Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Kompetenceafklaring af børnene
Den gode fortælling som læringsredskab
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Evalueringskriterier for artikel
Erkendelsesteori: vidensmodel
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Krop og læring Karen Barfod,
Uddannelsesparathed - hvad er det
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Audiovisuel betydning
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Vt-9 kursus program 2. møde
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
SICSAC brug af Sensorer som giver Indsigt i Cognition samt Sikkerhed for Individer med særlige behov i Kontext.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Relations kompetencer
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Den naturvidenskabelige metode
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Læringsglemsel – en vejledningsopgave
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension Hvor intet andet er anført baserer følgende oplæg sig på artiklen: Lis Jønsson og Karen Aarøe: "Den praktisk-musiske dimension i fremmedsprogsunder-visningen" i Engelsk - mere end et sprog, redigeret af Vibeke Toft Jørgensen og Gudmund Tybjerg, Kvan 2003. (i artiklen findes litteraturhenvisninger til de omtalte teoretikere)

Hele mennesket ”udsættes” for læring, fordi helheden i erkendelsesprocessen indtænkes - dermed sker der en udvikling af færdigheder udvikling af holdninger dannelsesproces

Jerome Bruners teori om to former for meningsdannelse Ken Wilbers erkendelsesteori omfattende de tre vidensniveauer

Dyr - Dansk encyklopædi - Kinesisk encyklopædi Den ene hovedgruppe af de levende organismer. Hovedforskellen mellem dyr og plante er at dyrene i modsætning til planter ikke kan opbygge organiske stoffer ved fotosyntese. De fleste dyr er i modsætning til de fleste planter selvbevægelige. Dyreriget kan opdeles i hovedgrupper – fra lavere encellede dyr, såsom amøber og tøffeldyr til højere dyr, hvis organer og adfærd er mere kompliceret. Fra: Krause-Jensen, E. (1978): Viden og Magt. Studier i Michel Foucaults institutionskritik. København: Rhodos. - Kinesisk encyklopædi Dem, der tilhører kejseren Dem, der dufter Dem, der er tamme Pattegrise Sirener Fabeldyr Vildhunde Dem, der indbefattes i nærværende klassifikation Dem, der opfører sig som gale Dem, der er tegnet med en meget fin kamelshårspensel etc…

Interesse og mål for den lærende Det logisk-matematiske princip (fra: Bruner, J. (1986): Actual Minds. Possible Worlds. Cambridge, Mass.: Harvard University Press) Det logisk-matematiske princip - at spørge - at bevise - at finde svar - at problemløse - at overbevise ved argumentet og logikken - at vide og kende sandheden Det narrative princip - at finde forståelse for situationer, mennesker og deres relationer og kontekster - at finde fortællingen at overbevise ved motivet bag – og det levede liv

Tænkningen hos den lærende Det logisk-matematiske princip - analytisk - procedurel - sandhedssøgende og søgende efter fælles træk - verificere og falcifisere hypoteser for at finde konsistensen - at ophæve tid og sted og omstændighed - at adskille tænkning og følelse Det narrative princip - prøvende (tentative) og spørgende - vurderinger er suspenderet - indsamling af oplysninger - syntetiserende - troværdighed, optaget af at forstå motiverne og intentionen hos den enkelte - at blive klogere på situationer og kontekster situeret læring - tænkning og følelse er sammentænkt

”We may have erred in divorcing science from the narrative of culture” “ A system of education must help those growing up in a culture find an identity within that culture” “It is only in the narrative mode that one can construct an identity and find a place in one`s culture” (Citeret fra : Bruner, J. (1996) The Culture of Education. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, p. 42)

Når vi søger viden og indsigt trækker vi på bestemte proceskanaler i bevidstheden. Disse refererer til tre domæner for den menneskelige bevidsthed Det kropslige og sanserne Det mentale Det åndelige (vore grundlæggende antagelser om verden ) Vægtningen af de tre er i høj grad kulturelt bestemt, men er at finde i de fleste kulturer De tre niveauer er organiseret hierarkisk og refererer samlet til en helhed Helheden er organiseret som et netværk, som arbejder og udfolder sig sekventielt livet igennem Mere komplekse systemer regulerer mindre komplekse systemer

Læring bliver kropsliggjort (embodied) og bliver til en ny måde at eksistere i verden på. Læring bliver meningsfuld