Veje frem i litteratur- undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Medarbejderudviklingssamtalen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
At være magtesløs med den magtesløse
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Ledelse i Praksis – 4. aften
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Kommunikation.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Engelbert H – og den sidste chance
Skriftlighed og læring
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Rytterne i Åbenbaringen
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
Reduktion AM 2009.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dannelse og kompetencer
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Relationelle Kompetencer
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Veje frem i litteratur- undervisningen Peter Kaspersen Trondhjem 30.5.2013

Publikationer Nikolaj F. Elf & Peter Kaspersen (red.) (2012). Den nordiske skolen – fins den? Didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske morsmålsfag. Oslo: Novus. Sigmund Ongstad (red.) (2012). Nordisk morsmålsdidaktikk. Forskning, felt og fag. Oslo: Novus. Brian Olesen m.fl. (2011). Kognition & Uendelighed. Levende matematik i flerfaglige sammenhænge. København: Navimat.

Disposition 1. Presset på lærerne 2. De unge læreres strategier 3. Veje frem mod fagdidaktisk refleksion

Presset på lærerne ”- pupils are suffering because schools and teachers are under pressure to perform well and meet standards and targets” (The Guardian 2012).

Herrlitz’ og van de Vens paradigmer Det akademiske Det udviklingsorienterede Det kommunikative Det utilitaristiske

Fund 1 Næsten alle lærerne i undersøgelsen er blevet modersmålslærere fordi de som unge har været fascineret af litteratur. Ellers havde de slet ikke påbegyndt det studium, og det gælder selv de yngste lærere.

Fund 2 Næsten alle lærerne underviser ud fra en bevidst eller ubevidst tilslutning til det kommunikative paradigme. For de ældre læreres vedkommende er de ældre paradigmer og deres store fortællinger stadig levende, men for de yngres vedkommende er de fjerne og har ikke meget med skolens hverdag at gøre.

Fund 3 Næsten alle lærerne giver udtryk for at de føler et ubehageligt men uimodståeligt dobbelt pres fra skoleledelse og elever om at undervisningen skal indrettes efter et utilitaristisk princip.

Det kommunikative paradigme 1 Paradigmets store fortælling er at undervisningen skal foregå som dialog mellem ligeværdige partnere.

Det kommunikative paradigme 2 De to store gamle fortællinger bæres af en kombination af reaktive og aktive læreprocesser. I det kommunikative paradigme opfattes læring som et resultat af interaktive læreprocesser.

Det kommunikative paradigme 3 Paradigmernes dobbelte karakter: emancipatoriske og meriterende elementer i forskellige forhold. I det kommunikative paradigme består der en spænding mellem en emancipatorisk forestilling om at eleven skal tilegne sig sin egen stemme – og en mere pragmatisk forestilling om at målet med undervisningen er tilegnelse af tekstkompetence.

Kritikken af det kommunikative paradigme Indefra: Sylvi Penne (2012) Udefra: Kravene fra det utilitaristiske paradigme

Det kommunikative paradigmes forfaldsform i Norden? Sylvi Penne: Kombineret diskurs- og metaforanalyse som bygger på James Paul Gee og på Lakoff og Johnson. Lakoff & Johnson: klassisk vestlig moral er baseret på to hovedmetaforer: ”The nurturing family morality” båret af moderen og ” Strict father morality”, båret af faderen. Omsorgsfamilien som den sejrende metafor i den nordiske skole.

Elevcentreringens og omsorgens konsekvens Elevene skal for eksempel lese om karakterer som ligner dem selv - noe som sannsynligvis er uttrykk for det Sennett (2002) treffende har kalt vår tids ”intimitetstyranni”, og som får Ziehe (2004) till å anbefale det motsatte, nemlig ”møtet med den andre” i undervisningen. Nærheten stopper på det emosjonelle nivået, hindrer metaforståelse og ny insikt (Penne s. 54).

Presset fra ledelsen A: ”For faktisk kom vores rektor til at sige sidste gang der var orienteringsaften til humanisternes store forargelse, ja her på stedet lægger vi jo ikke så meget vægt på de humanistiske fag, men vi har dem jo alligevel, men om det var en fortalelse, det var det jo nok” (Interview med Annette).

Presset fra eleverne P: Vil du sige at eleverne er meget praktisk anlagt, at de er brugsorienteret. A: De er meget, meget brugsorienteret, og de kan ikke lide det der der handler om kanon. Og derfor er det, som min medlærer der sagde, at det er jo altid rart at have de der citater fra bekendtgørelsen, for at vise dem det (Interview med Annette).

Kritikken af det utilitaristiske paradigme: Pasi Sahlberg om GERM FINLAND/SKANDINAVIEN Privatisering. Excellente skoler for de få Offentligt system for alle på alle niveauer Central læreplanstyring Risikovillighed, kreativitet, innovation Testning Smartere evalueringsmetoder, lokale, selvevaluering Accountability. Rangering af skoler Ansvarlighed Bureaukratisk kontrol Lederskab, tillid, kollegialitet Teknologien som drivkraft Pædagogik som drivkraft

De unge læreres strategier Tilbagetrækning Didaktisk fantasi Didaktisk refleksion

Den gamle dansklærers eksistentielle undervisning Gisles dødsscene bliver ”illustreret af læreren på bordet med hævet sværd – nærmest halvt stukket ihjel, samler indvoldene op og udsiger et 8-linjet skjaldekvad for derefter at falde ned og slå sværdet i bordet foran den stærkt forskrækkede elev – og så var lektionen forbi” (uddrag af Jespers dagbog).

Tilbagetrækningsstrategien A: … Altså, identitetsudvikling får jeg nok ikke lagt så meget vægt på. P: Nå, altså det der med at eleverne kan bruge danskfaget som et spejl for sig selv eller deres identitet. A: Nåh, det. Det tror jeg ikke at de gør. Ud fra de tekster vi læser, det tror jeg ikke de gør. Altså så er det mere sådan noget med de lærer at forholde sig til en virkelighed omkring sig. Men jeg tror ikke det er sådan noget med at vi læser Jeppe på Bjerget, og så siger det dem noget, og så sker der noget med deres identitet. P: Det oplever du stort set aldrig. A: Nej, det gør jeg faktisk ikke. (Interview med Annette)

Tilbagetrækning 2 ”Att kunna analysera Kafka är en lyx. Även om jag tror att man kanske växer som människa genom att läsa mycket och genom att lära sig det litteraturanalytiska hantverket och genom detta öka sin förståelse och uppskattning av texten(…) Också är det viktigare att eleverna läser enn vad de läser” (Interview med Magnus).

Didaktisk fantasi som strategi ”En övning infattade att gå runt och skaka hand med alla kurskamrater, en annan att ställa en fråga utan att använda vare sig tal eller skrift, en tredje att säga en replik där innehållet og tonfallet inte var överensstämmande. Varje elev fick komma fram till tavlan där de fick en lapp av mig med en replik och inom parentes ett adjektiv som stod i kontrast till innehållet i repliken (…) Det gick sådär och jag insåg att det inte är drama vi håller på med, utan Svenska C” (Fra Magnus’ dagbog).

Manglende fagdidaktisk refleksion … når den fagdidaktiske refleksjon mangler, mangler også lærerne ett balansepunkt for å kunne handle adekvat i forhold til sprikende profesjonsforventninger (…) Der hvor kollektive og individuelle målsetninger smelter sammen, og der hvor elevdiskurs og samfundsdiskurs bæres oppe av lærernes dype forståelse for fagets sammenhenger og virkninger, ser vi en morsmålsundervisning som er i tråd med læreplanenes målsetninger om kulturell og demokratisk dannelse, ellers ikke (Laila Aase 2012).

Manglende fagdidaktisk refleksion 2 Sammantaget tvingas jag konstatera att en didaktiskt medveten litteraturundervisning i stort sett saknas i de undersökta läskulturerna (Annette Ewald 2007:373)

Veje frem mod fagdidaktisk refleksion

Fagdidaktisk refleksion mellem kommunikationens Skylla og utilitarismens Charybdis

Glokal og medial dannelse ”Av den hiphopintresserade eleven får vi veta att den musiken i Sverige innehåller mycket samhällskritik, medan man i USA antingen sjunger för att upphöja sig själv framför andra artister eller berättar om sin svåra uppväxt i ett ghetto” (Jessicas dagbog).

Viden om kognition ”Værket bestemmes et sted mellem værk og læser, og jeg er bange for at man heller ikke kan afvise forfatterinstansen. Du ser næsten ingen tekster blive udgivet uden at der er vældig fokus på forfatteren i dag. Det er ikke muligt længere at se en opdeling mellem forfatter, værk og læser. Men det er klart at når man arbejder med sådan noget som kognitiv semantik, så er man nødt til at give læserinstansen også en relativt stor vægt” (Interview med Karsten).

Forbindelsen mellem kognition og sprog ”Eg spør: ”Trur du at språket ditt har noko å gjere med korleis du klarer å tenkje?”. Og då kan dei være med på det, og viss dei først går med på det .. og får du dei med på at det … å bruke språket på fleire måter, kan være godt for tanken i det heile tatt….å utvikle refleksjonsevne og det å kunne abstrahere og reflektere og ikkje alltid være så konkret.. Det er jo eit mål av og til i yrkesfagklassane at vi prøver å løfte dei litt. Men samtidig sjølsagt å hjelpe dei med det dei har konkret bruk for” (Interview med Ida).

Lærer- og eleverfaring med æstetisk produktion I : Men det for eksempel å skrive ein novelle, det gjer eg jo ikkje L: Aldri I Og hvorfor gjer eg ikke det? Hvis eg trur at det kan utvikle min språkevne. For det trur eg absolutt. Eg er jo ikke ferdig utvikla som språkbrukar. Eg er jo ikkje ferdig utdanna. Kanskje eg skulle dikta litt meir sjølv også? Viss det er det eg driv med…Når eg skal framheve faget overfor elevane. L: leke litt? I ja rett og slett. Men først skal eg ha tid til det… (Interview med Ida)

Lærernes veje Medier og glokal dannelse Kognitiv semiotik som bindeled mellem forfatter, tekst og læser Sproget som tegn på kognitiv aktivitet Æstetisk aktivitet som fælles opgave

Tekstcentreret didaktik Opdelingen i tekst- og læsercentreret didaktik er på vej væk Litteratur er ikke noget man læser, men et felt man bevæger sig i Fokus på skriveprocessen (og læseprocessen)

Læsercentreret didaktik Fra abstrakt læserorientering til empirisk litteraturforskning og –didaktik Fra erfaringsdidaktik til kompetenceudvikling Fra erfaringsdidaktik til kognitiv semantik

Sociokulturel didaktik Dialogisk og interaktionel didaktik Litteraturen som middel til socialisering, demokratisk medborgerskab

Mediebaseret didaktik Litteratur som del af interaktive, multimodale universer

Kognition og uendelighed Et tværfagligt undervisningsforløb med matematik, dansk og religion Bjørn Felsager, Midtsjællands Gymnasieskoler Ringsted Gymnasium, Denmark

Aktionsforskningsprojektet Kognition og Uendelighed Interdisciplinær didaktik ophæver fagenes isolation Brug af kognitiv semantik kan måske gøre matematik til et kulturfag Brug af kognitiv semantik kan måske hjælpe gymnasiefremmede elever i litteraturundervisningen Aktionsforskning som en vej til didaktisk refleksion