Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Åbent bord Den Kreative Platform
Energi- & Vandværkstedet
FOKUS! På vores udvikling.
Camp. Energizer: Hvornår fik du sidst en god ide? 10 min.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Innovation og iværksætteri
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Større Skriftlig opgave
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Workshop Sund By Netværket
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Modul 1 Rød løber (C).
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Præsentationens transcript:

Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes idéer?

Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?

Hvordan skabes den nødvendige motivation?

Hvordan skabes NYE idéer?

Hvordan designes tanker og adfærd?

Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?

Den Kreative Platform Aalborghus Gymnasium 13/ Jonna Langeland Christensen Aalborg Universitet

Kreativitet = Uhæmmet videns anvendelse Metode: Den Kreative Platform, 3D-øvelser og båthorn

Hvorfor idé-udvikle vha Den Kreative Platform?

I Alaska, har de problemer med overisning af højspændingskabler Michalko, M. (2001). Cracking Creativity, Berkeley, Ten Speed Press

Ja og kødet flyver vi ud med helikopter Vi kan vikle varmetråde omkring kablerne Vi hænger kød op i masterne som lokkemad Ja, vi skal bare have dem til at kravle op i masterne og ryste dem Vi kan ryste isen af Helikopterne kan flyve lavt over højspændings- ledningerne og blæse isen af? Der skal anbringes benzin depoter i området Hvad med at brænde isen af med benzin? Der er mange bjørne i Alaska Idé avler idé

Spilleregler

Ingen pauser Du må gerne “melde dig momentant ud” - bare du melder dig ind igen

Telefoner og ure Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for dine kollegers kreativitet

Spørgsmålsvæg Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen.

Det er en ny måde at arbejde på Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Følg med og få en oplevelse

3D-case Klap 1 – • Samme farve strømper

3D-case TV- eller film figur • Længst negl

Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…

3D-case Planlæg en ferie • Samme farve bluse • Længst hjem

3D-case Person-stimuli • Samme farve hår • Få idéer til et nyt indgangsparti til føtex • Længst hår

• Cirkusartist • Tømrer • Programmør • Skopudser • Fakir • Bamse (fra TV)

Sid ned

• Individuel opgave • Skriv idéer ned til dagens opgave • Én idé pr. post-it

Få idéer til fremtidens undervisningslokale

Hvilke idéer har soldater til at løse opgaven?

Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?

Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?

Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?

Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?

Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?

Hæng alle jeres idéer op

Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

3D-case Journalisten • Samme fløjtelyd

Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1.Find sammen to & to med en der har samme slags skosåler 2.I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” 3.På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer 4.På hvilket som helst tidspunkt kan en af jer sige forfra. Og makkeren starter så med ”se der er en stil lad os følge den” 5.Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …” 6.FORFRA

2 og 2 • Ja og • Hvad sker der så? • Hvad mere?

2&2 Videre-udvikling af idé • Den med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad mere?” • I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien • Anvend ja og, forfra og hvad mere/hvad sker der så • Skriv idéerne ned

3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud • Gå sammen med én med samme emnenummer

Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

2 og 2 • Ja og • Forfra • Nyt bud • Hvad mere? • Hvordan gør vi det?

2&2 Videre-udvikling af idé • Den med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad mere?” • I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien • Anvend ja og, nyt bud og hvad mere • Skriv idéerne ned

Renskriv dit idékoncept!

• Den der sidst har cyklet præsenterer sin idé på 2 min. Jeg båtter når I skal stoppe. • Den der sidder til venstre præsenterer sin idé.

Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Uhæmmet anvendelse af viden

Idé-udvikling light i grupper 1 • Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) • Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) • Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé)

Idé-udvikling light i grupper 2 • Fælles og entydig opgaveformulering • Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs) • Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) • Idéudvikel på en idé af gangen (runde om bordet) • Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) • Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)

Kreativitet er også at turde… Eller er det biksemad ?

FILMPREMIERE

Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform