Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Folkeskolereformen 2014 Faster Skole / marts 2014.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget

Tema Regeringens forslag til Folkeskolereform

3 overordnede mål •Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan •Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater •Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes gennem respekt for professionel viden og praksis

4 operationelle måltal for folkeskolens udvikling •Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne, målt i de nationale test •Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år •Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år •Elevernes trivsel skal øges

Hovedelementer En sammenhængende skoledag med flere undervisningstimer og med aktivitetstid: •0.-3. klasse: 30 timer om ugen •4.-6. klasse: 35 timer om ugen •7.-9. klasse: 37 timer om ugen Flere timer, primært i dansk og matematik, men også i engelsk, natur/teknik, praktisk/musiske fag og valgfag Styrket efteruddannelse af lærere, pædagoger og skoleledere Regelforenkling i forhold til fx elevplaner, kvalitetsrapporter, pædagogisk råd, klasselæreropgaven mv.

Hvad skal den ekstra tid bruges til •Ca. 1/5 af den ekstra skoletid bliver brugt til flere undervisningstimer. •Indførelse af aktivitetstimer, der bl.a. skal indeholde: •Fagligt understøttende aktiviteter •Motion og bevægelse •Lektiehjælp •Etablering af korps af læringskonsulenter

Fremtidig styring af timetallet Der fastlægges minimumsregler på hvert klassetrin for skoleugens længde, det samlede antal årlige undervisningstimer og antallet af årlige undervisningstimer i dansk og matematik Vejledende timetal for undervisningen på hvert klassetrin i de enkelte øvrige fag Kommunen kan give skoler dispensation til at konvertere aktivitetstimer til to voksne i undervisningen i de yngste klasser og i klasser med særlige behov. Det vil for de pågældende elever indebære en kortere skoleuge end for øvrige elever

Centrale målsætninger •Alle børn skal bevæge sig hver dag. •Bedre lokale muligheder for to voksne i undervisningen i de yngste klasser og i klasser med helt særlige behov. •Forbedringer af kvalitet og trivsel •Mere anvendelse af it og digitale læringsformer. •Inddragelse af elever og forældre og øget fokus på trivsel. •En udskoling med øget fokus på overgangen til ungdomsuddannelser. •Inklusion – en folkeskole med plads til alle.

KL’s mål for en ny folkeskole •Alle elever skal have mere ud af folkeskolens undervisning – fokus på læring frem for undervisning •Det skal være tydeligt, hvad eleverne skal lære •Eleverne skal have hyppige samtaler med deres lærer om resultater •Lærerne skal arbejde tæt sammen og blive endnu dygtigere •Skolens ledere skal lede den nye skole frem •It skal understøtte en ny skole

Vigtige temaer Ledelse • Formidling af vision – skabe grundlag for kulturforandringen • Sætte tydelige mål og rammer for alle ansatte • Nye samarbejdsformer • Aktivitetstid • Tilstedeværelse • Skoleårets planlægning 2014/2015 Lærerarbejdet • Nye former for undervisning • Opfølgning og elevsamtaler om læringsmål • Fælles forberedelse og nye samarbejdsformer

Tidsplan

Uddybende om 3 hovedelementer •Klare mål for folkeskolens udvikling og mere lokal frihed •Styrket efteruddannelse og anvendelse af viden om god undervisning •En sammenhængende og aktiv skoledag med flere og bedre timer til undervisning og aktiviteter

Klare mål for folkeskolens udvikling og mere lokal frihed •Det afgørende for en god folkeskole er ikke regler for, hvordan kommunerne og skolerne tilrettelægger indsatsen. Det afgørende er, at alle folkeskoler giver eleverne de færdigheder, de skal have, og at eleverne trives godt i skolerne. Regeringen vil opstille få, nationale mål og give øget frihed til kommunerne og skolerne til at opfylde målene.

Målsætning •Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. •Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. •Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Initiativer (1) •Forenkling af elevplanerne •Forenkling af ”Fælles Mål” •Enklere styring af timetallet for folkeskolen •Enklere regler for fritagelse af undervisning i kristendomskundskab •Forenkling af afgangsprøver •Afskaffelse af loft over daglig undervisningstid •Forenkling af de årlige kommunale kvalitetsrapporter for folkeskolerne •Øget adgang til fælles ledelse for folkeskoler og for folkeskoler og dag- og fritidstilbud

Initiativer (2) •Mere fleksible regler for sammensætning af skolebestyrelser •Forenkling af folkeskolelovens bestemmelse om klasselærere •Pligten til at oprette et pædagogisk råd ophæves, så det bliver frivilligt for kommunerne •Kommunerne får udstrakt frihed til at anvende aktivitetstimerne til de formål, som de ønsker •Øget frihed til at anvende pædagoger i undervisningen på klassetrin •Mulighed for flere valgfag.

Styrket efteruddannelse og anvendelse af viden Lærerne og skolelederne er drivkraften i folkeskolen. Dygtige lærere og skoleledere har afgørende betydning for elevernes resultater. Derfor skal folkeskolens udvikling bygge på en stærk faglighed blandt skolens professionelle. De skal have de bedste forudsætninger og stærke kompetencer for at undervise eleverne og for at lede folkeskolen

Initiativer (1) •Styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger. Det er regeringens mål, at lærerne i 2020 skal have undervisningskompetence (tidligere linjefag) i de fag, de underviser i. Regeringen vil afsætte i alt 1 mia. kr. i perioden til styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen. •Forbedrede karriereveje for lærere. Regeringen vil invitere KL og Danmarks Lærerforening til et samarbejde om at sætte fokus på, hvordan der kan skabes mere spændende og udviklende karrieremuligheder for lærerne.

Initiativer (2) •Statsligt løft på i alt 60 mio. kr. i til kompetenceudvikling for ledere •Styrket forskning i pædagogik og undervisningsmetoder, der skal stilles til rådighed for lærere og ledere •Korps af læringskonsulenter, der sammensættes af bl.a. dygtige lærere og ledere skal understøtte kvalitetsarbejdet i folkeskolen •Nyt råd for børns læring

En sammenhængende og aktiv skoledag med flere og bedre timer til undervisning og aktiviteter Det er lærerne, der får skolen til at leve og eleverne til at lære. Derfor skal elever og lærere tilbringe mere tid sammen på skolen. Eleverne skal have en sammenhængende og aktiv skoledag med kvalitetstid, der styrker undervisningen og gør skolen mere levende.

Initiativer (1) •Mere og bedre undervisning i dansk og i matematik. Undervisningen for alle elever i klasse udvides med 1 lektion om ugen i dansk og med 1 lektion om ugen i matematik •Indførelse af ’aktivitetstimer’ med lærere og pædagoger, der skal give en mere afvekslende og spændende skoledag. Aktivitetstimerne skal bruges til at understøtte de faglige undervisningstimer bedst muligt, og til leg, bevægelse og lektiehjælp

Initiativer (2) •Alle børn skal bevæge sig hver dag •Obligatorisk tilbud om lektiehjælp •Bedre lokale muligheder for to voksne i undervisningen i de yngste klasser og i klasser med helt særlige behov.

Initiativer (3) •Styrket undervisning i andre fag –Engelsk allerede fra 1. klasse med 1 lektion om ugen i både 1. og 2. klasse –Mere og bedre undervisning i de praktiske/musiske fag og 1 lektion mere om ugen i både 3. og 6. klasse –Natur/teknik udvides i 4. og 5. klasse med 1 ekstra lektion om ugen –Valgfag indføres fra 7. klasse med 2 lektioner om ugen og gøres obligatorisk.

Initiativer (4) •Andre forbedringer af kvalitet og trivsel –Mere anvendelse af it og digitale læringsformer –Inddragelse af elever og forældre gennem bl.a. fælles brugerportal og øget fokus på trivsel –En udskoling med øget fokus på overgang til ungdomsuddannelser i form af bl.a. foreløbig uddannelsesparathedsvurdering i 8. klasse og mere virkelighedsnære og moderne afgangsprøver –Inklusion – en folkeskole med plads til alle –Tidlig indsats i dagtilbuddene.

Læs mere

Oplæg til gruppedrøftelse Indførelse af ’aktivitetstimer’ med lærere og pædagoger, der skal give en mere afvekslende og spændende skoledag. Aktivitetstimerne skal bruges til at understøtte de faglige undervisningstimer bedst muligt, og til leg, bevægelse og lektiehjælp Hvad ønsker vi? Hvordan kommer vi derhen? Hvad skal der til? Hvem skal inddrages hvordan? Og meget mere …

Oversigt over timefordeling

Oplæg til gruppedrøftelse Indførelse af ’aktivitetstimer’ med lærere og pædagoger, der skal give en mere afvekslende og spændende skoledag. Aktivitetstimerne skal bruges til at understøtte de faglige undervisningstimer bedst muligt, og til leg, bevægelse og lektiehjælp Hvad ønsker vi? Hvordan kommer vi derhen? Hvad skal der til? Hvem skal inddrages hvordan? Og meget mere …