Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Social kapital – rig på relationer
Coaching …en introduktion
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Lederudvikling.
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Realkompetencevurdering i Danmark
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Vejlederens kommunikation
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Head of Education - PostNord
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
”Det er i handlingen, at magien ligger”
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN, SYD og TREKANTOMRÅDET

Fra medarbejder til IKV-TEAM Klare mål Klare roller Kollektivt ansvar for at løse opgaven Teamet har komplemen- tære kompetencer Teamet har indflydelse på, at målet nås • Alle kender formålet med IKV i AMU • Teamet har tillid til målet og til hinanden og arbejder i den samme retning • Kend din egen rolle og performance- mål i teamet – hvad skal jeg bidrage med? • Team Charter; lav en kort beskrivelse af, hvordan I vil arbejde – dialogen i teamet er NØGLEN TIL SUCCES • Alle kender hinandens roller og opgaver og træder til, når en kollega er overbebyrdet, for at eliminere flaskehalse og skabe et godt flow i processen • Teamet er vigtigere end de enkelte individer • Teamets medlemmer har forskellige kompetencer, der supplerer hinanden • Det er summen af vores viden, erfaring og indsats, der skaber en unik service over for borgeren – og dermed succes for teamet Kollektivet • Det er vores kollektive ansvar og opgave at få RKV / IKV i AMU til at lykkes • Teamet skal have de rette kompetencer og beføjelser til at træffe beslutninger

Hvem kan henvendelser om IKV i AMU ske til? Hvem gør hvad? VEU-konsulent Kursus- administrator Faglærer/underviser Vejleder Uddannelsesleder Løbende sikre, at det organisatoriske setup for IKV til AMU er på plads. Proaktivt markedsføre IKV i eksterne sammenhænge. Rådgive og vejlede virksomheder og borgere om IKV i AMU – være virksomhedens tovholder/én indgang, indtil uddannelsesmålet er nået. Proaktivt vejlede til IKV i AMU, håndholdt overgang til/fra faglærer/underviser, være borgerens støttepunkt undervejs, indtil uddannelsesmålet er nået. Mest effektivt til næste kompetence Proaktivt vejlede til IKV i AMU, guide effektivt videre, introducere ”Min Kompetence-mappe” og opfordre til, at borgeren udfylder den før 1. besøg hos vejlederen. Virksomheder: tilbyde besøg af VEU-konsulenten. Spotte behov for, proaktivt rådgive og vejlede om samt gennemføre IKV i AMU i virksomheder og for borgere. JOBCENTER VIRKSOMHED BORGER

Hvad hjælper det, at du ”scorer” og har succes – hvis holdet taber? Vi ved alle sammen hvordan det gik 

Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med realkompetencevurdering i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN, SYD og TREKANTOMRÅDET

Appendix Roller og kompetenceprofiler TUP 2012 Realkompetencevurdering

VEU-konsulenten Rolle • Være én indgang til voksen- og efteruddannelse for virksomheder, borgere – beskæftigede og ledige • Vejlede til realkompetencevurdering Kompetencer • Vide, hvad realkompetencevurdering er • Kende formålet med RKV • Kende VEU-centrets fælles procedure (jf. udviklingskontrakt 2014/15) – hvordan kommer virksomheden, den beskæftigede og den ledige i mål med RKV? • Kende økonomien i RKV for hhv. beskæftigede og ledige

Kursusadministratoren - 1 Rolle • Være i stand til proaktivt at foreslå RKV over for virksomheder, beskæftigede og ledige • Være én indgang til voksen- og efteruddannelse og guide præcist videre til rette vejledningsfunktion, jf. kontaktliste for vejledere (udarbejdes lokalt og lægges på VEU-centrets hjemmeside) • Være i stand til at introducere ”Min kompetencemappe” og opfordre til, at denne udfyldes før den første kontakt med vejlederen, alternativt opfordre til, at borgeren samler al dokumentation for erhvervserfaring, uddannelse, mv. • Vejlede til realkompetencevurdering – Fra ufaglært til faglært – ”Få papir på det, du kan” – Som led i uddannelsesplanlægning

Kursusadministratoren - 2 Kompetencer • Vide, hvad realkompetencevurdering er • Kende formålet med RKV • Kende VEU-centrets fælles procedurer (kontrakt 14-15) • Kende økonomien i RKV for beskæftigede og ledige • Kunne introducere ”Min Kompetencemappe” (link, mv.)

VEU-vejleder - 1 Faglige kompetencer • Vejlederuddannelse • Evt. kandidat i pædagogik eller psykologi • Erfaring fra undervisnings- og/eller uddannelsesverdenen (fælles kontekst som faglærerne) • Coachende tilgang til det hele menneske • Afklaret med ens eget kompetenceområde • IT-kompetencer på grundlæggende niveau

VEU-vejleder - 2 Personlige kompetencer • Open minded • Holistisk • Skal kunne følge spørgsmål til dørs/sætte sig ind i det faglige • God til at lytte/samtale • Evnen til at vejlede/spørge ind, så borgeren selv ser lyset (coaching) • Bevidst om, at man som vejleder ikke skal ”fixe” borgerens problemer • Empati

VEU-vejleder - 3 Forslag til at ”klæde vejledere på” til åben vejledning i VEU-regi: • Gensidig information om kursusudbud/efteruddannelse • Vidensdeling om hvilke GVU, IKV og merituddannelser, og hvilke erfaringer det kræver • Se de forskellige skoler/uddannelsesmiljøer • Personlig kontakt til hinanden – få sat ansigt og navn på hinanden. Lister via VEU-centrets hjemmeside. • Få de enkelte skoler/uddannelser til at spille bedre sammen • Udarbejde kasse-diagramoverblik over veje til faglært • Synliggøre jobåbninger og krav til kvalifikationer i forhold til konkrete jobfunktioner

Faglærer Rolle & kompetencer • Skal kende VEU-centrets IKV-procedurer og kollegernes roller • Samarbejder med VEU-konsulenten om at gennemføre RKV-forløb for og i virksomheder • Har et godt overblik over sit fagområde og tilhørende målbeskrivelser • Har en god og basal viden om love og regler inden for fagområdet • Kunne udarbejde kasse diagramoverblik over veje til faglært • IT-kompetencer på grundlæggende niveau Personlige kompetencer • Tager afsæt i individets erfaringer og situation • Er neutral/objektiv i sin vurdering • Har solid erfaring i afklaringssamtalen • Evner at spotte sagens kerne • Giver ejerskabet til individet