03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012
03-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for uge 12 Køberoller og målgrupper: http://www.youtube.com/watch?v=iTv6Wdn-ncY Rådighedsbeløb Stimuli Livscyklus og forbrugsvaner Referencegrupper Opinionsleder Købevaner SOR
03-04-2017 HHX - Lene Baake Dit køb Find dit eget eksempel på et køb og vurdér, hvem der havde de forskellige roller – lav en PPT til i morgen Initiativtager Influent Disponent Køber Konsument Og overvej hvilke af følgende efterspørgselsdeterminanter – product, place, price, promotion påvirkede hvem, hvornår?
Opgaver Tjekopgaver 4-7 (et ord/mand) Forståelsesopgave 3 (tweet) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgaver 4-7 (et ord/mand) Forståelsesopgave 3 (tweet) Forståelsesopgave 4 (tavle) Mindre opgaver – 1. behov
03-04-2017 HHX - Lene Baake Hvad betyder det mon???
03-04-2017 HHX - Lene Baake Rådighedsbeløb er det beløb, man har tilbage til forbrug, når man har betalt skat, faste udgifter og sparet op.
Stimuli Faktorer i samfundet, der påvirker købsadfærden: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Stimuli er de påvirkninger i omverdenen eller samfundet, der har indflydelse på en persons købsadfærd. Faktorer i samfundet, der påvirker købsadfærden: Økonomiske faktorer (finanskrise) Teknologiske faktorer (opfindelser) Kulturelle faktorer (livsstil) Politiske faktorer (lovgivning)
Livscyklus og forbrugsvaner 03-04-2017 HHX - Lene Baake Livscyklus og forbrugsvaner Livscyklus er de forskellige livsfaser, som et menneske gennemgår fra vugge til grav Forbrugsvaner er en persons typiske sammensætning af forbrug - et forbrugsmønster.
Referencegrupper – det sociale netværk 03-04-2017 HHX - Lene Baake Referencegrupper – det sociale netværk er de personer eller grupper, der har indflydelse på en persons interesser og holdninger (livsstil) og dermed købsadfærden. Eks. familie, venner, arbejdskolleger, lærere, kæreste…
03-04-2017 HHX - Lene Baake Opinionsleder Er en person, der via sin status kan påvirke gruppens interesser og holdninger (livsstil) Fra primær- eller sekundærgruppen Horisontal opinionsleder (én fra gruppen, klassen) Viden, uddannelse, status i gruppen (bileksperten) Vertikal opinionsleder (Ikke fra gruppen) Ekspertviden, faglig autoritet, kendte personer
03-04-2017 HHX - Lene Baake
Købsadfærdstype og referencegruppe 03-04-2017 HHX - Lene Baake Købsadfærdstype og referencegruppe Vælg én person i gruppen Lav opgave 5 side 90
03-04-2017 HHX - Lene Baake Købevaner Er handlinger, som man foretager gentagne gange uden at tænke specielt over det. En købevane kommer til udtryk ved et produkt man ofte køber samme sted på samme tidspunkt og af samme mærke. For dagligvarer er beslutningsprocessen kort, fordi mange har købevaner Mærkeloyal – forbrugeren er trofast overfor mærket Butiksloyal – forbrugeren er trofast overfor stedet
03-04-2017 HHX - Lene Baake SOR-modellen Købsadfærden kan analyseres som en sammenhængende proces vha. SOR-modellen Forstår du forbrugerens adfærd -> 4 P’er -> stimulere og øge afsætning S stimuli fra virksomheden (4 P’er) + omverdenen O organisme. Forbrugerens blackbox R respons – køb eller ikke. Virksomheden skal kende sin forbruger, sende de rigtige stimuli, så der købes
03-04-2017 HHX - Lene Baake SOR-modellen Sammenfatning eller starten
Opgaver Tjekopgaver 8-9 Forståelsesopgaver 6 Mindre opgaver 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgaver 8-9 Forståelsesopgaver 6 Mindre opgaver 3. Biograftur 4. Privatøkonomi 1, 3, 4 Case: Bilkøb
03-04-2017 HHX - Lene Baake SOR Arbejd alle punkterne i SOR igennem for en produktgruppe (service), et produkt eller et mærke (brug din bog og få alle begreber i spil)