Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?
Hvordan skabes den nødvendige koncentration?
Hvordan skabes idéer?
Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?
Hvordan skabes den nødvendige motivation?
Hvordan skabes NYE idéer?
Hvordan designes tanker og adfærd?
Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?
Den Kreative Platform Aalborghus Gymnasium 13/ Jonna Langeland Christensen Aalborg Universitet
Kreativitet = Uhæmmet videns anvendelse Metode: Den Kreative Platform, 3D-øvelser og båthorn
Hvorfor idé-udvikle vha Den Kreative Platform?
I Alaska, har de problemer med overisning af højspændingskabler Michalko, M. (2001). Cracking Creativity, Berkeley, Ten Speed Press
Ja og kødet flyver vi ud med helikopter Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan ryste isen af Helikopterne kan flyve lavt over højspændings- ledningerne og blæse isen af? Der skal anbringes benzin depoter i området Hvad med at brænde isen af med benzin? Der er mange bjørne i Alaska Idé avler idé
Spilleregler
Ingen pauser Du må gerne “melde dig momentant ud” - bare du melder dig ind igen
Telefoner og ure Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for dine kollegers kreativitet
Spørgsmålsvæg Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen.
Det er en ny måde at arbejde på Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Følg med og få en oplevelse
3D-case Klap 1 – • Samme farve strømper
3D-case TV- eller film figur • Længst negl
Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…
3D-case Planlæg en ferie • Samme farve bluse • Længst hjem
3D-case Person-stimuli • Samme farve hår • Få idéer til et nyt indgangsparti til føtex • Længst hår
• Cirkusartist • Tømrer • Programmør • Skopudser • Fakir • Bamse (fra TV)
Sid ned
• Individuel opgave • Skriv idéer ned til dagens opgave • Én idé pr. post-it
Få idéer til fremtidens undervisningslokale
Hvilke idéer har soldater til at løse opgaven?
Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?
Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?
Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?
Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?
Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?
Hæng alle jeres idéer op
Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet
3D-case Journalisten • Samme fløjtelyd
Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1.Find sammen to & to med en der har samme slags skosåler 2.I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” 3.På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer 4.På hvilket som helst tidspunkt kan en af jer sige forfra. Og makkeren starter så med ”se der er en stil lad os følge den” 5.Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …” 6.FORFRA
2 og 2 • Ja og • Hvad sker der så? • Hvad mere?
2&2 Videre-udvikling af idé • Den med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad mere?” • I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien • Anvend ja og, forfra og hvad mere/hvad sker der så • Skriv idéerne ned
3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud • Gå sammen med én med samme emnenummer
Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer
2 og 2 • Ja og • Forfra • Nyt bud • Hvad mere? • Hvordan gør vi det?
2&2 Videre-udvikling af idé • Den med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad mere?” • I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien • Anvend ja og, nyt bud og hvad mere • Skriv idéerne ned
Renskriv dit idékoncept!
• Den der sidst har cyklet præsenterer sin idé på 2 min. Jeg båtter når I skal stoppe. • Den der sidder til venstre præsenterer sin idé.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Uhæmmet anvendelse af viden
Idé-udvikling light i grupper 1 • Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) • Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) • Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé)
Idé-udvikling light i grupper 2 • Fælles og entydig opgaveformulering • Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs) • Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) • Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) • Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) • Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)
Kreativitet er også at turde… Eller er det biksemad ?
FILMPREMIERE
Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform