Onsdag den 15. maj 2013 Uddannelsesforbundet HRS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Rygevaneundersøgelsen
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Et væksthus for børn og voksne
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
-gensyn med den professionelle lærer
Velkommen til Skovshoved Skole.
Stormøde om reformen Gjøl skole
Tillid Temadag for AMIR
Folkeskolereformen2014.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Arbejdstidsplanlægning 5 dages arbejdsuge
Studiepraktik Program:
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Konference om planlægning d. 26. og 28. august 2008 Velkommen til Silkeborg Gymnasium.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Jytte Wester TR og medlemsmøder Overenskomstforhandlingerne – 16. marts 2011.
17. september 2008Jordemoderforeningen TR efteruddannelsen FEA og andet ekstraarbejde.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
Håndtering af Sygefravær
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Arbejdstid - frihed og rammer
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Centralforeningen for Stampersonel
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Arbejdstid Kommunale område
Lokale lønforhandlinger
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

Onsdag den 15. maj 2013 Uddannelsesforbundet HRS Medlemsmøde vedr. konfliktkontingent, OK13 den nye ”arbejdstidsaftale” og fremtiden på HRS

Dagens program Kl. 16.15- velkommen Lockouten og de økonomiske konsekvenser OK 13 og den nye ”arbejdstidsaftale” Ved Børge Pedersen, næstformand i Uddannelsesforbundet Konsekvenserne på HRS efter 1/8 2014 Det mulige fremtidsscenarie på HRS Vi slutter 18.15, præcist …..Efter mødet vil der være hvid lobescoves, øl, vin og vand i personalekantinen……

Uddannelsesforbundet HRS? Hvad kan vi sammen?

Områder hvor der er aftaler og klare regler Områder med ledelsesret Områder med aftaleret

Områder hvor der er aftaler og klare regler Ferieloven Barsel Lokal arbejdstidsaftale Andre centrale og lokale aftaler.

Områder med aftaleret Alt, hvad der skal aftales lokalt, jf. den centrale arbejdstidsaftale: Den lokale arbejdstid Principperne for arbejdstilrettelæggelse Løntillæg Akkordaftaler jf. § 12 Mv.

Arbejdsopgaver inden for bilag C Mødetid Skemalægning Tildeling af Ø-tid Tildeling af kompetenceudvikling Alt, hvad der er et S.U. anliggende Og meget meget andet………..

Rettigheder Hel eller delvis tjenestefrihed til pasning af et sygt barn på barnets 1. og 2. Sygedag.   Mulighed for løntillæg: kvalifikations funktions og resultatløn (beror på egne krav og ledelsens velvilje). De overordnede arbejdsopgaver bør normalt være læreren bekendt 4 uger før normperiodens begyndelse (normperiode = 01.01 – 31.12) Læreren skal så tidligt som muligt og med mindst 4 ugers varsel være orienteret om mødetiden Hvis undervisning aflyses med mindre end 2 arbejdsugers varsel tildeles forberedelsestiden for de første 2 skemauger, samt eventuel dokumenteret forberedelse derudover.

Rettigheder Der afsættes som minimum 50 timer årligt til hver lærer med henblik på, at læreren kan følge den pædagogiske, praktiske og teoretiske udvikling inden for sit fagområde. Læreren disponerer selv over tid og sted for dette arbejde, som ikke omfatter deltagelse i faglig, praktisk og pædagogisk uddannelse/konferencer, lærermøder og lignende.  

Rettigheder Undervisning registreres i moduler a’ 105 minutter. For hvert modul gives 219,33 minutter inkl. undervisning og pauser. (eller 1 ”modul” x 3,66 time) Man kan maksimum være skemalagt med 13 moduler om ugen, det er den berørte lærer der selv bestemmer om vedkommende kan have flere moduler, men læreren har ret til at sige nej (det gælder også ved vikardækning). Der må ikke skemalægges med mere end 3 moduler (4 AMU- moduler à 90 min.) om dagen, medmindre man har tilmeldt sig 4 modulers aftalen. Den samlede tilstedeværelse må ikke overstige 8 timer (det kunne være møder samt undervisning). Ved events og lign. kan der med den enkelte lærer aftales længere tilstedeværelse.

Rettigheder Hvis man er planlagt med mellemtimer, skal man være kontaktet forinden, det er ikke nok med en e-mail til orientering (dette fordi man skal have mulighed for at komme med løsningsmodeller for undgåelse af mellemtimer) Med henblik på en forholdsmæssig reduktion af undervisningsbelastningen i den første tid af ansættelsen, tildeles læreren 30 arbejdstimer ved ansættelsen. Akkord til møder: inden normperiodens start udarbejder ledelsen en plan over afdelingsmøder og pædagogiske dage. Med udgangspunkt i denne plan tildeles hver lærer 50 timer ved normperiodens start.

Rettigheder Varslet sygdom: Ved forlods sygemelding pga. dokumenteret læge- / speciallægeundersøgelse, indlæggelse eller lignende godskrives den planlagte tilstedeværelsestid herunder møder, dog max 7,4 time pr. dag. Ved skævbelastning med stor arbejdsbelastning i en periode eller ved opfyldelse af norm før normperiodens udløb kan der mellem leder og lærer skriftligt aftales, at der holdes skemafri uden rådighedsforpligtigelse i et omfang svarende til det udførte eller planlagte/forventede merarbejde. Der er ret til at overføre op til 5 feriefridage (den 6. ferieuge) til det følgende ferieår (01.05 – 30.04).

Pligter Ledelsesretten Mødepligt Rådighedsforpligtigelse (vikar) Tvungen ferie Timesedler, herunder ansvaret for egen Ø-tid

Hvad nu?

Uddrag fra den lokal fagforeningsbestyrelses beretning februar 2011   Organisationsprojekt Formål: ”Hvordan organiserer vi den pædagogiske del af skolen, således at vi får den bedst mulige kvalitet og trivsel?”   Projektets præmisser:   Skal tage udgangspunkt i skolens og foreningens værdier. Skal tage udgangspunkt i, og leve op til skolens vision og foreningens grundlæggende vision. Skal være økonomisk troværdig og bæredygtig. Skal være bredt accepteret i organisationen. Baggrund:   Ønsket om en bedre arbejdsplads. Dårlige medarbejdertilfredshedsmålinger (især mangel på tillid til ledelsen), klager og ytringer vedr. dårlig trivsel. Udnytte synergien ved sammenflytningen. Foreningen/lærerne vil signalere professionalisme med bla. initiativ, ansvar og handlekraft. På seminaret i 2011 udarbejdede vi b.la. en interessentanalyse Uden, at kende til SK, er her tale om et fokus på kerneopgaven En vigtig pointe var, at projektet skulle ikke være omkostningstungt (dog betragtes som en investering)

Uddrag fra den lokal fagforeningsbestyrelses beretning februar 2011   Organisationsprojekt (fortsat) Men hvorfor et organisationsprojekt, kunne man med rette spørge?   Fordi vi mener, at der skal være bedre rammer om arbejdet med eleverne, fx faste klasser og lokaler. Vi mener, at undervisningen og skemaet bedre kan planlægges i mindre grupper/teams. Vi mener, at afspadsering, særlige feriedage mv. godt kan aftales mellem kolleger og uden ledelsesinddragelse. At der skal være plads til at tage beslutninger om pædagogiske løsninger og ændringer uden at skulle igennem et stort ledelsesbureaukrati. Vi mener, at hvis lærerne bliver givet ansvar, bliver der også taget ansvar og det giver en langt større jobtilfredshed og trivsel. Og mange andre gode argumenter… Der vil selvfølgelig komme rigtig mange udfordringer ved en sådan ændring af organisationen, men vi starter ikke på bar bund! Der har før været teamorganisering på skolen og vi skal bruge erfaringer fra dengang. Både de gode og dårlige, samt inddrage erfaringer fra andre skoler hvor de lykkedes med team. På seminaret i 2011 udarbejdede vi b.la. en interessentanalyse Uden, at kende til SK, er her tale om et fokus på kerneopgaven En vigtig pointe var, at projektet skulle ikke være omkostningstungt (dog betragtes som en investering)

Planen er nu?