskets forhold til naturen
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
Bachelorprojektvejledning?
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

FOLKLORA TIL POSTMODERNISMENS BØRN Hvorledes kan Den 3. Verdens folklore indgår i et nyt børnekulturelt paradigme. - - - Grafisk, historisk, kulturel gennemgang af europæiske hovedtræk. Grundlæggende paradigmer i kulturhistorie.

(fra 100 f.kr. til Roms fald 500 e.kr.) Oltiden & tidlig Middelalder Kulturel diversitet, mangfoldige sprog & stammekulture, stammer, småkonger & WarLords M Y T O L G I S K M A N G E U D R FOLKELORE: Tradering, Lærende fællesskaber, Subjektrelation, Folkemusik m. Dialog, Forsanger/Kor Kucheza-enhed, Levende fortælling. (B.Christensen k.7 +s.67) ANTKKEN 480-336 f.kr.: Sokrates, Aristoteles, Platon GOTISKE stamme ROMERIGET (fra 100 f.kr. til Roms fald 500 e.kr.) KELTISK GER- MANSK KRISTENDOM PAVEKIRKEN ”Kulturdrab be- gynder – Især musik & dans” (B. Christensen s. 63,66,76) Korstogene T E O L G I S K E N G U D

Middelalder Middelalder: Høj-middelalder PAVESTATEN fra år ca. 500 Katolicisme Inkvisition år 1184 -1860(w.p.) Krig med ISLAM Gregoriansk sang (500-1400) Middelalder E N G U D & R L I O T E O L G I S K Middelalder: ca. 500 - 1100 Folkevandring & etnisk udrensning Fyrste & Småkonge- dømmer – WarLords Høj-middelalder Bystater Fremkomst af nationalstater Feudalisme Gotikken (år 12-1500) ”Merkantilisme” = bullionisme Handelshuse Handels/opdagelses-rejser SKOLATIKKEN: år 1150-1250 Tese-antitese-syntese Inspiration fra Arabien grundlagde UNIVERSITETER NODE SYSTEMER (år 1050 Guido af Arezzo(wp) BOGTRYKKERKUNST J.Gutenberg år 1440 J.Snell 1482 i dk (wp) Rejsende Musikanter Gøglere REFORMATIONEN Luthers 95 teser år 1517 T O

Renæssance (Topper år 1540-1650) PAVESTATEN Katolicisme REFORMERTE KIRKER Protestantismen (Nationale forskelle & Frikirker) National- Stater, Feudalisme, Stavnsbånd. R starter i Italien (13-1400(w.p)). Genfødslen af antikkens kunst og arkitektur. Humanisme. Kirkelig monopol på musik & sang. Stiv kropskultur. Overklasse-monopol på dans. Pieter Brüegel maler børn med traditionelt legetøj. Bøger udgives af kirken & universiteter M E T A F Y S I K F L E R K I Inkvisition år 1184 -1860(w.p) KONGEMAGT m. stor økonomisk ideologisk & kulturel magt Rejsende Musikanter Gøglere MERKANTALISME Chr.4: år 1588-1648 Markedsøkonomi Forløber for kapitalisme Kolonialisme Samlet Rigdom Ædle / Djævelske -”vilde”. Slavehandel Møde med andre kulturer Blanding af kulturer

Oplysningstiden fra år 1690 (-1800) Positivisme: ”DER ER ÉN SANDHED” A.Comte(1798-1857w.p)): ”P er 3. fase af Erkendelse”. E.Kant (1764): Filosofi, matemetik, logik – ”Tingen I os/ tingen i sig selv”. J.J.Roussau(1712-78(w.p): Oplysningsfilosof – ”Emilie”. R.Descartes (1596-1650): Rationalist, Naturvidenskab, skabte koordinatsystemet - ”Den metodiske tvivl”. Adskillelse af krop & ånd, objekt/subjekt, barn og voksen Skoler, Børneasyler, Dannelse & pædagogik Evidens Ekspilcit viden (C.O.Scharmer Gleerup s.1) Katolicisme Protestantismen F L E R K I P O S I T V M E Inkvisition år 1184 -1860(w.p) & ”Hvid mands byrde” (B.Christensen s.63/66/76) E K S P L I C T V D N UNDERVISNINGS- PLIGT (Dk. 1739(w.p)): P.Aries: ”Skabelse af Barndom -Børn fratages deltagelse i voksenfællesskab …& frihed”. (B.Juncker s.112,113 & J.Springer s. 101,102) KAPITALISME Kommericiel børnekultur: billeder, moralske fortællinger

Oplysningstiden: Romantikken (1800-tallet) F L E R K I DEMOKRATI Amerikanske Frihedserklæring (1776) Den franske revolution (1789-99) Folket gør sig til subjekt Frihed, lighed & Broderskab ! Dyrkelse af naturtilstand og den barnlige Uskyld (Roussau). Æstetik anerkendt som videnskab EN VIFTE AF ISMER OPSTÅR Med udgangspunkt i: … KRISTEN MORAL Skyld, dyd E K S P L I C T V D N KAPITALISME International handel, Underholdnings Industri koncerter, Teater. BOOKLORE: Forlag, (Dannelses-) Romaner, Folkeventyr, Skillingsviser, Børnespejl, Annonceaviser. P.M.Møller(1820): Børn mangler færdigheder… …de skal ikke læse romaner og eventyr (B.Juncker s.67). A T I S M E Humanisme Materialisme Idealisme Realisme

FNs MENNESKERETIGHEDS Moderniteten ca. år 1900-1960 Utopisme Hermeneutik: ”DER ER EN GRUNDLÆGGENDE MENING” Humanvidenskab = Tolkning af noget der har mening – W.Dilthey(1633-1911) F.Schleiemacher(1769-1834) ”Von kinde aus” (Gleerup s.109) Børn er handlende Subjekter – Kulturelle aktører REFORMPÆDAGOGIK Ellen Key: ”Barnets århundred” Anakisme MEDIALORE Analog elektroniskteknik Grammafon, Film, Tlf., Radio, Magnetbånd TV-monopol E K S P L I C T V D N M A N G E U D R Kommunisme Socialisme Liberalisme Konservatisme Fasisme Dannelsesbegrebets højeste mål indenfor pædagogikken FNs MENNESKERETIGHEDS ERKLÆRING

Hermeneutik & Moderniteten ca. år 1900-1960 Pædagogiske strømninger som bl.a. praktiseres i private alternativer: Frøbel (1840) – Første børnehave m. pædagogisk materiale J.Piage (1696-1980) Trappeteori. M.Montessori – Sanser, frit valg. John Dewey(1859-1952) – Erfaringspædagogik. P.Freire & A.S.Neill – Kritisk / frigørende pædagogik. Hermeneutiske cirkel (W.Dilthey): En cirkelbevægelse mellem del & helhed, subjekt & objekt. Paluus:”Viden er en proces Indøvet gennem praksis” (Gleerup s. 15). LEMISKATEN –Teori / praksis, Socialøkologi Børnepsykiater Bernhard Lievegoed (Løsnet 1989) DET BØRNE- KULTURELLE SYSTEM Offentlige institutioner som vælger kultur for børn Biblioteker, skoler, Institutioner, forlag: + Dannelse/Samenes - Æstetik & Kunst (B.Juncker s.46-57,129) E K S P L I C T V D N Børnekultur- -paradoks Pædagogisk paradoks

POSTMODERNISMEN fra midt af 1900-tallet KRITISK TEORI: Sen-Oplysningstid – Hyper-komplekse Samfund J.F.Lyotard / L.Qvortrup / Giddens (w.p): ”DER ER HVER SIN MENING” (Gleerup s.17-18) 1. Holdninger som kan ændres 2. Industrialisering, markedsøkonom, økonomiske institutioner 3. Nationalstater, demokrati politiske institutioner (Juncker s.118) Frankfurterskolen (1930´erne - Marx/Freud (gleerup s.17)): MaxWeber (1958) – Habermas (1975-87): ”Modernitetens jernbur – Specialister uden ånd, sensualister Uden hjerte”. ”Negativ fremmedgørelse – Målrationelle Systemverden tænker instrumentelt og kolonialisere Livsverdenen”(Gleerup s.18) - - - D.A.Schön(2001), E.H.Schein (84): ”Processuel Viden - Reflektion i praksis, indsocialiserede kensgerninger. J.Lave & Wenger(1991): ”Situeret læring, lærende fællesskaber, - Al læring er indfældet i kollektive e. sociale fællesskaber” (Gleerup s. 3,20,21) T A V S I D E N M A N G E U D R I S L DIGITALE REVOLU- TION - Børnene indtager medierne

POSTMODERNISMEN & Børnekulturen Beth Juncker: Børn er æstetisk agerende & sensitiv erkendende. F.Mouritsen: ”Børnskultur er traderet - ”De 3. K´er i Børnekultur: K for børn – K med Børn – K af børn” Børne-voxen-dikotomi ophæves (B.Juncker s.113+139) NY BØRNEKULTUREL PARADIGME: At det æstetiske har sin egen væren og sin mening At denne væren skabes ved hjælp af kulturelle mønstre og udtryksformer At den fordrer færdigheder, inspiration, rum, redskaber og øvelse At det kulturelle udtryksregister, der aktualiseres, improviseres og udvikles med, er forudsætningen for det sociale samvær, der muliggøres og den mening, som vindes gennem det At denne væren omfatter både børn og voksne At dens kvaliteter knytter sig til deltagelse I N O V A T D E

Frem til cirkulær tænkning & processer Livslang læring & identitet dannelse ”Det er blandt nutidens minoriteter at vi finder morgendagens løsninger” BARNDOMMEN ”AFSKAFFES”: Børn integreres i voksenverdenen - Derfor (bør) samenes & aldersapartheid afskaffes STAMME- KULTUR Kulturrelativisme, Subkulturer – autonome. Tilvalgte fællesskaber & Semiotik E M R G N D V I

IDENTITETS DANNELSE

FOLKLORE til Postmodernismens børn Ang. fortælling af eventyr & fabler: ”Det væsentlige er de genrer og mønstre… del af kulturelt lager… (Der) gør det muligt at improvisere, blande, udvikle …udtryksformer”. (B.Juncker s.177 / Lundgren&Norrby s.24,26,31,35,52-54) Ang. musik & bevægelse: Gøssel, L.Kærså, L.Falk, J.Rahbek Schmidt og Bernhard Christensen: ”Musikalsk skaben er før-kompositorisk improvisation” – som i folklore ! (E.Lyhne s.33+53) - ”Gentagelse – Enhed af musik, sprog & bevægelse” (B.Christensen s.138+146) Ang. traditionel legetøj: Ingen litteratur & forskning - men værkstedsaktiviteten er INOVATIV - Aktiviteten passer perfekt i B.Junckers: NYE BØRNEKULTURPARADIGME