Skal børn lære mere og mere?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Handicap, idræt og social deltagelse
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
- fortsat midt i en flekstid?
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Skolereformen – optimering af barndommen?
Vision Uddannelsesparate unge
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Familie og børn i en opbrudstid
Den brændende platform
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Den gode patientrejse og det gode liv
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det senmoderne samfund
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Frivillighed på kommando findes ikke
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dannelse, leg og læring BUM konferencen 25. september Per Schultz Jørgensen.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Den pædagogiske læreplan
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skal børn lære mere og mere? Stavnsholtskirken 7. marts 2013 Per Schultz Jørgensen

Svaret er…… Ja – i de dominerende og magtfulde politiske kredse Det er nødvendigt for at vi kan klare os i en globaliseret verden Måske – blandt de skeptiske kritikere Det handler om børns hele udvikling som mennesker, det er nødvendigt for at vi kan overleve som samfund

Børn skal undervises mere Læreplaner Måling og testning sat i system måletyranni Sammenligning uafladelig Konkurrence mellem børn og skoler Systematisk forsøg på at accelerere udviklingen

Tre ministre i Politikens kronik Antorini, Hækkerup & Østergaard, 13. november 2012: ”Børn fødes ikke som 7-årige, når de begynder i skolen. Derfor er vi nødt til at tænke det her førskoleelement med, hvis vi skal nå målsætningen om, at næsten alle er i stand til at tage en ungdomsuddannelse”.

Børnesynet Børn i et konkurrence-samfund Vækstparadigme Nyttige for samfundet Hurtigt frem til at kunne bidrage Et markedsbaseret perspektiv

Kritikerne Børns egenart forsvinder Børn reduceres til midler i det store regnskab Legen udhules Børnekulturen reduceres Smalt og overfladisk børnesyn Det handler om information – mere end kundskab

David Elkind The Hurried Child The Power of Play

Hvad siger David Elkind? ”Vi har i dag et enormt problem i USA, fordi man skubber børnene tidligere og tidligere i skole og stiller større og større krav…” ”Vi ved børnene lærer i helheder, at de lærer ved at lege…” ”I skal passe på at I ikke ender som os…” (Interview Politiken, 3. Februar 2003)

Skoleforberedelse Uddannelsesforberedelse

Hvorfor er vi endt der? Vækst og BNP Effektivisering Konkurrence og NPM Alt ses i en økonomisk vinkel: Nyttemaksimering tre synsvinkler på borgeren i samfundet

Borger i konkurrencestaten Arbejdsmarkedet er det dominerende tema Det regulerede menneske Der er veluddannet og kompetent er beskæftiget Kan aktiveres og omstilles Fleksibilitet

Borger i forbrugssamfundet Markedet er det dominerende tema Det forbrugende menneske Den konsumerende familie Der er opdateret på de nyeste versioner Der signalerer afslappet kompetence Udstråler kontrol Og velstand lykke

Borger i velfærdssamfundet Civilsamfundet er det dominerende tema Det selvstændige og demokratiske menneske Det innovative menneske Den kritiske borger i det offentlige rum Tager stilling og bidrager Den frivillige indsats

Børn midt i et opbrud De store paraplyer er borte Individualisering Socialkarakter: Det ydrestyrede menneske Radarorienterede børn de nye familiemønstre Hvad skal børn have med sig i bagagen?

Tre slags kritik Institutionskritik Markedskritik Dannelseskritik

Institutionskritikken Modstand mod Heldagsskolen: er der noget tilbage til det personlige valg? ”Afskaf heldagsvuggestuen” Anne Kristine Waage Beck Den tidlige og langvarige adskillelse fra de vigtigste personer i børnenes liv er til skade for deres følelsesmæssige udvikling og socialisering (Information, 2-3. marts 2013)

Ole Schouenborg Det er kun børns nære relationer der kan skabe tryghed og selvværd hos børn Børn socialiseres under pres Derfor slår professionelle pædagoger ikke til Har han en pointe? Ja, hvis vi reducerer daginstitutionen til opbevaring og undervisningssted

Markedskritikken Kommercialisering af barndommen Børn er i stigende grad mål for reklamer og markedsføring Og færre og færre er kritiske over for det Sponsorering af institutioner Børn ses som selvstændige forbrugere Fra barndom til faktura

Fra barndom til faktura 15 børneforskere i Danmark: Vi er dybt pessimistiske over de svar, der serveres i dag, og vi tror, at børn og barndom er i faretruende risiko for at ende som faktorer i en markedsanalyse Information 5. sept. 2011

Dannelseskritikken Barndommen er en egen livsfase Børneperspektivet Hvad er udvikling? Legens betydning Spørgsmålet om individualitet

børneperspektivet

Hvad er et børneperspektiv? Respekt for barndom som en værdi i sig selv Børns egne oplevelser Barnesproget Børns egen progression erkendelsesmæssigt Børn ved bedst på nogle livsområder

Hvad er udvikling? Tilegnelse af kulturens sociale og intellektuelle normer og værdier Fordybelse Deltagelse Opleve sig betydningsfuld i et socialt fællesskab Individualitet

Leg En oplevelsestilstand Selvforglemmelse i et imaginært rum En mental tilstand og et mål i sig selv Leg er selvforvaltende i frihed Vi gør leg til noget med nytteværdi Leg og læring

Leg er grænseløs i sit eget lukkede univers

Individualitet Subjektivitet At være til som en, der er anderledes og en der har værdi Selvoplevelsen Selvværd Selvberoenhed

Visionen om barndommen

Men skal børn ikke lære noget? Jo – og de kan næsten ikke andet Med læring handler om erfaringer, fordybelse, samtale – og leg og eksperimenter Og tilegnelse i sit eget tempo Derfor skal vi udvide spørgsmålet om faglighed – også for små børn Det er ikke kun færdigheder og paratviden Også spørgsmål og kreativitet

Udfordringen Vi skal genskabe projektet om en barndom, der forener en tro på børns indbyggede potentialer med et samfundsansvar for deres opvækst, udvikling og læring. Her skal børn have en solid bagage med sig af værdier og faglige forudsætninger for at kunne navigere i en uoverskuelig verden. Derfor er det på høje tid at skifte spor (Fra barndom til faktura).

Hvad er et godt børneliv? Leg og frihed Tid til fordybelse Nærhed til voksne kammerater Normer og forudsigelighed Udfordringer, udvikling og kompetence Deltagelse og rettigheder

Litteratur Erik Aalbæk Jensen: Herrens mark (1990) og Magtens folk (1991). Jens Smærup Sørensen (2007): Mærkedage. Donata Elschenbroich (2003)Kanon for syvårige. Om at lære børn at orientere sig i verden. Hans Reitzel (her udgangspunkt i Comenius: Orbis Sensualium Pictus fra 1658). Helle Jensen, Jes Bertelsen, Jesper Juul, Michael Stubberup, Peter Høeg & Steen Hioldebrandt(2012)Empati – det der holder verden sammen. Rosinante (her redegørelse for begrebet ”selvberoenhed”). Maria Øksnes (2012)Legens flertydighed. Børns leg i en institutionaliseret barndom. Hans Reitzel. Lars Dencik, Per Schultz Jørgensen & Dion Sommer (2008) Familie og børn i en opbrudstid. Hans Reitzel.