SpecialCenterRoskilde Fjordskolen Lysholm & Hedevang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Østervangsskolen 2010.
Informationsmøde på Mosedeskolen
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Elever i specialklasser og specialklasseelever
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Informationsaften Aftenens program:
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Informationsaften for kommende 0.klasseforældre – 31.oktober 2012.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Østervangsskolen Børnehaveklasse 2014
Velkommen Til Øster Snede Skole.
Vejlby Skole –
Velkommen til Skovshoved Skole.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
SFO pr. 1. August 2014 På skoledage:
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Årshjul 2012 Børnehuset Hørgården Her er det naturen der er i fokus.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
0.årgang 2012/ årgangs struktur - Hverdagen på 0.årgang.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Sunds skole Evaluering
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 11. november 2014
For førskolegruppens forældre
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
Grunde til at jeg elsker dig
Udvikling på IT-området
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Rullende skolestart August 2010.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Præsentation af forårs-sfo
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til Skolen ved Sundet
Præsentationens transcript:

SpecialCenterRoskilde Fjordskolen Lysholm & Hedevang Roskilde kommunes specialskole for elever med fysiske og psykiske handicap, svære generelle eller specifikke indlæringsvanskeligheder. Fjordskolen, Lysholm. Hyrdehøj 5, 4000 Roskilde. Tlf. 46317310. Mail: www.fjordskolen@roskilde.dk

Fjordskolens opgave

FJORDSKOLEN LYSHOLM Målsætning -at give den enkelte elev bedst mulige faglige, sociale  og personlighedsmæssige læringsbetingelser indenfor rammerne af Folkeskoleloven og Roskilde Kommunens styrelsesvedtægt og værdigrundlag,   -at undervisning og fritidsaktiviteter tilrettelægges med udgangspunkt i en helhedsvurdering af den enkeltes resurser og kompetencer, og sigter mod at opnå mest mulig selvstændighed og nysgerrighed som grundlag for videre skolegang og en meningsfuld tilværelse.    -at tilbyde de bedste læringsbetingelser i et trygt og struktureret miljø, hvor der lægges vægt på den gode relation, hvor glæde og humor , samt et tæt forældresamarbejde, er grundlaget for trivsel og selvværd   -at traditioner, leg og fællesskaber sættes højt. -  et helhedstilbud til børn med generelle indlæringsvanskeligheder og evt. multiple funktionsnedsættelser.

Lysholmfakta 50 elever fordelt på 3 trin i 6 klasser på Lysholm. SFO følger samme struktur (47 børn i SFO) Skole og SFO danner helhed – også i forhold til de fysiske rammer. Klasserne underopdeles i mindre enheder. I indskolingsklasse 1a eller 1b underopdeles 8-9 elever typisk i 3 undergrupper ud fra et helhedssyn (individuelle, sociale, pædagogiske behov, alder, køn m.m.) 16 lærere og 7 pædagogmedhjælpere (Skole) 18 pædagoger, 4 medhjælpere, 2-4 studerende (skole & SFO) ikke alle er på fuld tid 1 Afdelingsleder, 1 SFO leder, 1 souschef. 2 fysioterapeuter, 1 ergoterapeut 1 sekretær, 1 serviceleder Psykolog, konsulenter, talepædagog (PPR) sundhedsplejerske

Kerneopgaven er elev + far & mor Udarbejdelse af individuel undervisningsplan og statusrapport – målfastsættelse, evaluering, fokusplan Afholdelse af netværksmøder – tilbud til alle. Forældre bestemmer deltagere i netværk. Forældremøder 2*årligt - og flere uformelle sociale arrangementer Kontaktbog og ForældreIntra - barnets ”logbog” og voksenkontakt Telefonen & dialogen i mødet Traditioner – første og sidste skoledag, skolelørdag, ude-emne på Kattinge, efterårsfest, julecafé m.v.

Flere fakta Åbningstid: Morgensfo kl.08.00-08.45 Undervisningsstart kl. 08.45-/12.05/13.10/13.55 (alt afhængig af antal undervisningslektioner) SFO fra kl. 12.05-16.30 og i ferier fra kl. 8.00. Eleverne er i samme lokaler med de samme voksne. Lærer og pædagog er kontaktpersoner for typisk 3 elever. Aftenklub hver torsdag (2 forskellige målgrupper) fra 12 år og opefter. Kørsel med vognmand – eller selvtransport. Skolen koordinerer kørsel med forældre og vognmand (Torkilstrup) Samarbejde med aflastningsinstitutioner, STU tilbud m.m.

Forskellige typer samling i klassen

Dagsstruktur

Visuel støtte, struktur, TEACCH, PECS Smartboard, IPAD, Springboard, touchskærme, ASK

Kommunikationsbøger, billedudpegning, talebøf

Specialpædagogiske metoder - Trin for Trin, PECS, Marte Meo, Social Stories, KAT kasse….

Fysioterapi

Idræt i hal, sal eller på Stadion– svømning i Roskilde badet eller i Lysholms bassin

Dansk - i klassen, i læringscenteret

Matematik

Helle Couppé arbejder – Karlstad, læsepakker, musik, sprogscreening...

Musik et kommunikationsmiddel

Individuelt arbejde

Snoezelen

Anderledes dage - Inde- og udeemner, traditioner, højtider

Lysholm - skole & SFO. Et godt sted at være – et godt sted at lære...

Forældrenes møde med Lysholm Ledelsens besøg i børnehaver (efteråret) Forældre kontakter Lysholm (efterår/vinter) på baggrund af PPR henvisning. Indbydelse til 1. forældremøde på Lysholm i juni (med børn) lærere/pædagoger deltager. Ledelsen passer børn! Ledelsen holder forventningsmøder med alle forældre inden ferien. Lærere/pædagoger og konsulenter besøger det enkelte barn i børnehaverne i juni Genbesøg med børn og pædagoger (med madpakke) Individuel skolestart i perioden fra 1. august (SFO) til 13.august (Skolestart) Opstartsmøder forældre, børnehave og skole

Indsatsområder i 2012/13 Tidlig læseindlæring, læsehandleplan Autismepræget pædagogik (TEACCH) Minspeak – 2 grupper med ialt 10 elever. Kommunikationsgruppe Forældresamarbejde, forældreråd, netværkscafé med LEV Beskrivelse af den specialpædagogiske profil & faglighed Målfastsættelse og evaluering (fokusplaner) Teamsamarbejde, organisationsformer, struktur i dagen

Derfor er Lysholm et dejligt sted: En specialskole af høj kvalitet. Engagerede personaler, glade og udviklingsparate børn, samarbejdende forældre og meget, meget mere….. En specialskole med fokus på faglighed, glæde og udviklingspotentialer. Og prisen? Ja den er billig

Skolevalg – hvilken vej vælger du/I?