Mod bedre vidende – videns- og brugerdrevet design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Emotionel og adfærdsmæssig funktion hos børn af forældre med kræft
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
For børn der har svært ved/ikke kan begå sig i en ” almindelig ” idrætsforening. R.H.I.F.
Borgernes barrierer for brug af IT
Sexede seniorer Bjarke Oxlund Center for Sund Aldring
Introduktion til Sprogpakken
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Introduktion til Sprogpakken
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Synlig ledelse i krisetid
Arlas strategi – og globale muligheder
ß Iværksætterens udfordringer og muligheder Louise Rønne, Republikken.
Elevernes digitale dannelse
Sikre IT-løsninger for fremtiden LBJ Finans LBJ Finans - Meget mere end blot et regnskabssystem.
Udvikling I landet bag motorvejen
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
International Økonomi A
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Der er penge i kommunikation
Arbejdsglæde eller sygefravær
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Dansk e-handel anno 2011 Annette Falberg FDIH.
TUR dialogmøde AMU Nordjylland
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Der er penge i kommunikation Mikkel Skovborg konsulent Dansk Industri.
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Hvad er målgruppeanalyse
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
Præsentation af Arla Foods
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Seminar om Planteværn 25. januar Scandic Hotel, Kolding Hvad skal vi gøre bedre i 2007? v. Planteavlskonsulent Jan Marx Rasmussen, LRØ.
Den bæredygtige landsby
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Styrk miljøkommunikationen Planlæg din kommunikation – 7 nemme trin.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Windows Vista og Office 2007  -testere søges… Christian Ringheim og Anders Langvad-Nielsen
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Grønne områder og aktiviteter
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

Mod bedre vidende – videns- og brugerdrevet design Baggrund Tweens og teens viden Superbrugergrupper i udvikling Produkter Under den let polemiske titel “mod bedre vidende” vil jeg fortælle om den måde, vi arbejder med trends, måske særligt mega-trends, og børn og unge på hos KOMPAN. “Mod bedre vidende” har jeg valgt at kalde dette oplæg, for i brugerdrevet design med børn og unge risikerer virksomheder at begå fejltagelser, hvis ikke en basal vidensmængde om børn og unge er til stede forud for brugerundersøgelserne. Denne vidensmængde må rigtig gerne være dokumenterbar, altså valid. Ikke blot bygget på mavefornemmelser og erfaringer om, hvad der var skægt da man selv var knægt. Jeanette Fich Jespersen, KOMPAN Play Institute International manager jeajes@kompan.com http://www.kompan.com

KOMPAN – verdens førende producent af legeredskaber Salg i 58 lande Produktion i Australien, Holland, Sverige, Tjekkiet, Tyskland Omsætning 2009: 1,113.5 mia. Dkk Største marked: Frankrig Lidt baggrund om KOMPAN: Vi er verdens største producent af legeredskaber og førende på området viden om børn.

KOMPAN PLAY INSTITUTE Et internationalt netværk i leg Overvåger trends Tager initiativ til studier Kommunikerer viden gennem: Kampagner og publikationer Seminarer og konferencer Træning og kurser KOMPAN produkter www.KOMPAN.com http://teenagers.kompan.com KOMPAN PLAY INSTITUTE er KOMPANs videncenter.

Aktuelle temaer Trends Temaer mangel på bevægelse og fri leg dalende aktivitet og medejerskab blandt unge universelt design og inklusion Temaer sundhed og leg leg og teenagere leg for alle CURRENT FOCUS AREAS The KOMPAN Play Institute currently focuses on the themes: play and health, play and teenagers, and inclusion of children with disabilities. The seminar modules cover a wider range of themes, though, such as: pre-school play, inclusion and vandalism, play and nature. These themes are mainly defined from the overall trends we observe in society today. In the trends mentioned here, playgrounds and KOMPAN play equipment can make a difference: - we know from numerous surveys that playgrounds activate children and are great calorie burners. The whole educational process of getting children out into the open air, playing freely, prevents children becoming overweight and not getting enough exercise. we see a declining sense of purpose in youth. In the past, older children participated naturally in the chores of family and society. This is no longer so. A lot of teenagers see themselves as capable young people, ready to participate. But they do not get a chance to do so on their own terms. The purpose of the tasks is not obvious. This situation can lead to extreme reactions like vandalism. Here again, we see physical activity and playgrounds that the youth have participated in planning as part of the solution: it is a fact that young people who are physically very active have high self esteem and low prevalence of deviant behaviour. inclusion has grown to become a buzz-word of the new millennium. The trend behind this is the increased focus on democratic values and the growing affluence generally seen in western societies. The richer we get, the more we focus on respecting individual needs. At KOMPAN we know that by including children with disabilities in the playground, for instance, you get much more than just satisfied disabled users: the children who are not disabled actually learn a lot from playing with children who are different from themselves. They learn about differences in abilities, and not least, they learn about tolerance.

Relevante vidensområder relateret til udendørs legepladsleg

Mod bedre vidende – videns- og brugerdrevet design Baggrund Tweens og teens viden Superbrugergrupper i udvikling Produkter Jeanette Fich Jespersen, KOMPAN Play Institute International manager jeajes@kompan.com http://www.kompan.com

10+ år – konstante og foranderlige, eksisterende viden i KOMPAN Variable: Mindre fysisk aktivitet: 33% bevæger sig for lidt, 25% overvægtige eller fede Samvær over sms, pc Unge forbrugere Mosquito buzz Konstante: Vækstspurt Søvnbehov stiger Udfordret balancesans Kønsmoden Sociale kompetancer Holdninger/etik Generationskløften This presentation will take you through KOMPAN’s knowledge on young people and good outdoor solutions for them. It will concentrate on: the background: how are young people today compared to 30 years ago the research that we have done asking young people their opinions on outdoor activity the KOMPAN GROUND: six principles that we recommend to create succedful youth places

Men hvad siger brugerne selv?

Capacent Epinion og KOMPANs undersøgelse: Unges mening “Man gider jo ikke stå og svede når en lækker dreng kommer forbi”, Dansk pige i Capacent Epinions fokusgruppeinterview for KOMPAN Ingen eller få gode uderum til de 10-15årige 10-15årige vil helst være sammen Få løsninger udover boldspil eller skateanlæg Få løsninger til piger Unge har udgangsforbud eller forbud mod at forsamles Naboklager: NIMBY Capacent Epinion, a highly estimed Danish exit-poll bureau, did six focus group interviews of 13-14 and 15-16yearolds in Denmark, England and the Netherlands*). The youth panels interviewed expressed a wish to be listened to but surprisingly enough they also stated that they liked play and would like to have more outdoor areas to meet and be active in. A surprising comment was made by several of the respondants, namely that they feared that such places would mean trouble as neighbours would complaint. In other words, they did not want to disturb others and were very aware that it was a risk they would be perceived as a nuisance if their places were too close to neighbours. *) The interviews were carried out by Heskes research in the Netherlands, All global Viewing in the UK (Kilder: Unge fra England, Danmark og Holland CAPACENT EPINION for KOMPAN, fokusgruppe- interviews i DK. UK and NL, efterår 2007

Kvantitativ undersøgelse: unges fysiske aktivitet udendørs 56% af de 13-16årige mener der er for få steder udendørs for unge Kilde: Capacent Epinions undersøgelse for KOMPAN Play Institute Piger deltager i markant færre sportsaktiviteter udendørs end drenge (37% piger vs. 60% drenge) Boldspil for sjov er en drengeaktivitet (46% drenge vs. 28% piger) Piger kan lide gåture i naturen (49% piger vs. 23% drenge) Piger shopper! (54% piger vs. 19% drenge) Fra Capacent Epinions undersøgelse for KOMPAN Play Institute af 1040 13-15åriges aktivitetsvaner Based on the results of 6 Focus group interviews*) in Denmark, England and the Netherlands by Danish exit-poll bureau Capacent Epinion (in NL: Heskes Research; in UK: All Global Viewing), a validation with 1040 Danish participants was made by Capacent Epinion on behalf of the KOMPAN Play Institute. The results to some degree confirm existing knowledge but some surprising new results also came up. For instance that girls like walks in nature. Girls also go shopping but *) Two groups in each country: 13-14 yearolds and 15-16yearolds Equal numbers of boys and girls, diverse backgrounds Unge fra Glasgow

Hvis du forestiller dig et udendørs sted for unge på din egen alder – hvad er så vigtigst for dig? What is most important at an outdoor place (y oung teenagers / 13-15 year-olds) 20 40 60 80 Læ og ly Cykelafstand Trygt og ordentligt Mange unge Mange aktiviteter % The survey, executed by the Danish exit poll bureau Capacent Epinion on behalf of KOMPAN with 1040 13-15yearold respondents, tells us remarkable truths about the character of the places young people prefer: Many activites is a topscorer (most respondents mentioned this) when young people are asked what the most important thing in an outdoor place is. It is remarkable because many youth shelters throughout the later years have been merely that: youth shelters. The young people clearly express that it takes more than sheltered seating to meet their needs. They want to have activities, too. But a clear second is that there are many young people in the good outdoor place. Fra Capacent Epinions undersøgelse af 1040 13-15åriges holdninger for KOMPAN Play Institute

Hvilke redskaber benytter du, når du bevæger dig på en legeplads ? % When asked what activities they liked in a playground, one might have expected that a lot of the 13-15yearolds would tick the box: Do not use playgrounds. In fact that is not the case. All respondents tick boxes here, and swings is the absolute favourite girl activity. Agility tracks, also known as trim trails, is the biggest unisex scorer. – These questions were all made as multiple choice. When asking young people this question one has to consider that they can only tick boxes where they know what the activity actually is. Spinning devices might not be well known to everybody, whereas skater parks would be. Remarkably, skater parks do not score very high with the girls. Only 17% of them prefer skater parks, whereas the boys seem to be equally interested in skater parks, climbing equipment, ball pitches and swings. Only agility tracks, trim trails, have a higher score. Gynger Klatre- redskaber Skater- ramper Fra Capacent Epinions undersøgelse af 1040 13-15åriges holdninger for KOMPAN Play Institute

Mod bedre vidende – videns- og brugerdrevet design Baggrund Tweens og teens viden Superbrugergrupper i udvikling Produkter Jeanette Fich Jespersen, KOMPAN Play Institute International manager jeajes@kompan.com http://www.kompan.com

KOMPAN GROUND principper Baseret på Capacents undersøgelse og interviews med kunder i fire lande

KOMPAN ICON - digitale spil med respekt for fri leg og unges ønsker

4 Redskaber + 12 spil SPACE NOVA ROCKY SWIRL

Produkteksempel: KOMPAN ICON digitale spil i fri fysisk leg New York Barcelona New Orleans Eindhoven http://www.kompan.com

Tak for jeres opmærksomhed! Links til kilder og mere viden: Nyhedsbrev om tweens og udesteder fra KOMPAN Play Institute: http://teenagers.kompan.com/p7.asp Produktudvalg til tweens fra KOMPAN: http://teenagers.kompan.com/p82.asp http://teenagers.kompan.com http://icon.kompan.com http://bloqx.kompan.com Jeanette Fich Jespersen, KOMPAN Play Institute International manager jeajes@kompan.com http://www.kompan.com