Implementering af folkeskolereform
Organisering Fælleskommunalt niveau Styregruppe kommende skolecenterchef, Rasmus Johnsen og Henrik Harder Koordineringsgruppe: Kommende skolecenterchef, 2 skoleledere, tovholdere fra arbejdsgrupper, lærerkreds, BUPL og FOA Følgegruppe: Skoleledergruppen Arbejdsgrupper - 6 udvalgte temaer fra reformen
Arbejdsgrupper De 6 grupper: Fysiske rammer Ny lederrolle Idræt, motion og bevægelse Understøttende undervisning Undervisning og læring - kompetenceudvikling Økonomi
Arbejdsgrupper Arbejdsgrupperne skal indenfor hvert sit tema; I lyset af skolereformens indhold nedsættes et antal arbejdsgrupper, som skal bidrage med afklaring og inspiration ift. udmøntning af centrale dele af skolereformen. Børne- og Ungepolitikken bruges som værdimæssig ramme. Grupperne indhenter erfaringer fra Ringsted og andre steder og ny viden. Arbejdsgrupperne skal indenfor hvert sit tema; tydeliggøre reformens intentioner: Hvilke intentioner ligger der i temaet? Hvordan spiller de sammen med Ringsted Kommunes børne- og ungepolitik? indsamle byggeklodser til skolernes udmøntningsproces: Hvordan kan intentionerne udmøntes i praksis? Hvordan kan temaet i udmøntningsprocessen kobles til de andre temaer i reformen? Hvordan kan temaet kobles til igangværende udviklingsaktiviteter i Ringsted?
Overordnede tidsplan for arbejdsgrupperne Sept 2013: Gruppernes nedsættes 4/10-2013: Grupperne præsenterer oplæg for deres arbejde for følgegruppe. Derefter rapporterer de løbende til følgegruppen og til egen skole Nov 2013: Grupperne får respons på deres foreløbige arbejde på ”Skoleforum” Feb 2014: Gruppernes arbejde skal være færdigt og skal præsenteres for ledelsesgruppen på skoleområdet
Fysiske rammer Deltagere: 2 skoleledere, 1 SFO-leder, konsulent Jan Broholm Gruppen giver bud på hvordan fysiske rammer kan understøtte etablering af pædagogiske læringsmiljøer Gruppen giver bud på indretning af lærerarbejdspladser på skolerne
Fysiske rammer Tiltag og tidsplan September 2013: Afdækning af muligheder – rundtur på skoler Beslutning om hvad en lærerarbejdsplads skal indeholde Oktober 2013: Ejendomsstab udarbejder overslag på etablering af lærerarbejdspladser Januar 2014: Udarbejdelse af sag til politiske udvalg og byråd Mar-aug 2014: Lærerarbejdspladser etableres på skolerne Politiske beslutninger: Anlægsønskeforslag indgår i budgetproces for 2014
Ny lederrolle 2 skoleledere, 1 vice/afd.leder, 1 SFO-leder, konsulent Jens Saarup Gruppen tilrettelægger et samlet forløb for skoleledergruppen med fokus på afklaring og kompetenceudvikling i relation til: ledelse af den omfattende reformproces, som skolereformen er en ny lederrolle, som den ny arbejdstidsaftale lægger op til.
Ny lederrolle Tiltag og tidsplan September 2013: Møde med skoleledere i Sorø for at videndele i forhold til reform og arbejdstidsaftale. Oktober 2013: Internatophold for skole- og SFO-ledere. November 2013: Deltagelse i KL-camp Teamudviklingssamtaler med ledelser December 2014: Dialog med HR om forhandling med faglige organisationer Januar 2014: Lederudviklingssamtaler Politiske beslutninger: Sammensætning af skolebestyrelser
Idræt, motion og bevægelse 1 lærer og 1 pædagog fra alle skoler, konsulent Torben Krogh Johansen Gruppen indsamler inspirationsmateriale vedr: Idrætsundervisning korte sekvenser af bevægelsesaktivitet kontinuerlige aktiviteter med foreninger el.lign. pædagogisk brug af bevægelse i fagene, så reformens krav kan indfries Tidsplan: Gruppen udarbejder konkret oplæg til d. 1-2-2014. Gruppen samarbejder med gruppe der arbejder med understøttende undervisning
Understøttende undervisning 1 lærer+ 1 pædagog fra alle skoler, konsulent Anne Marie Østergaard Gruppen går tættere på de indholdsmæssige intentioner i reformudspillet vedr. understøttende undervisning samt inddragelsen af pædagoger og øvrige medarbejdere med relevante kompetencer i tilknytning hertil. Gruppen undersøger hvordan den understøttende undervisning kan tilrettelægges, så den understøtter undervisningen inden for de enkelte fag og på tværs af fagene Tidsplan: Gruppen udarbejder konkret oplæg til d. 1-2-2014 Politiske beslutninger: Kommunal eller lokal fastsættelse af omfang og indhold i understøttende undervisning
Kompetenceudvikling 2 ressourcepersoner, 2 skoleledere, 1 medarbejder fra UPPR, konsulent Jens Saarup Overordnet strategi for kompetenceudvikling som sammentænker reformens intentioner med kommunale og lokale mål og behov for kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i Ringsted Kommune. Indholdsfokus: Undervisningskompetence svarende til linjefag i alle fag i 2020 + it i undervisningen, klasseledelse, inklusion, alternative læringsmiljøer, læring i centrum, styrket trivsel mv. + øvrige lokale behov i Ringsted.
Kompetenceudvikling Tiltag og tidsplan Oktober 2013: Gruppen mødes med udbydere for afdække muligheder for linjefagsuddannelser Januar 2014: Der udarbejdes udviklingskatalog og der nedsættes kommunale udviklingsnetværk Februar 2014: Afdækning af kompetencer på skolerne til skoleåret 2014-2015 Gruppen afleverer oplæg
Økonomi Henrik Harder (skolecenterchef), 3 skoleledere & konsulent Mona Jørgensen Gruppen leverer det økonomiske beregningsgrundlag for indførelse af skolereformen i skoleåret 2014/15. Politisk drøftelse ultimo august Gruppen drøfter endvidere ressourcetildelingsmodel for 2014-15 – herunder evt. justeringer i forhold til sociale parametre og til fordeling af inklusionspulje Tidsplan og tiltag December 2013: Gruppen præsenterer ressourcetildeling for BUU Jan 2014: Skolerne modtager ressourcetildeling til 2014/15