Synliggørelse af fremmedsprogene via fagligt sammenspil i et anvendelsesorientet perspektiv Foreløbige erfaringer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Kladde til informationsdias
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Carl-Johan Dalgaard (
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Elevaktiverende undervisning
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Tools og Clil4U er blevet oprettet med støtte fra EU. Denne publikation afspejler kun ophavsmandens synspunkter, og EU kan ikke blive holdt ansvarligt.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
På CG er internationalisering et fokusområde på alle studieretninger. På CG er internationalisering et fokusområde på alle studieretninger. I denne studieretning.
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Inspiration til reformarbejdet
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Inquiry Based Science Education - IBSE
GNU - projektet projektmetode og design
Problemorienteret projektarbejde
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Sprogpædagogik på kryds og tværs Konference Århus 28. september 2015 Hvordan bruger vi bedst CLIL i sprogundervisningen? Ved lektor, ph.d. Mette Skovgaard.
Opgaver i fremmedsprog 2.6 Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog. 2.7.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
FoU projekt Synliggørelse af fremmedsprogene via fagligt sammenspil i et anvendelsesorienteret perspektiv.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
This project has been funded with support from the European Commission
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Prøveformer - AMU Opgave: Udvikling af prøveform – praktisk/teoretisk
Skriveperiode (synopsis)
10.International Sport10 Com10
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Synliggørelse af fremmedsprogene via fagligt sammenspil i et anvendelsesorientet perspektiv Foreløbige erfaringer

Udgangspunktet var:

Vi endte med

Baggrund for og antagelser i projektet • Europakommissionens målsætning om modersmål + 2 fremmedsprog for alle EU borgere • Vigende interesse for sprog blandt elever især • Faglig forhåndsviden letter og måske øger sproglig læring • Gensidig fordel for fag- og sproglærere at udnytte hinandens stofområder

Formål • Kan tanker bag CLIL overføres til det danske uddannelsessystem. Hvilke justeringer vil eventuelt være nødvendige? • Kan eleverne inddrages aktivt i denne proces?

Mål og delmål: Mål: • At afklare hvordan lærere og elever sammen kan få integreret alle sprogfag i alle fag i uddannelsen (HHX) Delmål: • Qua anvendelsen af CLIL at få synliggjort fremmedsprog i organisationen.

Og helt skarpt formuleret: • Vi vil undersøge om integration af sprogfag i fag kan bidrage til – at øge elevernes motivation for at lære sprog – at øge fagkollegers opmærksomhed på sprogs betydning. • Vi vil undersøge hvordan elever og lærere kan samarbejde om at integrere sprog i alle fag

Dette vil vi gøre ved at • Udvikle, gennemføre og evaluere 6 eksemplariske forløb, der integrerer fag og sprog • Afprøve om CLIL koncepter og værktøjer kan være nyttige redskaber til dette formål

Udfordringer • Lærerne i projektet deler ikke klasser • Pukler i arbejdsbelastning • Udefrakommende afbrydelser (DSO, SRO, rejser mm) • Vores egen teoretiske ballast (asfaltere mens vi kører) • Finde de rigtige forløb, det rigtige niveau og det rigtige materiale • Hvad skal foregå på modersmål og hvad på fremmedsprog? Og hvorfor? • Hvordan kan vi måle effekten??

Centrale begreber • CLIL (Content and language integrated learning) • LAC (Language across curriculum) • To-sprogede moduler/timer/forløb • Support systems • Discourse functions

Udviklede forløb • International økonomi + engelsk: World food crisis – the famine on the Horn of Africa (International hjælpekampagne baseret på fakta) • Afsætning + tysk: Build-a-bear (konkurrenceforhold og markedsanalyse) • Samfundsfag + tysk: politiske ideologier (politiske ideologier i tyske partier) Forløb under udvikling og afprøvning: • Virksomhedsøkonomi og spansk: virksomhedsanalyse • Afsætning + engelsk: marketing (virksomhedsanalyser Red Bull og Google)

Foreløbige resultater • CLIL er i høj grad muligt med engelsk – eleverne kan nå de højere taksonomiske niveauer. Faglig fordybelse klart muligt. Tilegnelsen af et fagspecifikt ordforråd gør, at eleverne bliver bedre til at udtrykke sig mundtligt og skriftligt præcist og inden for et fagspecifikt område • CLIL er muligt i begrænset omfang med tysk og spansk – primært beskrivende niveau, fordybelse og refleksion svært. Tilegnelsen af et fagspecifikt ordforråd gør forståelsen af lignende tekster inden for samme fagområde lettere.) • CLIL giver helt klart en merværdi for begge involverede fag • Eleverne kan godt! lide mikset – der er klare gevinster ved at kunne overføre faglig viden til sprogfag • Elever med svage sprogkundskaber oplever at de ikke skal kæmpe på forståelsesfronten men ”kun” med sproget • Stærke elever bliver også udfordret • Vi ved ikke hvor godt stoffet sidder fast hos eleverne • Resourcekrævende på alle fronter – fagligt udfordrende og udviklende.

Foreløbige anbefalinger • Begge lærere skal være med i udviklingen af elevmaterialer og skal kende stoffet fra begge fag • I tysk og spansk er det en klar fordel at begge lærere er med i de planlagte timer (qua de sproglige udfordringer) • Kombiner tekster og visuelle materialer, da kombinationen øger indlæringen (support systems) • Suppler tekster og materialer på modersmålet med tilsvarende tekster på fremmedsproget. (support systems) • Tæt lærersamarbejde et must

Det videre forløb • Indsamle erfaringer fra forløbene • Evaluering af forløbene • Uddybelse af fag-sprog sammenhængen • Nåede vi målet?

Kilder: • Edgar Otten et Manfred Wildhage: Content and Language integrated learning (fra Praxis des bilingualen Unterrichts. Cornelsen 2007) • Helmut Johannes Vollmer: Language across the curriculum – a way towards pluralingualism (2007) • ntent-_-language-integrated-learning/litteratur-om-clil ntent-_-language-integrated-learning/litteratur-om-clil • The CLIL Cascade Network clil.eu/index.php?name=Content&nodeIDX=3488http://ccn- clil.eu/index.php?name=Content&nodeIDX=3488 • Goetheinstituttet: • Do Coyle, Philip Hood, David Marsh (2010) CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press • Helmut Johannes Vollmer: Constructing tasks for content and language integrated learning and assessment (2008) • Oliver Meyer: Towards quality CLIL (2010) • Oma.