Projekt Værtensklasse i biblioteket - evaluering Carl Gustav Johannsen Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) Aalborg den 12. september 2012 Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå til fanen Vis 2.Vælg Diasmaster 3.I den overordnede diasmaster (nr. 1) overskrives nummertegnet # nederst til højre med et tal. 4.Luk mastervisning Sådan indsættes/vises tekst i sidefod og sidenummerering på ét eller alle dias: 1.Gå til fanen Indsæt 2.Vælg Sidehoved og fod 3.Vælg chekboksene Diasnummer og Sidefod og efter ønske og tilret sidefodsteksten. 4.Vælg Anvend for at indsætte kun på det aktuelle dias – eller Anvend på alle for at indsætte på samtlige dias. Bemærk muligheden for at undlade titeldias.
RSLIS at a glance 1000 students: Bachelors, Masters, PhD Programmes, further education Located in Copenhagen and Aalborg, Denmark 6 strategic research areas: › Cultural Mediation › Information Literacy and Practice › Knowledge and Information Theory › Libraries and Innovative Processes › Research and Research Policy
Mine tanker om Værtensklasse, da jeg først gang mødte projektet … Fordomme … service management – gammel vin … Mer-salg!! Hvad? Floor-walking, gæst/vært – hvordan? Mystery shopping – interessant! Modigt! Fokus på betjening/ service – på tide! Flere kontroversielle og udfordrende temaer …
Evalueringens 4 hovedtemaer 1. Har indsatsen gjort en forskel for bibliotekets brugere/ gæster? 2. Medarbejdernes kompetenceudvikling? 3. Kompetenceudviklingsforløb for dansk biblioteksvæsen? 4. Er erfaringer fra Styrelsens markedsføringsrapport blevet inddraget?
Hvad synes gæsterne? I forvejen pæn tilfredshed Undersøgelsesdesign: før/efter måling ”Efter-målingen” viste alligevel fremgang på 8 ud af 10 parametre Der er statistisk grundlag for at generalisere ud fra før og efter ”gæste-undersøgelsen”
Kompetenceudvikling Træning af medarbejdere værtskabsmetoder (gennemtestet forløb, fokus på den daglige adfærd, variation, humor) Særlige lederforløb – lederen skal også optræde værtsskabeligt Ambassadørforløb – særlig rolle
Aktiviteter: Floorwalking Mobil og opsøgende form for vagt Systematisk briefing og de-briefing Virkelighedsnær dialog mellem medarbejder og ledelse Fokus på fleksibilitet
Aktivitet: Målrettet salg Ikke salg (i traditionel forstand) Proaktiv – mere offensiv - betjening – grænseoverskridende for mange Faglighed – produktviden – har stor betydning Betydelig effekt – både på personale og på udlånet – ikke mindst
Aktivitet: Mystery Shopping Enestående i dansk biblioteksvæsen – organisatorisk implementering af skjult testning / mystery shopping Hensynsfuld, professionel og transparent procedure Veldefinerede evalueringskriterier – nuanceret kvalitetsbegreb Reel medindflydelse til medarbejderne
Aktiviteter: Velkomstindsats og Uniformering Stort og vigtigt område indmeldelser årligt Erfaringer viste potentiale – og gæste- interesse - for serviceforbedringer Fleksibel tilgang til uniformering Dokumenteret positiv effekt – fra 52 til 63%
Kompetenceudviklings forløb for sektoren Ja – 9 kursuspakker udviklet Introduktion til biblioteksværtsskab, værtsskab for alle, værtsskabsledelse, mystery shopping m.fl- Udbydes af Aalborg Bibliotekerne iog Danske Værter Bygger videre på erfaringer fra projektet
Forbedringsmuligheder Udnytte muligheden for endnu bredere ejerskab (ambassadørgruppen) Arbejde videre med motivationsindsatser Værtsskab – også på lokalbibliotekerne
Hvorfor succes? Dedikerede eksterne konsulenter med fingeren på pulsen Synlig og kommunikerende ledelse med både opbakning og opfølgning Fokus på relevante og målbare mål Projektorganisationen (ambassadører) Ildsjæle og engagerede medarbejdere med reel og oplevet medindflydelse
Fremtidsperspektiver Andre områder fx åbne biblioteker Mere oplevelsesdesign (mer-salg) Mystery shopping integreret Glade - og aktive - gæster
Tak for jeres opmærksomhed! Carl Gustav Johannsen