Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læsning i danskfaget i Island
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Skolereform august 2014………………
Visionsproces Fra ord til handling.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Lærerprofessionen - en definition.
Steen Gravgaard Eriksen
Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Invitation til skolebestyrelserne
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereform 2014.
Brøndby Lærerforenings
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
NLS-møde i Grundskolesektoren september 2013 Hotel Storebælt.
Målet med læseprojektet var:  at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber,  at skabe engagement og.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Temadag for TR.
Lærere og team arbejder videre
Tilføj sted og dato Tilføj sted og dato Medlemsmøde om OK18.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Formiddagens program Professionsetik Fra professionsetik til professionsideal DLF’s professionsstrategi Udfordringer i en krisetid… 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Fra professionsetik til -ideal 15 år lang proces i DLF… 1997: Debatten indledes på kongressen 1998: Hovedstyrelsen iværksætter projekt ”professionsetik” 1998: Debatoplæg til kredsene udsendes 1998: Konference om emnet 1999: Der arbejdes på et nyt oplæg (2 arbejdsseminarer, hvor 50 lærere fra hele landet deltager. Der formuleres et professionsideal) 1999: Nyt oplæg, hvor bl.a. 50 lærere inddrages i processen 2000-2002: Medlemsdebat 2002: Kongressen vedtager idealet 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Fra professionsetik til -ideal 15 år lang proces i DLF… 1999: Kongres – der iværksættes en medlemsdebat 2000: Nyt oplæg sendes ud med Folkeskolen (rødt indstik) 2000-2001: Bred medlemsdebat (10 regionale møder + 6 debatmøder på lærerseminarier) 2001: Nyt udkast udarbejdes 2001: Kongressen beslutter at fortsætte debatten 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Fra professionsetik til -ideal 15 år lang proces i DLF… 2001: Intern handleplan udarbejdes – hvordan kan det indgå i foreningens arbejde 2002: Idealet vedtages på kongressen 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Fra professionsetik til -ideal Etik: Regler for korrekt optræden Sanktioner for overtrædelse? Hvem skal sørge for, at de overholdes? Ideal: Noget man skal forsøge at leve op til Tanken om det fuldkomne som mål Lægger op til diskussion og stillingtagen 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Fra ord til handling Hvordan arbejder vi med det? Professionsidealet: Dilemmaer/cases som oplæg til diskussion Faglig klub, pædagogiske dage, i teamet Professionsstrategi: Central (og lokal) strategi Overenskomstforhandlinger, skoleudvikling mv. Italesat fra omkring 2002… 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Fra ord til handling Hvordan arbejder vi med det? Professionsidealet – konkret eksempel: Konkretiser professionsidealets pkt. 5, som omhandler samarbejdet mellem skole og hjem ”Læreren vil indgå i ligeværdigt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene om det fælles ansvar for den enkelte elevs udvikling, undervisning og opdragelse” Det betyder at: 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Fra ord til handling Hvordan arbejder vi med det? Professionsstrategi – hvad betyder det? Professionsstrategien betyder, at vi begrunder vores krav om løn og arbejdstid ud fra vores visioner for en god skole og i overensstemmelse med det professionelle lærerarbejde og folkeskolens kultur. Vores faglige krav er afsæt for folkeskolens udvikling og omvendt. Lærerne skal have vilkår, der gør lærerarbejdet attraktivt, fordi engagerede og fagligt dygtige lærere er grundlaget for en god skole. http://www.dlf.org/undervisning/profession+og+kompetence/professionsstrategi 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Fra ord til handling Professionsstrategien her og nu Ad hoc gruppe om lærerprofessionen Skabe respekt om lærerprofessionen gennem udvikling af undervisningen/skolen centralt og lokalt ”Vi læser for livet” som eksempel Overenskomst 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Vi læser for livet DLF’s læseprojekt til 5 mill. Kr. Søsat i jan. 2011, løber til 2013 Fokus på læsning i alle fag/faglig læsning Fokus på mellemtrinnet og overbygningen Projektets mål: at bidrage til at reducere antallet af elever, der forlader skolen med dårlige læsekundskaber, at skabe engagement og viden om læsning hos lærere i alle fag, så der arbejdes med læseindsatsen i hele skoleforløbet og i alle fag, samt at vise, at man kan lave skolepolitik og skoleudvikling, uden at det sker gennem en stribe centrale lovinitiativer. 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Vi læser for livet Konkrete aktiviteter, fx: Lån en ekspert (308 skoler) Eksemplariske forløb (5 skoler) 3 særnumre af Folkeskolen Artikler om læsning i fagene på www.vilæserforlivet.dk Forældremateriale Udgivelse af bog i samarbejde med forlag 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel Vi læser for livet 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Aktuelle udfordringer Overenskomstforhandlinger Pres på de centrale aftaler Pres på de lokale aftaler Finansministeren blander sig… Kunsten at fastholde professionsstrategien i en krisetid… Ekstraordinær kongres 9/2. 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Aktuelle udfordringer Anders Bondo Christensen i Politiken 22/1: Kan lærere ikke undervise mere? »De lærere, der har 25-26 lektioner om ugen, som er udgangs-punktet, har et fuldtidsjob. Det kan jeg garantere for. Hvis der er nogle lærere, der ikke har det, er det, fordi de er blevet bedt om at have andre opgaver som læsevejledere eller skolebibliotekarer. Jeg vil ikke afvise, at man skal skære ned for det. Det er kommunalbestyrelsens beslutning. Men hvis det skaber kvalitet for eleverne, at der er en læsevejleder, skal der være en. Skaber det ikke kvalitet, skal der ikke være en«. 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel

Aktuelle udfordringer Anders Bondo Christensen i Politiken 22/1: Så hvis KL sagde: Vi vil gerne have, at lærerne bruger mindre tid på møder og forberedelse, ville du sige, at det er fint? »Nej, for 25-26 lektioner om ugen er et fuldtidsjob. Det timetal er netop fastsat, for at der kan være mulighed for at løse de opgaver, lærerne er forpligtet af i forhold til folkeskoleloven . Eksempelvis at vi skal tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i den enkelte elev, og at vi skal evaluere undervisningen ud fra enkelte trinmål og lave teamsam-arbejde«. Er der overhovedet noget, du vil gå med til, at lærerne ikke skal lave, så der kan komme mere tid til undervisning? »De skal lave det, der giver mening for at skabe god kvalitet i undervisningen«. 3. februar 2012 Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel