Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.
Web 2.0 Teoretisk viden.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform.
Konferencer & Rettigheder FCkursus Februar © 2005 Jan BøghVUCnet: Konferencer & RettighederDias nr.: 2 Indhold 1. Hvorfor skal jeg som lærer kunne.
Grundlæggende IT, niveau G
De sidste undervisningstimer
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Formularer (Access, del 3)
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Introduktion til BOSC Operativsystemer og C.
General Practitioner System 3000 ITNET2 F11 Godkendelsesopgave.
3g Studie Retnings Projekt
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, underviser, undervisnings- og eksamensform.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Internetteknologi (ITNET2) Præsentation 6: Arkitektur i (Java) Web Applikationer.
Stig Irming-Pedersen ASP.NET MVC Partner Copenhagen Software.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Introduktion til ITJEM ITJEM1 /jrt /jrtITJEM1 /jrt2 ITJEM1 Hjemmeside: –
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Øvelser Samlet rapport.
Kort Info om de tre obligatoriske opgaver i ITNET2 F08 SW og JRT.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Midtvejsevaluering. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 4 Ting vi vil diskutere Alternativt pensum: –Hvilke bøger har I valgt og kan I følge med I forhold.
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Client / Server teknologi Eksamensteori Anbefaling: Tag notater.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform.
De grundlæggende redskaber
De grundlæggende redskaber
Dokumentation.
Efter folkeskolen kan du i Danmark typisk vælge én af 2 ”retninger”
Præsentationens transcript:

Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 18 Indhold i denne præsentation •Motivation for faget: hvorfor Internetteknologi 2 •Præsentation af: –hvad I skal lære (pensum) –hvordan (litteratur, øvelser, obligatorisk opgave) –hvornår og hvilken fordeling (mellem øvelser og teori) –hvad I skal kunne til eksamen

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 3 af 18 Hvorfor faget Internetteknologi 2? •Internettet spiller en stadig større rolle i vores liv – både på arbejdet og i fritiden •Vigtigt med en god forståelse for teknologierne •Stadigt flere og mere komplekse teknologier – derfor 2 fag •Anvendelsesområder –Firma hjemmesider –Produkt sider –Internetapplikationer (Webapplikationer) –Mobilt Internet –User Interface til apparater –Integration mellem applikationer •Eksempler?

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 4 af 18 Anvendelsesområder •Hjemmesider –Personlig hjemmeside –Firmahjemmeside •XHTML, CSS, XML, DHTML, JS, Grafik, evt. simpel server-side •Webapplikationer –Administrative løsninger med adgangskontrol –Konfiguration af embeddede applikationer (netværksudstyr, printere, øvrige apparater) •Forskel: server-side scripting nødvendigt (ASP, ASP.NET, JSP/Servlets, PHP, CGI) •Øgede arkitektur hensyn •Persistens •Sikkerhed •Fokusområdet for dette kursus

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 5 af 18 Ingredienser i en Webapplikation Grafik (JPEG og GIF) HTML / XHTML: til at vise indholdet Server-side kode : til at generere dynamiske indholdsmenuer ud fra et CMS system. Data hentes fra en database Server-side kode (her JSP): til at hente nyheder fra CMS systemet. Data hentes fra en database CSS (Cascading Style Sheets): til at formatere koden i eksternt stylesheet giver ensartet design DB2

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 6 af 18 Indgredienser i en Webapplikation Image Map: for at udvælge DHTML: DOM manipulering ved klik på prik (inkl. JS) Server-side: JSP der “includer” indhold dynamisk ud fra valgt menupunkt, opdelt i “navigation”, “content” og “header” områder. Alternativ her er f.eks. frames Content-area Navigation-area Header-area Java: lagdeling giver genbrug på tværs af platforme. Her to JSP “views” (XHTML / WML) – alternativ: XSLT DHTML (Form): Mulighed for at inddatere data – her brugerspecifik adgang

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 7 af 18 Hvad skal I lære? •Formål: –Den studerende skal kunne: –Redegøre for de grundlæggende principper og teknikker omkring Internetteknologi samt Internettets historie –Forstå og kunne redegøre for flertallet af de teknologier der i dag finder anvendelse på internettet –Anvende forskellige client- og server-side teknologier til at løse komplekse opgaver på internettet ved bl.a. at implementere en række komplette applikationer inkl. databaseadgang, og kunne diskutere og reflektere over emnet –Redegøre for anvendelse af Internetteknologi i forskellige Ingeniørdiscipliner og brancher Samme som NET1, klarer vi den første uge I modsætning til NET1 skal I lave rigtige “real world” løsninger Ikke kun skal I lave løsninger, I skal også kunne reflektere over fordele/ulemper ved brug af alternative teknologier

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 8 af 18 Indhold : •En hurtig gennemgang af nedenstående emner, idet det forventes at de studerende behersker disse i forvejen: –Grundlæggende Hypertext Transfer Protocol (HTTP og HTTPS) og relaterede protokoller –Markup Language standarder til tynde klienter (HTML, cHTML, DHTML, XHTML, DOM, CSS, XML, XSL, WAP??) –Webkomponenter: Java Applets, Microsoft ActiveX komponenter, Flash •Omfattende introduktion (men med høj grad af selvstudie) af følgende: –Server-side teknologier, herunder: Hvad skal I lære – konkret?

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 9 af 18 Hvad skal I lære – konkret? •Scripting med ASP.NET •Programmering ASP.NET C# + Code Behind •MVC med ASP.NET MVC Framework og lidt Java RESTFramework •AJAX ASP.NET AJAX/Sliverlight (Asynchronous JavaScript + XMLHttpRequest ) •Data Binding med ASP.NET med ADO.NET •Selvstændigt tema arbejde med én eller flere udvalgte server-side teknologier •Introduktion til sikkerhed på Internettet •Introduktion til arkitektur design af internetapplikationer (-”-)

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 10 af 18 Hvordan? •ITNET2 belaster jer med 5 ECTS point der fordeles mellem: –Forberedelse hjemme: læsning –Teori forelæsninger i plenum (ca. 4-8x35 min. om ugen) –Selvstændigt arbejde med obligatorisk opgave under vejledning (2-6x35 min.) – dvs. jeg vil kunne træffes på mit kontor (det vil fremgå af kalenderen hvornår) –Obligatoriske opgaver (de resterende 15 timer - 10x35 min. pr. uge): •I forhold til ITNET1 vil der blive skruet betydeligt op for arbejdspresset hvad angår de obligatoriske opgaver + temaopgaven, men der vil selvfølgeligt også være mere tid til rådighed. Vent dog ikke til sidst med at bruge denne tid. Der vil i kurset blive lagt vægt på at de studerende opnår en række reelle og konkrete kvalifikationer der kan bruges direkte i industrien. Det er dog ikke muligt at gå i dybden med alle server-side teknologier, hvorfor vi har udvalgt at fokusere på ASP.NET. Der bliver også en temauge hvor man kan kaste sig over en alternativ server side teknologi (ud fra en liste)

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 11 af 18 Brug af Campusnet og Slides •Introduktion til Campusnet, konference (grupper, eksamen), meddelelser, lektionsplan/kalender, fildeling, slides •Der anvendes slides af 4 årsager: –1) Du kan skrive dem ud og bruge dem til at skrive supplerende noter – så ryger din koncentration ikke mens du prøver at skrive fornuftige noter –2) Hvis du glipper en forelæsning kan du danne dig et indtryk af forelæsningens indhold – og hvad vi lagde vægt på –3) Bruger du alternativt pensum end det af mig valgte giver de meget detaljerede slides dig mulighed for at relaterer til mit pensum valg –4) Jeg har en forfærdelig håndskrift – så mine tavle kraterier skal helst ikke indeholde alt for meget tekst •Slides (udover denne) er på engelsk •Det tilstræbes at slides er klar senest aftenen før – men dette kan ikke garanteres

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 12 af 18 Pensum •Vi benytter blandede kilder. Flere kommer til undervejs •ASP.NET –Deitel har et OK (kort) afsnit ASP.NET –Dækker dog slet ikke nok –Samt diverse online ressourcer •Dan jeres eget kompendium af off og on line ressoourcer (Opret en “overskuelig” hjemmesider på jeres server) •Det er knap så vigtigt i NET2, da der ikke er en mundtlig eksamen. I skal til gengæld lave nogle flotte projekter

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 13 af 18 Hvornår og hvor? Træffetid •Man- og Torsdage: 6x35 minutter Teori og kontortid (12:30-16:15) –Der vil ikke hver uge være øvelser som I kender det fra ITNET1 og tilsvarende fag. –Derimod forventes det, at I kan arbejde selvstændigt med problemstillingerne. Kører I helt fast har den er der kontortider mandage og torsdage, og jeg kan nås her via eller ved personlig henvendelse. –Jeg kommer IKKE op i laboratoriet eller grupperum – det er altså jer der skal komme til mig i træffetiden

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 14 af 18 Afleveringsøvelser •Her kommer der er et par stykker, som er lektionsøvelser, som dog skal afleveres. (Pisken) •Kommer undervejs •Individuelle opgaver •Er beskrevet på og afleveres via ”Campusnet Opgaver”.

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 15 af 18 Obligatoriske opgaver 1 1.SIH System (Foreløbig beskrivelse) •Oblg. opgave 1 og 2 (ASP.NET) •Data fra diverse udstyr (eksisterende database) •Blodtryk, Vægt, Puls, Oximeter, EKG •Opsummering/nøgletal •Adgangskontrol for praktiserende læger, hospitalslæger, pårørende m.v. •Nærmere opgavebeskrivelse følger 2.Tema Opgave •Opgave 3 •Afprøv een af følgende teknologier: CGI/Perl, CGI/Python, CGI/C++, Ruby on Rails på PC eller embedded platform, PHP på LIAB el. Gumstix (ikke PC!), ASP på Windows CE •Præsenation af erfaringer med teknologien

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 16 af 18 Obligatoriske opgaver 2 •Hver obligatorisk opgave skal afleveres med minirapport ved fastsatte deadlines •Efter alle tre opgaver er afleveret præsenterer alle grupper gensidigt opgaverne for hinanden •Deltagelse I præsentationerne er obligatorisk •Redegør for hvilke teknologier der er anvendt og hvordan, fremhæv specielt geniale løsninger, demonstrer at løsningen fungerer i praksis

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 17 af 18 Obligatoriske opgaver 3 •Det forventes at der anvendes ikke triviel teknologi til at løse opgaven, f.eks. at der er anvendt en lagdelt arkitektur baseret på refererede kilder (litteratur eller navngiven internetkilde), databaser med et ikke trivielt antal tabeller, client-side teknologier hvor relevant (f.eks. DHTML m.v. eller kontrol af dynamik med ASP.NET)

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 18 af 18 Eksamen •Godkendt / Ikke godkendt •Intern censur •Godkendelse af de obligatoriske opgaver •Skal præsenteres •Regelmæssig deltagelse

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 19 af 18 Inden næste gang •Inden i torsdag skal alle studerende have fundet sammen i grupper på 3 •Husk at indføre dette under konferencen ”grupper” på Campusnet. Den første gruppe der tilmelder sig kalder sig ”Gruppe 1” osv. Forum???