Projekt Værtensklasse i biblioteket - evaluering Carl Gustav Johannsen Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) Aalborg den 12. september 2012 Sådan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Værdigrundlaget i Greve
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Værtensklasse på de åbne biblioteker.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Kompetenceudvikling i ISS
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Tillid Temadag for AMIR
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Kulturarv: digitalisering og informationsstrukturer Underviser: Mette Skov Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå til.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
HØR KØBENHAVNERNE Præsentation for IT Universitetet 6. september 2010.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Lav en PowerPointskabelon ved brug af diasmaster
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
En kort præsentation af diasmaster i Powerpoint 2000 Af Otto Leholt
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Introduktion til 2. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Forandring og faglig identitet
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Evaluering af festmiljø-kampagne
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
3-timersmødet 2017.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Projekt Værtensklasse i biblioteket - evaluering Carl Gustav Johannsen Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA) Aalborg den 12. september 2012 Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå til fanen Vis 2.Vælg Diasmaster 3.I den overordnede diasmaster (nr. 1) overskrives nummertegnet # nederst til højre med et tal. 4.Luk mastervisning Sådan indsættes/vises tekst i sidefod og sidenummerering på ét eller alle dias: 1.Gå til fanen Indsæt 2.Vælg Sidehoved og fod 3.Vælg chekboksene Diasnummer og Sidefod og efter ønske og tilret sidefodsteksten. 4.Vælg Anvend for at indsætte kun på det aktuelle dias – eller Anvend på alle for at indsætte på samtlige dias. Bemærk muligheden for at undlade titeldias.

RSLIS at a glance  1000 students: Bachelors, Masters, PhD Programmes, further education  Located in Copenhagen and Aalborg, Denmark  6 strategic research areas: › Cultural Mediation › Information Literacy and Practice › Knowledge and Information Theory › Libraries and Innovative Processes › Research and Research Policy

Mine tanker om Værtensklasse, da jeg først gang mødte projektet …  Fordomme … service management – gammel vin …  Mer-salg!! Hvad?  Floor-walking, gæst/vært – hvordan?  Mystery shopping – interessant! Modigt!  Fokus på betjening/ service – på tide!  Flere kontroversielle og udfordrende temaer …

Evalueringens 4 hovedtemaer 1. Har indsatsen gjort en forskel for bibliotekets brugere/ gæster? 2. Medarbejdernes kompetenceudvikling? 3. Kompetenceudviklingsforløb for dansk biblioteksvæsen? 4. Er erfaringer fra Styrelsens markedsføringsrapport blevet inddraget?

Hvad synes gæsterne?  I forvejen pæn tilfredshed  Undersøgelsesdesign: før/efter måling  ”Efter-målingen” viste alligevel fremgang på 8 ud af 10 parametre  Der er statistisk grundlag for at generalisere ud fra før og efter ”gæste-undersøgelsen”

Kompetenceudvikling  Træning af medarbejdere værtskabsmetoder (gennemtestet forløb, fokus på den daglige adfærd, variation, humor)  Særlige lederforløb – lederen skal også optræde værtsskabeligt  Ambassadørforløb – særlig rolle

Aktiviteter: Floorwalking  Mobil og opsøgende form for vagt  Systematisk briefing og de-briefing  Virkelighedsnær dialog mellem medarbejder og ledelse  Fokus på fleksibilitet

Aktivitet: Målrettet salg  Ikke salg (i traditionel forstand)  Proaktiv – mere offensiv - betjening – grænseoverskridende for mange  Faglighed – produktviden – har stor betydning  Betydelig effekt – både på personale og på udlånet – ikke mindst

Aktivitet: Mystery Shopping  Enestående i dansk biblioteksvæsen – organisatorisk implementering af skjult testning / mystery shopping  Hensynsfuld, professionel og transparent procedure  Veldefinerede evalueringskriterier – nuanceret kvalitetsbegreb  Reel medindflydelse til medarbejderne

Aktiviteter: Velkomstindsats og Uniformering  Stort og vigtigt område indmeldelser årligt  Erfaringer viste potentiale – og gæste- interesse - for serviceforbedringer  Fleksibel tilgang til uniformering  Dokumenteret positiv effekt – fra 52 til 63%

Kompetenceudviklings forløb for sektoren  Ja – 9 kursuspakker udviklet  Introduktion til biblioteksværtsskab, værtsskab for alle, værtsskabsledelse, mystery shopping m.fl-  Udbydes af Aalborg Bibliotekerne iog Danske Værter  Bygger videre på erfaringer fra projektet

Forbedringsmuligheder  Udnytte muligheden for endnu bredere ejerskab (ambassadørgruppen)  Arbejde videre med motivationsindsatser  Værtsskab – også på lokalbibliotekerne

Hvorfor succes?  Dedikerede eksterne konsulenter med fingeren på pulsen  Synlig og kommunikerende ledelse med både opbakning og opfølgning  Fokus på relevante og målbare mål  Projektorganisationen (ambassadører)  Ildsjæle og engagerede medarbejdere med reel og oplevet medindflydelse

Fremtidsperspektiver  Andre områder fx åbne biblioteker  Mere oplevelsesdesign (mer-salg)  Mystery shopping integreret  Glade - og aktive - gæster

Tak for jeres opmærksomhed! Carl Gustav Johannsen