Implementering af folkeskolereform

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SYDBYSKOLENS FORTÆLLING OM FOLKESKOLEREFORMEN
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
A RBEJDSPAPIR, ALMENNETVÆRKSMØDE 12. SEPTEMBER Nu får du travlt!
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Et fagligt løft af folkeskolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Den åbne skole.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Projektorganisering Styregruppe: Projektgruppe Specialtilbud:
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Velkommen til fælles Informationsmøde
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Informationsaften på Holmegårdsskolen Folkeskolereformen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Evt. sted/arrangement, 2. maj 2011 afdelingsnavn Overskrift Indsæt billeder som fylder hele dias. Højreklik herefter på det, vælg ”Rækkefølge” -> Placer.
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

Implementering af folkeskolereform

Organisering Fælleskommunalt niveau Styregruppe kommende skolecenterchef, Rasmus Johnsen og Henrik Harder Koordineringsgruppe: Kommende skolecenterchef, 2 skoleledere, tovholdere fra arbejdsgrupper, lærerkreds, BUPL og FOA Følgegruppe: Skoleledergruppen Arbejdsgrupper - 6 udvalgte temaer fra reformen

Arbejdsgrupper De 6 grupper: Fysiske rammer Ny lederrolle Idræt, motion og bevægelse Understøttende undervisning Undervisning og læring - kompetenceudvikling Økonomi

Arbejdsgrupper Arbejdsgrupperne skal indenfor hvert sit tema; I lyset af skolereformens indhold nedsættes et antal arbejdsgrupper, som skal bidrage med afklaring og inspiration ift. udmøntning af centrale dele af skolereformen. Børne- og Ungepolitikken bruges som værdimæssig ramme. Grupperne indhenter erfaringer fra Ringsted og andre steder og ny viden. Arbejdsgrupperne skal indenfor hvert sit tema; tydeliggøre reformens intentioner: Hvilke intentioner ligger der i temaet? Hvordan spiller de sammen med Ringsted Kommunes børne- og ungepolitik? indsamle byggeklodser til skolernes udmøntningsproces: Hvordan kan intentionerne udmøntes i praksis? Hvordan kan temaet i udmøntningsprocessen kobles til de andre temaer i reformen? Hvordan kan temaet kobles til igangværende udviklingsaktiviteter i Ringsted?

Overordnede tidsplan for arbejdsgrupperne Sept 2013: Gruppernes nedsættes 4/10-2013: Grupperne præsenterer oplæg for deres arbejde for følgegruppe. Derefter rapporterer de løbende til følgegruppen og til egen skole Nov 2013: Grupperne får respons på deres foreløbige arbejde på ”Skoleforum” Feb 2014: Gruppernes arbejde skal være færdigt og skal præsenteres for ledelsesgruppen på skoleområdet

Fysiske rammer Deltagere: 2 skoleledere, 1 SFO-leder, konsulent Jan Broholm Gruppen giver bud på hvordan fysiske rammer kan understøtte etablering af pædagogiske læringsmiljøer Gruppen giver bud på indretning af lærerarbejdspladser på skolerne

Fysiske rammer Tiltag og tidsplan September 2013: Afdækning af muligheder – rundtur på skoler Beslutning om hvad en lærerarbejdsplads skal indeholde Oktober 2013: Ejendomsstab udarbejder overslag på etablering af lærerarbejdspladser Januar 2014: Udarbejdelse af sag til politiske udvalg og byråd Mar-aug 2014: Lærerarbejdspladser etableres på skolerne Politiske beslutninger: Anlægsønskeforslag indgår i budgetproces for 2014

Ny lederrolle 2 skoleledere, 1 vice/afd.leder, 1 SFO-leder, konsulent Jens Saarup Gruppen tilrettelægger et samlet forløb for skoleledergruppen med fokus på afklaring og kompetenceudvikling i relation til: ledelse af den omfattende reformproces, som skolereformen er en ny lederrolle, som den ny arbejdstidsaftale lægger op til.

Ny lederrolle Tiltag og tidsplan September 2013: Møde med skoleledere i Sorø for at videndele i forhold til reform og arbejdstidsaftale. Oktober 2013: Internatophold for skole- og SFO-ledere. November 2013: Deltagelse i KL-camp Teamudviklingssamtaler med ledelser December 2014: Dialog med HR om forhandling med faglige organisationer Januar 2014: Lederudviklingssamtaler Politiske beslutninger: Sammensætning af skolebestyrelser

Idræt, motion og bevægelse 1 lærer og 1 pædagog fra alle skoler, konsulent Torben Krogh Johansen Gruppen indsamler inspirationsmateriale vedr: Idrætsundervisning korte sekvenser af bevægelsesaktivitet kontinuerlige aktiviteter med foreninger el.lign. pædagogisk brug af bevægelse i fagene, så reformens krav kan indfries Tidsplan: Gruppen udarbejder konkret oplæg til d. 1-2-2014. Gruppen samarbejder med gruppe der arbejder med understøttende undervisning

Understøttende undervisning 1 lærer+ 1 pædagog fra alle skoler, konsulent Anne Marie Østergaard Gruppen går tættere på de indholdsmæssige intentioner i reformudspillet vedr. understøttende undervisning samt inddragelsen af pædagoger og øvrige medarbejdere med relevante kompetencer i tilknytning hertil. Gruppen undersøger hvordan den understøttende undervisning kan tilrettelægges, så den understøtter undervisningen inden for de enkelte fag og på tværs af fagene Tidsplan: Gruppen udarbejder konkret oplæg til d. 1-2-2014 Politiske beslutninger: Kommunal eller lokal fastsættelse af omfang og indhold i understøttende undervisning

Kompetenceudvikling 2 ressourcepersoner, 2 skoleledere, 1 medarbejder fra UPPR, konsulent Jens Saarup Overordnet strategi for kompetenceudvikling som sammentænker reformens intentioner med kommunale og lokale mål og behov for kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i Ringsted Kommune. Indholdsfokus: Undervisningskompetence svarende til linjefag i alle fag i 2020 + it i undervisningen, klasseledelse, inklusion, alternative læringsmiljøer, læring i centrum, styrket trivsel mv. + øvrige lokale behov i Ringsted.

Kompetenceudvikling Tiltag og tidsplan Oktober 2013: Gruppen mødes med udbydere for afdække muligheder for linjefagsuddannelser Januar 2014: Der udarbejdes udviklingskatalog og der nedsættes kommunale udviklingsnetværk Februar 2014: Afdækning af kompetencer på skolerne til skoleåret 2014-2015 Gruppen afleverer oplæg

Økonomi Henrik Harder (skolecenterchef), 3 skoleledere & konsulent Mona Jørgensen Gruppen leverer det økonomiske beregningsgrundlag for indførelse af skolereformen i skoleåret 2014/15. Politisk drøftelse ultimo august Gruppen drøfter endvidere ressourcetildelingsmodel for 2014-15 – herunder evt. justeringer i forhold til sociale parametre og til fordeling af inklusionspulje Tidsplan og tiltag December 2013: Gruppen præsenterer ressourcetildeling for BUU Jan 2014: Skolerne modtager ressourcetildeling til 2014/15