Download præsentationen
1
Karakteristika for udvalgte perioder
Kroppen i kunsten Karakteristika for udvalgte perioder
2
I Middelalderen Menneskekroppen fremstilles som et hylster for sjælen
Kroppens former skjules
3
Renæssancen Dyrkelse af den smukke, muskuløse og anatomisk korrekte krop Menneskekroppen som tema Kustnerisk-videnskabelig udforskning
5
Barok og rokoko (1600-1700 tallet)
Erotiske scener af nøgne mytologiske guder Motiver fra mytologien legitimerer de nøgne damer Marmorglatte lyserøde skildringer af menneskekroppen Tilskueren som voyeur
6
Rubens, Peter Paul The Rape of the Daughters of Leucippus c. 1618 Oil on canvas
7
Surrealisme ( ) Surrealisterne er inspireret af Freuds psykolanalyse (det usagte og det fortrængte) Skamløshed Visning ag kønsorganer De surrealistiske kunstnere idømmes straffe for pornografi
9
Et liv efter døden Overbevisningen om sjælens frelse gør kroppens smerte og død sekundær og udholdelig
10
Den dødelig krop Overbevisningen om eller frygten for at vi kun eksisterer her og nu og dør med vores krop, giver kroppen en langt større betydning som udtryksmiddel.
11
Afbildningsform Fra den naturalistisk afbildede krop til den konkrete og direkte brug af kroppen Kroppen som lærred
12
2005 Momenti mori Husk at du skal dø
Vi bekæmper forfald Nydelse her og nu En stor del af vores identitet er bundet til kroppens udseende
13
Fra kunst til reklame Før var det forskellige tiders kunst, der dyrkede idealforestillinger om kroppen i skulptur og maleri I dag er det reklamer og ugeblade der dyrker idealkroppen Kropsidealer er en industri med store kapitalinteresser
14
Orlan Gør op med både gud og DNA
15
Kroppen som materiale Abjekter (afsondringer som f.eks div. kropsvædsker)
16
Døden - det sidste tabu Forholdet til den døde krop er mere tabubelagt end tidligere, hvor kroppen spillede en mindre rolle i forhold til sjælen.
19
Kroppens fysiske tilstedeværelse i happenings
Politisk manifestation Opgør med kvinden som objekt for mandens blik
20
Det søgende menneske 1950’erne
Koldkrigstid Atomkrigstrussel Meningen med tilværelsen er ikke længere givet på forhånd Meningen skabes af det enkelte individ (eksistentialisme) Skildring af kroppen som hullet, forvreden og deform Afbildning af sindstilstand frem for en anatomisk korrekt krop
21
Kroppen i massekulturen 1960’erne
Økonomisk opsving i den vestlige del af verden Bil, fjernsyn og køleskab blev meget udbredt Vietnamkrig Kunstnerne inddrog massekulturens ikoner i deres værker og gjorde dermed op med finkulturen Hverdagens genstande trækkes ind i kunsten Sammenfald mellem kunst og virkelighed Kritik af forbrugssamfundet
22
Med kroppen som indsats Slut 1960’erne
Aktionskunst og happenings vinder frem Opgør med det borgerlige samfunds normer for adfærd især seksualitet og kropsangst. Ophævelse af grænsen mellem virkelighed og kunst. Kroppen som nærvær i en fremmedgjort tid Kroppen som kampplads
23
Køn og kultur 1970’erne Modbevægelsernes tid: Kvindebevægelser, fredsbevægelser mm Kroppen som kampplads Opgør med kvinden som sex objekt Kroppen som lærred
24
Feminin/maskulin 1980’erne
Flere kvinder på arbejdsmarkedet AIDS Kønnets koder Iscenesættelse Eksperimenteren med kønskonstruktioner Oprør med kropsdyrkelsen
25
Kød og blod 1980’erne Kroppens forfald kommenteres i kunsten
Fokus på kønsroller Leg med kønnets koder Opgør med skønhedsindustrien Begreberne forfængelighed og forgængelighed er bundet til hinanden Tabuer som aggresiv seksualitet, forfald og brug af kropsvædsker tages op i kunsten Opgør med kroppen som maskine
27
Det manipulerede menneske 1990’erne
Hæsblæsende bioteknologisk udvikling Vores gener er kortlagt Genteknologi Plastikkirurgi Organtransplantation Skelnen mellem naturlighed kontra kunstighed udviskes Kroppen som konstruktion Fokus på det ydre Billedmanipulation og plastikkirurgi i kunsten
28
Opsamling I anden halvdel af det 20. Århundrede forsøger man at ryste den moralske, politiske, ideologiske, kønsmæssige og samfundsmæssige tvang af sig. Kroppen er blevet primær og sjælen sekundær
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.