Samtidskunstens udvidede rum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT-2 repetitions Quizzzzz
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Mathias, Linda, Kathrine og Marie
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Readymades / genbrugskunst
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Arkitektur - data.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Landart.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Historier fra et demonstrationsprojekt
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Aktiviteterværkerbaggrundfakta vígdis petersen, dronningensgade 47, 3, - 25, 1420 kbh. k. tlf mail Formidling af udsmykning vejledning og.
Kulturforståelse niveau C
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Samfund og teknologi (B-niveau)
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Karakteristika for udvalgte perioder
AT forløb om emnet ”Storby”, 1. g jan
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Af: xxx yyy Velfærd.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Digital skriftlig- og mundtlighed
KULTURMØDER 1 - Fordomme, stereotyper og kultur
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
Metaforik og alternative muligheder
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Digital kunst. Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Sygepleje og fagidentitet
Boom Pearls. Min problemstilling er hvilke muligheder er der for kuratering Second Life Tilbud parallelt med udstillingerne –Guidede ture –Diskussioner.
Humanistisk videnskabsteori
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Almen Studieforberedelse - AT MUSIK – 2016:. De kunstneriske fag kan deltage med overskridelse af kulturelle, genremæssige og æstetiske grænser og alt.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Portrætter Hvem er jeg – hvem kan jeg blive
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Udkast til justering af KS
ikek 6 Markedskommunikation
Hvad er recovery og peerstøtte?
Tysk i SRP 2014.
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
FIP Billedkunst efter reformen
Præsentationens transcript:

Samtidskunstens udvidede rum Socialt/politisk rum – og installationsrum LEKTION 10

Udviklingen– i grove træk Traditionen: form og teknisk udførelse over idé Nybrud 20 årh: mod idé over form/udførelse/teknisk kunnen – mod abstraktion Kunsthist. Eksempler (skulptur – installation – performance – social intervention – (relationel kunst og social plastik)

1960ernes revolutionerende rumkunst Installation: kunstnerisk indgriben i et rum Happening/ Performance/ aktioner kunstnerisk kommentar i socialt rum Begge eksempler: Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen: Hesteofringen 1970 (nederst videodokumenteret performance Øverst: installation på ARoS af parteret hest)

Problemstillinger om samtidskunstens rumlige revolutioner Er der nogle historiske ’forgængere’ for samtidskunstens udvidede ’rum’? (form, betydning) Hvilken tradition ser samtidskunstnerne sig selv som en del af? (kunstner-rolle/socialanalyse) Hvilken rolle kan samtidskunst spille i samfundet i forhold til ældre kunstformer? (kunst-rolle/socialanalyse) Hvad er meningen /kunstbegrebet/ideen bag? (socialanalytisk)

Nogle Strategier i samtidskunst Intervention: kunstnerisk ’indgriben’ uventede steder, Stiller spørgsmål som: Hvad kunst er, hvordan vises den?, hvilken rolle den kan den spille i samfundet? Relationel kunst og social plastik (fra 90’erne og frem) kunst som proces, mødet mellem mennesker er mere i centrum end fx en kunstgenstand. Sampling og remix: erkender historien, opgør med originalitetskrav, er inter-tekstuel. Interaktion: fokus på samspil (fx mellem msk, msk/teknologi, kunst/ beskuer) i centrum for værket. Dokumentarisme: fokus på aktuelle samfundsaktuelle problemstillinger kunsten som undersøgelse af virkelige forhold og grænsen mellem fiktion og nonfiktion. INTERVENTION – kunst der intervenerer i det sociale rum , fx Christo – Lene Adler Petersen i Børsen eller RELATIONEL KUNST & SOCIAL PLASTIK (skaber relationer + fokus på process frem for at skabe værker/genstande) – ex superflex SAMPLING OG REMIX (brug af tidl. Kunstneriske former og udtryk) – fx superflex /supercolpo Biogas PH5 lamp INTERAKTION – Mariko Mori – Oneness – alien skulpturer : krammes de lyser øjne/hjerter banker DOKUMENTARISME: (Colonel – Emergency Room)

Lene Adler Petersen & Bjørn Nørgaard 1969 Hvilken strategi? EX på INTERVENTION (Kunsten trænger ind på det mandsdominerede kapitalistiske territorium) 1969 Lene Adler Petersen nøgen kors børsen (kunst i kapitalismens højborg) provokatorisk og symbolsk (kønsroller, frigjorthed/tilknappethed, økonomi, religion) Kunst i kapitalisemens højborg Ideen: provokatorisk og symbolsk Hesteofringen: bygger i øvrigt også på Vietnamkrigens rædsler – kommentar til de mange nedslagtninger (død og ulykke) -

Superflex -Guarana Power (2003) hvilken strategi? Beskrivelse: kalder alle værker for ’redskaber’ – til at at skabe mere demokratiske levevilkår. Guarana en sydamerikansk frugt – superflex hjælper bønder med at bryde et markedskartel i Suda,erola EX PÅ INTERVENTION (kunsten trænger ind på den kommercielle , konkurrenceprægede markedsøkonomiske territorium) OG SOCIAL PLASTIK (mere process/produkt) Berørt sociál problematik: skæv økonomisk verdensmarkeed Reel intervention frem for blot at visualisere problematikker 2006 Superflex – guarana-sodavand (kunstnerisk samarbejde med lokale bønder) pragmatisk, resultatorienteret, kommerciel, ulandsbistand. INTERVENTION: i samarberjde med guarana bønder i sydamerika har de skabt en guarana sodavand som alternativ til sodavand produceret af store internationale virksomheder. Hermed sætter de fokus på den generelle økonomiske uligevægt i vores globaliserede verden – og rykker lidt ved den. Vil du vide mere om superflex: http://superflex.net/

The Yes Men – Cop15 hvilken strategi? Fake udmeldinger når store politiske ting sker – de foregiver fx at være talsmænd for Canada under cop15 forhandlingerne – og siger ja til diverse miljøtiltag i nyhedsmedierne – FAKER , tvinger Canada til så at stille op og dementere – og udstiller dermed indirekte (samf.kritisk kommentar) Canada for ikke at ville bakke op om miljøtiltag EX på INTERVENTION (uventet sted) + DOKUMENTARISME focus på aktuelle samfundsaktuelle problemstillinger - kunsten som undersøgelse af virkelige forhold og grænsen mellem fiktion og nonfiktion.

Eduardo Kac og Alba – den fluorescerende kanin -Hvilken Strategi? Vi kan manipulere med genetisk materiale og skabe nye dyrearter. Kac fremavlet en selvlysende grøn kanin – dramatiserer vores evne til at manipulere men samtidig stille skarpt på etisk ansvarlighed v. manipulation m. naturen (Kac tager selv ansvar for kaninen – holder den som kæledyr) STRATEGI INTERAKTION – fokus på samspil msk/teknologi

Bjørn Nørgaard’s Recycling Art Hvilken strategi? INSTALLATION – her SAMPLING (brug af fragmenter fra kunsthistorien)

Colonel’s Emergency Room Hvilken strategi? Principielt sammenfatning af alle ovenstående strategier. Intervention: kunstnerisk ’indgriben’ uventede steder, Stiller spørgsmål som: Hvad kunst er, hvordan vises den?, hvilken rolle den kan den spille i samfundet? Relationel kunst og social plastik (fra 90’erne og frem) kunst som proces, mødet mellem mennesker er mere i centrum end fx en kunstgenstand. Sampling og remix: erkender historien, opgør med originalitetskrav, er inter-tekstuel. Interaktion: fokus på samspil (fx mellem msk, msk/teknologi, kunst/ beskuer) i centrum for værket. Dokumentarisme: fokus på aktuelle samfundsaktuelle problemstillinger kunsten som undersøgelse af virkelige forhold og grænsen mellem fiktion og nonfiktion.

Colonel ’s Emergency Room Med hvilke analytiske problemstillinger kan man ifølge jer bedst analysere Colonel’s Emergency Room – og hvorfor? Hvad er Colonel’s bærende idé i Emergency Room? Hvad er Colonel’s kunstsyn? Herunder hvad indebærer begrebet art-retard. Hvad er Colonel’s syn på kunstnerens rolle? Analytisk synsvinkel: betydning (ikonografisk) Socialanalytisk: hvad kunst skal, hvad kunstneren skal (dagsaktuel, samf-engageret, ’dogmekunst’ Bærende ide i Emergency Room: behandle dagsaktuelle nyheder prompte i kunstnerisk form og dermed selve kunstinstitutionen under debat. Udstilling skifter hvert døgn og nye værker skal være aktuelle inden for margin på 24 timer DOGMEREGLER: - udstillingen skifter hver dag kl. 12.30 (kalder colonel ’passage’) - Udstillingen forholder sig til dagsaktuel politik - Udstillingen er uforudsigelig - Udstillingen er levende (ophængning = hængning = død) Kunstsyn: Mere indhold end form: respekt for kunsten og kunstneren Kunst skal være mere samfundsrelevant og engageret i nuet – påvirke samf-debatten Kunst bliver dermed mere ansvarlig (engageret i omgivende samfund), være mindre elitær og verdensfjern – men mere øjeblikkelig og nødvendig (et emergency) Kunstnersyn: kunstneren er en ’visuel politibetjent’ – bør ideelt set være en slags helt i samfundet kritiske iagttagere/kommentatorer

Eksempler fra Emergency Room Henrik Vibskov (på tromme) og Mike Estabrook (trombone) Performance: Tema: på 4-års dagen for USA’s invasion i Irak Form: – alternativ militærmusik bygget i en march-agtig (ironisk) udgave af Happy Birthday Dokumentaristisk performance - INTERVENTION RELATIONEL KUNST - SOCIAL PLASTIK Henrik Vibskov & Mike Estabrook , 18. marts 2007. Performance MoMA /PS1 Gallery

Eksempler fra Emergency Room Silketryk – udvalgte nyhedshistorier (her fra avis) manipuleres vha. silketryk – med tilføjede billeder/kommentarer/ eller perspektiverende illustrationer, der giver historien et tvist Her kommenteres på boligbyggeri-problemer i det indre New York /Manhattan. Dokumentarisme/sampling som strategi. Steven Day: Værk fra Emergency Room , 15. febr. 2007

Eksempler fra Emergency Room Ironiseren over Hilary Clintons påstande om fredsskabende politik i dec. 2008 Et eksploderende, fragmenteret – næsten blødende Amerikansk Flag. Mediet – egtl. Traditionelt (maleri) – dog kunstnerisk bearbejdning af avisoverskrift fra nyhedsmedier Dec. 2008: maleri ”hilary will bring peace”

Intro til praktisk opgave/Installationsprojekt Overordnet ARBEJDS-PF: Hvordan fremstilles et praktisk produkt med udgangspunkt i aktuelt nyhedsstof, så dets udtryksform/gengivelsesstrategi har typiske karakteristika fra samtidskunsten?