Handicapforståelser mellem teori, erfaring og virkelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Kulturmøder og kulturforskelle
Forståelser af inklusion og praksisudvikling
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Læreres professionalisme i specialpædagogisk praksis
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Fra integration til inklusion
Få nye og anderledes ideer til din undervisning
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Almen dannelse vs. skoledannelse
Velkommen til Campus Roskilde
- fortsat midt i en flekstid?
Oppsummering • Hvad er det vigtigste vi tager med os videre • Hvilke opgaver ligger der i den kommende tid • Hvad skal der arbejdes med på næste netværkssamling.
Forskning i socialt arbejde – nu også med Forum Teater
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Information til samfundet og politikere
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
1 Himmerland I bussen, på vei mot DanmarkKristiansand.
Titel Handlingsplan 2013 Stig Langvad, formand Tekst.
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Æstetiske læreprocesser
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Perspektiver for Nordisk Postgraduate Master i Arkitektonisk Kulturarv v/Professor Gert Bech-Nielsen, AAA.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Dansen omkring handicapbegrebet
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Løse projektideer til et samarbejde om dansk/svensk/norsk - Flere ideer. At udvikle en nabosprogsdidaktik i et synkront perspektiv, dvs. en videreudvikling.
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
1 BOLIGØKONOMISK VIDENCENTER Hvordan ser fremtiden ud for boligmarkedet v/ Curt Liliegreen, Boligøkonomisk Videncenter / BL Kredsmøde.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
1. Forbandet ungdom? – Groupcare Indhold Kort om mig Hvad laver DUF Er ungdommen forbandet? Venstres Ungdom – En udvikling der blev vendt.
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Biblioteket som katalysator for social kapital
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
Præsentationens transcript:

Handicapforståelser mellem teori, erfaring og virkelighed 03.04.2017 Handicapforståelser mellem teori, erfaring og virkelighed Eva Simonsen forsker, professor København 5.november 2013

Formål med Handicapforståelser (2013): 03.04.2017 Formål med Handicapforståelser (2013): ‘-så leseren i sin faglige tilgang hjælpes til at overveje mangfoldighed og menneskelige ressourcer frem for ensidigt at fokusere på diagnoser og mangler’.

Perspektiv: De formålstjenlige forståelser 03.04.2017 Perspektiv: De formålstjenlige forståelser

03.04.2017 De mange forståelser Det ‘historisk flyttelige’ handicapbegrep (Kirkebæk) ‘Handicap’ som situert i ulike komplekse kontekstuelle virkeligheter.

03.04.2017 ‘At være diagnosticeret fremstår som en negasjon i forhold til at være et lærende individ.’ (Hamre 2013) Bjørn Hamre viser en side av alvoret i diagnosetyranniet med sin påstand: Bryte med forestillingen om at med en bestemt diagnose følger bestemte behandlinger – også pedagogisk : «slik lærer barn med den og den diagnosen’.

Specialpædagogik i en brytningstid (2000): 03.04.2017 Specialpædagogik i en brytningstid (2000): ‘I takt med at traditionelle ordens- og strukturlogikker mister terræn i et stadig mer komplekst og uoverskuelig samfund, træder andre ordningsformer i stedet for at bevare fornemmelsen af overblik og forståelig sammenhæng i samfundet. At den diagnostiske interesse inden for det specialpædagogiske område blusser op netop i disse år indikerer snarere en almen reaktion på den samfundsmæssige udvikling end en specialpædagogisk faglig innovation.’ Langager (2000:177)

‘Brug for kritisk dialog om bevidst brug af handicapbegreper’ 03.04.2017 ‘Brug for kritisk dialog om bevidst brug af handicapbegreper’ (Olsen & Bonfils 2013) ‘Wild thing’ (Bjelke 2013) ‘Rhizome’ (rotsystem)

03.04.2017 ’ICF-klassificationen- balancegang eller glidebane?’ (Bonfils & Olsen 2013) Et forsøk på å balansere forholdet mellom forståelser ut fra den medisinske og den sosiale modell, et forsøk der heller ikke holder mål, Men snarere skjuler fremfor å vise fenomenenes rette karakter.

03.04.2017 ‘Situeret professionalisme på handicapområdet – fra manual til situerede skøn og reflexion’ (Hedegaard Sørensen 2013) Å bygge bro – en ‘bridge over troubled water’ og finne en tredje ved – det gjør også Liselotte Hedegaard Sørensen i sin artikkel ‘Situeret professionalisme på handicapområdet – fra manual til situerede skøn og reflexion’ . For meg beskriver hun en slags mesterlære: slik Dreyfus og Rabinow også beskriver profesjonsutøvelse i praksis. Meget nyttig lesning – i likhet med Susan Tetlers artikkel om det spesialpedagogiske profesjonsblikket – det relasjonsorienterte profesjonsblikket som ikke ser ‘en ADHD’ eller en ‘Asperger’ men en person, et individ og de relasjoner det inngår i. Det får meg til å tenke på hvor vanskelig det er å slutte alltid å snakke om at det er det problematiske barnet eller eleven som skal oppdages, fanges opp, identifiseres og behandles. Det er sjelden snakk om å identifisere relasjoner som ikke fungerer, pedagogisk tilrettelegging som er utilstrekkelig eller læringsmiljøer som svikter. På den måtemn ligger alltid muligheten for ansvarsfraskyvning der. Jeg tror det er et langt stykke å gå før en sosiokulturell og situert forståelse som Hedegaard Sørensen og Tetler presenteres, får et reelt gjennomslag.

03.04.2017 Jan Grue (2010:101) ‘Identiteten som annerledes må være et middel til et mål. Den må være en strategisk form for identitet. Aktivt å identifisere seg som funksjonshemmet, å snakke som funksjonshemmet, må være del av en sosial bevisstgjøring, ledd i en økonomisk utjevning, en forutsetning for politisk kamp.’

‘Å dvele ved annerledesheten er meningsløst i seg selv. 03.04.2017 ‘Å dvele ved annerledesheten er meningsløst i seg selv. Målet må være å undersøke annerledeshetens årsaker og betingelser for derved å kunne anerkjenne de punktene der den er uunngåelig eller ønskelig, og ellers motvirke den eller i det minste gjøre den uviktig. Idealet er en annerledes identitet som er som andres identiteter.’ Grue (2011)

Bokens inspirerende kraft: 03.04.2017 Bokens inspirerende kraft: Hvilke teorier, erfaringer og virkeligheter finnes som ytterligere kan utvide våre handicapforståelser? Hvilke ukjente sammenhenger mellom teorier, erfaringer og virkeligheter eksisterer – hvor er de usagte, kanskje tilsynelatende uviktige, de for oss foreløpig usynlige former for anerkjennelse eller krenkelser som skyldes ‘annerledeshet’? Bredden er utrolig – og i fare for å tråkke noen på tærne må jeg si at jeg leste Lisbeth Jensen og Frank Bylovs dialog ‘Vi kan godt tale for os selv’ som en sterk inspirasjonskilde for norske forhold. Vi er ikke i nærheten av å ha oppnådd det dere har gjort i Danmark når det gjelder å gi alle – også utviklingshemmede en stemme som høres. Her vil jeg også skynde meg å si at alle artiklene er meget lesverdige – og at boken har en ansats til teoridanning ut fra selve formuleringen og innholdet i det spenningsfeltet den behandler; teori, erfaring og virkelighet?

03.04.2017 Teoriutvikling?

Behov for teoriutvikling: 03.04.2017 Behov for teoriutvikling: ‘a sensitizing framework (that) may support combining the development of both theoretical and empirical sensitivity’ (Gustavsson 2004:68) Dette er Anders Gustavssons råd.

Handikapforståelser: 03.04.2017 Handikapforståelser: - prøvefelt for ideer og teorier

Interseksjonalitet som perspektiv: 03.04.2017 Interseksjonalitet som perspektiv: - Hvorledes sosiale kategorier spiller sammen og påvirker hverandre i et dynamisk maktspill

Ikke studere kategorier som atskilte Ikke studere hva personer ‘er’ 03.04.2017 Ikke studere kategorier som atskilte Ikke studere hva personer ‘er’ Men: Ha analytisk sensitivitet for hva som skjer mellom kategorier/forståelser i spill og deres påvirkning på hverandre Kontekstualisere i tid og rom Det var et konkret tilfelle av justismord i Norge på en døv person – også fysisk handikappet – og som også var barnehjemsbarn og som ble uskyldig dømt for to mord. Samspillet mellom alle de kategorier han tilhørte forsterket rettens overbevisning om ham som skyldig – en forsterkende effekt av interseksjonalitet, noe som førte til en dom som dobbeltmorder. Full oppreisning og erstatning ble resultatet – og pengene har gått til forskning om rettssikkerhet og funksjonshemning. For oss som forskere ble et empirisk case som førte til at vi måtte gå inn og studere spørsmålet om kategorisering i rettsapparatet og i handikapforskning – og hva som skjedde da de kom i berøring under rettssakene mot Fritz Moen. Det handler om handikap og rettssikkerhet, et tema som er lite berørt i forskningen. For oss som forskere dreide det seg også om å prøve ut et teoretisk perspektiv. Jeg tror dette perspektivet kan ta vare på både teoretisk og empirisk sensitivitet – slik både Gustavsson og Söder prediker – og som jeg også synes boken vi snakker om I dag gjør: Vi måtte prøve ut forståelser av handikap på nye arenaer – en øvelse som er egnet til å sprenge dikotomier og oppløse kategorier. Det vil jeg takke forfatterne for – og for at jeg fikk anledning til å komme med disse tanker.

03.04.2017 Johan Keller (1872) Skjøndt smaa og faa vi uden Rødme byde Vor Haand til Nordens djerve Broderfolk Thi har vi Storværk end ei kunndet yde Har Skjæbnen dog os gjort til Nordens Tolk Alt efter Evne har vi Syden tolket Med Sværdets Od og med det frie Ord At end der findes Kraft i Sagafolket At end der findes Malm i høie Nord Åpningsdikt ved det første nordiske møtet for abnormsaken København 1872 .