Censorformandskabets møde 25. oktober 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Blended learning – hvordan?
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Erhvervsakademi DANIA
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Velkommen til Campus Roskilde
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Sygeplejerskeuddannelsen
Velkommen til E-business
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Lærerprofessionen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
Specialisering 271 UMD.
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Den koordinerede ungeindsats
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Bachelorprojektvejledning?
Metropol Socialrådgiveruddannelserne Bornholm
Ny karakterskala – nye mål?
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Censorformandskabets møde 25. oktober 2012 Helle Antczak Ny bekendtgørelse, ny studieordning og forandringernes indflydelse på eksamen og udprøvning Censorformandskabets møde 25. oktober 2012

Ny(e) bekendtgørelse(r) Fra… …til et samlet, progressivt tilrettelagt uddannelsesforløb ”Uddannelsen tilrettelægges med stigende sværhedsgrad og kompleksitet gennem forløbet” (Gammel bkg. § 4 stk.3) en uddannelse bestående af selvstændige moduler ”Ved et modul forstås en afrundet uddannelsesdel (…) med egne læringsmål, der afsluttes med en selvstændig prøve.” (Ny bkg. § 3 stk. 5) Helle Antczak

Ny(e) bekendtgørelse(r) Fra 4 fagområder… …til 6 kerneområder Socialt arbejde Psykologi og psykiatri Jura Samfundsvidenskab Teorier, metoder og etik… Individet i samfundet, menneskers udvikling og sociale relationer Sociale problemer, ledighed og livsbetingelser Velfærdspolitik og den retlige regulering… Organisation og økonomiske rammer for indsatser… Evaluering, udvikling og kvalitetssikring… Helle Antczak

Ny(e) bekendtgørelse(r) Fra afprøvning af … …til afprøvning af Første år Fire fagområder Bachelorprojekt 6 11 moduler Praktik Bachelorprojekt 13 Helle Antczak

Den nye uddannelses forløb (studieordning) Grøn = ekstern bedømmelse 1. semester Modul 1: Sociale problemer og socialt arbejdes praksis (15 ECTS) Modul 2: Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis (15 ECTS) 2. semester Modul 3: Familier, børn og unge og socialt arbejde (15 ECTS) Modul 4: Udsatte grupper, personer med handicap og socialt arbejde (15 ECTS) 3. Semester Modul 5: Arbejdsmarkedet og socialt arbejde  (15 ECTS) Modul 6: Organisation, metoder og praksis (15 ECTS) 4. Semester Modul 7: Praktik (30 ECTS) 5. Semester Modul 8: Tværprofessionalitet og socialrådgiverens funktion og rolle (15 ECTS) Valgmodul A: Udsatte børn og unge Valgmodul B: Beskæftigelse (15 ECST) 6. Semester Modul 10: Perspektiver på og udvikling af socialt arbejde (15 ECTS) Valgmodul A, B, C eller andet valgmodul (15 ECTS) 7. Semester Modul 12: Viden og vidensformer i det sociale arbejde og den beskæftigelses-rettede indsats (15 ECTS) Modul 13: Bachelorprojekt (20 ECTS)

Ny studieordning Indholdet afspejler en række ønsker udefra: Større samspil mellem uddannelse og praksis Fokus på sammenhæng mellem pris, kvalitet og effekt Bedre afsæt i evidensbaseret viden Mere fokus på socialrådgiveren som myndighedsudøver (organisatorisk forståelse, retsanvendelse, koordinerende funktion) Helle Antczak

Ny uddannelse En række udfordringer i relation til eksamen: Mange ressourcer bundet til afprøvninger Ingen fageksaminer Modulerne er i deres indhold og læringsmål tværfaglige og ”fler-kerneområde-orienterede” … det giver udfordringer, når eksaminator- og censorprofilen skal findes Moduler skal i princippet afprøves isoleret – men bygger reelt oven på hinanden Ambitiøse læringsmål for de enkelte moduler (Dagsordenens punkt 5) Helle Antczak

Punkt 5: Nye uddannelsesmoduler… med mange og komplekse læringsmål Hvordan håndteres dette – og hvordan udprøves kompleksiteten på en formålstjenlig og fair måde? Helle Antczak

Modul 3: Familier, børn og unge Viden: 9 læringsmål Færdigheder: Kompetencer: Beskrive, analysere og vurdere udsatte børns, unges og familiers situation i et helhedsperspektiv Anvende metoder og redskaber i arbejdet Anvende love og regler i forbindelse med socialt arbejde med familier, børn og unge Formidle sociale problemstillinger i skriftlig form Varetage funktioner i socialt arbejde, herunder myndighedsudøvelse Kommunikere med målgruppen Anvise muligheder for at håndtere magt og etik i arbejdet med udsatte børn og unge Anvise muligheder i samarbejdet med forskellige faggrupper og organisatoriske niveauer i børne, unge- og familiearbejdet Kan vi lære dem det ? Kan vi udprøve det ved eksamen? Helle Antczak (I alt 17 læringsmål)

Modul 4: Udsatte grupper, handicap Viden: 6 læringsmål Færdigheder: Kompetencer: Beskrive, analysere og vurdere sociale problemer i forhold til voksne og unge udsatte i et helhedsperspektiv Benytte konkrete metoder og redskaber på feltet og udføre enkelte typer af socialt arbejde Anvende love og regler i forbindelse med socialt arbejde med udsatte Varetage funktioner i socialt arbejde, herunder myndighedsudøvelse Kommunikere, samarbejde og inddrage forskellige parter Anvise muligheder for at håndtere magt og etik i arbejdet med voksne og unge udsatte Indgå i forebyggende og problemløsende sociale indsatser Kan vi udprøve det ved eksamen? Kan vi lære dem det ? Hvilke eksamensformer? (I alt 13 læringsmål)

”Oversættelser” Formuleringer i København i retningslinjerne for den mundtlige eksamen på modul 4: Ved bedømmelse af den studerendes præstation lægges der vægt på følgende:   At den studerende kan belyse casen med inddragelse af empirisk og teoretisk viden fra modulets litteratur (obligatorisk og selvvalgt), undervisning og øvrige læringsaktiviteter At den studerende kan inddrage mere generel viden om socialt arbejde, indsatser og relevante metoder i relation til udsatte grupper At den studerende kan reflektere over kommunikative og samarbejdsrelaterede aspekter af det professionelle arbejde med udsatte grupper At den studerende kan indgå i en dialog om etik og myndighedsudøvelse i relation til udsatte grupper – eksemplificeret ved casen Helle Antczak

Nye uddannelsesmoduler Helle Antczak

Nye uddannelsesmoduler Helle Antczak